google analytic

Nuffnang

Tuesday, March 29, 2011

Tiket free balik kampung

Semalam, aku call JPA untuk bertanya mengenai kemudahan Tambang Mengunjungi Wilayah Asal. Kalau ada kawan-kawan yang tidak tau, kemudahan TMWA tu adalah salah satu faedah yang diberikan oleh Kerajaan kepada penjawat awam yang bertugas di luar wilayah asalnya. Kemudahan TMWA diberi dalam bentuk tiket kapal terbang kepada si penjawat awam beserta keluarganya sekali dan tiket ni diberi setiap tahun. (Mula-mula dulu 2 tahun sekali, tapi sejak announcement bajet 2009, kekerapan tiket tu diberikan adalah setahun sekali. Maknanya, tiap-tiap tahun pun bole mohon.)

Contohnya: Orang KL yang posting di Sabah boleh minta tiket dari jabatannya untuk balik kampung, jadi dia akan dapat return ticket BKI-KUL-BKI. Contoh paling dekat, aku ni la. Orang Labuan, tapi bertugas di Putrajaya. So, every year aku memang tidak akan miss balik Labuan at least setahun sekali sebab aku ada tiket free ni. Alhamdulillah, tiket tu aku apply sekali untuk Abang Edi, Zizou dan Zara. Tiada alasan untuk tidak balik kampung.

Balik cerita asal. Jadi, semalam aku kontek orang JPA, konon mau apply tiket balik kampung ni la untuk raya bulan 8 nanti. Lepas tu aku dukacita dimaklumkan bahawa tiket tu hanya layak untuk pegawai yang bertugas sahaja. Macam aku yang sedang cuti belajar ni tidak layak untuk apply. Kalau aku sudah kembali bertugas masuk opis, baru boleh apply serta-merta. Huhuhuhuhuhuh...

Aku dengan selamba pun bertanya soalan bengong kepada CC (Chief Clerk) yang bertanggungjawab menerangkan hal yang sedemikian kepada aku "Jadi CC, tahun ni saya kena beli tiket sendiri le yer" (Ahhh... tiada ka soalan yang lagi bengong wahai diriku?) Dan CC itu hanya ketawa mendengarkan soalan bengong ku itu..

Sebenarnya, aku agak kuciwa. Tapi, mau tidak mau, aku tetap harus bersyukur pasal bukan ramai orang boleh dapat peluang cuti belajar bergaji penuh macam aku. So, tidakkanlah pasal tidak layak untuk mohon tiket free balik kampung aku mau melenting pula kan.  

Nasib baik la ada AirAsia "Everyone can fly". Mau menunggu tiket murah MAS untuk 4 sekeluarga adalah ibarat bulan jatuh ke riba. Dan serta merta aku teringat kepada husband adik aku yang bekerja di AirAsia itu. Adakah harga tiket murah untuk extended family seperti patik pacal yang hina ini? Huhuhuhuhu...

Bak kata Mama aku "Tidak apa la itu.. beli ja tiket AirAsia. Yang penting lepas exam ni kau balik, tengok anak si Tasha".

Yes, InsyaAllah, aku mesti balik. Bagi anak-anak aku jumpa dorang punya first cousin at their mother's side.

2 comments:

  1. kalau dulu kan, extended family mmg dpt tu tiket murah, yg boleh fly bila2 ni. drpd parents, parents in law, siblings, in laws, datuk nenek pun dpt ni..

    skrg, kalau belum kawin, parents jak dpt, kalau sudah kawin, spouse n children jak yg dpt.

    tah hape2..

    ReplyDelete
  2. Nda pa la.. banar jua bah tu.. kalau semua kan dibari murah, macamana kan untung berniaga..

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...