google analytic

Nuffnang

Friday, March 4, 2011

A visit to the dentist

Semalam, taska si Addin Zidane ada buat lawatan ke klinik gigi, Poliklinik An-Nisa.

I really love this!

Sebenarnya, aku memang ada berhasrat untuk bawa si Addin berjumpa dentist time aku appointment hari Selasa ari tu, supaya dapat bagi early exposure about dental care sama si Addin.

Tapi lepas dapat surat dari cikgunya yang dorang juga akan ke klinik gigi (tapi klinik lain la), so aku batalkan dulu hasrat tu. Aku rasa adalah lebih baik kalau si Addin punya first dental experience bersama dengan kawan-kawannya. More relaxing and fun!!!

Aku dan Abang Edi pun excited bagitau si Addin yang dia akan jumpa dentist. Aku siap pesan sama si Addin supaya dia volunteer untuk kena cek gigi. Gigi si Addin pun ok lagi.. belum rongak.. tapi ada berlubang sikit di gigi geraham..

Petang semalam, time jemput si Addin dari taska, cikgunya bagitau yang anak bertuah aku ni tidak mau jadi patient, dia mau jadi doktor.. Huhhh?? Rupanya, dentist tu bagi peluang sama si Addin dan kawan-kawannya untuk buat role-playing.. berlakon jadi dentist dan patient.. bagusnya... aku rasa cara ni memang amat berkesan untuk mengajar kanak-kanak macam si Addin untuk lebih bersemangat untuk menjaga gigi dorang.

Sampai di rumah, aku cek dalam beg Addin ada kena bekalkan berus gigi kanak-kanak. (Simpan dulu berus gigi baru tu, lepas berus gigi sedia ada si Addin suda buruk, baru tukar). Si Addin siap "ajar" aku cara berus gigi.. (sedangkan, aku sudah ajar dia macamana berus gigi yang betul, tapi anak aku ni ja yang selalu degil mau ikut cara dia sendiri)

Si Addin siap bagitau aku dan Abang Edi yang dia tidak mau minum susu guna botol lagi sebab dentist bagitau nanti gigi cepat rosak (Ya.... si Addin masih minum susu guna botol lagi).. part yang tu pun aku suda ajar si Addin supaya berhenti guna botol, minum susu pakai cawan ja.. tapi biasalah.. susah betul mau berubah.. sekali doktor cakap, terus mau ikut. Kalau aku dan Abang Edi cakap, tidak mau percaya.. huhuhu..

Kesimpulannya, aku gembira yang taska si Addin ni ada effort untuk buat lawatan ni. Memang bagus.. Tadi pun time hantar Addin ke taska, cikgu si Addin bagitau, semua budak yang pegi lawatan semalam, tidak mau hisap botol lagi.. Good kids!!!

Overall, I am proud of them - the teachers, the children and not forgotten, the good dentist!


p/s: Credit to Sinar Bestari Ceria for the pictures.

Berbaris tunggu mau masuk klinik

 What's with the teeth? Hehe.. 

Sessi pemeriksaan gigi

 Role-playing. Kawan-kawan Addin yang bersemangat.

My Addin berlakon jadi dentist

He looks cute in dentist robe. Hehe.. Tapi patientnya macam kesedihan. Huhuhu..

Kawan-kawan Addin diajar cara memberus gigi


 Upacara pengagihan belon

Semua kena bagi bekal air mineral dan berus gigi

Time to go home!

Berus gigi free.. Thanx doc!

6 comments:

  1. kebanyakan budak slalu begitu, klu parentsnya cakap nda percaya, mo juga org lain yg cakap. bagus la tu dentist suda bgtau dia pasal botol susu tu. pandai belakon lagi tu, hehe, cumil la ba..

    ReplyDelete
  2. yoo-chan: tu la.. mula2 nak jadi pilot, pastu nak jadi dentist (psl aku pakai braces), pastu nak jadi arkitek.. la ni, nak jadi dentist balik..

    tasha: volunteer mau jadi doktor ja, nda mau jadi patient.. tapi cumil jua meliat ia pakai robe atu..

    ReplyDelete
  3. boleh join facebook poliklinik an-nisa bandar putra permai, ada video tadika bistari.

    ReplyDelete
  4. hi...i'm dr zeefitri(dentist poli an-nisa')ohh...si addin ni budak nya....selalu angkat tgn bila ditanya,belum tanya soalan pun cepat2 angkat tgn....hehe..(maybe nak belon)...siap nak jd volunteer dentist dan juga berdiri kat depan masa ceramah untuk tunjuk demonstrasi cara2 mberus gigi dgn betul kpd kekawan....bagus,pendedahan awal yg aktif....saya pun xsangka skg kanak2 cepat tangkap apa yg diajar...saya pun tak bpeluang begitu semasa kecil....tahniah,cikgu asiah n kekawan dan parents yg mberi kerjasama di atas usaha murni ini...alhamdulillah...tp jgn marah ye mama addin,saya cubit geram pipi mulus si addin...:)

    ReplyDelete
  5. Salam Dr. Zeefitri

    Wahh.. tak sangka betul saya dr. sudi menjengah blog saya ni. Rasa teruja dan terharu pulak. :)

    Saya memang suka dan sokong sangat2 dengan usaha yang ditunjukkan oleh Cikgu Asiah dan rakan-rakan beliau di Sinar Ceria Bestari dalam memberi pendedahan mengenai dental care di kalangan pelajarnya (especially my son, Addin).

    Dan pujian juga seharusnya ditujukan kepada Dr. Zeefitri dan rakan-rakan dr. di Poliklinik An-Nisa kerana telah mengadakan sesi dental care dengan effortless. Pendekatan menggunakan belon dan roleplaying tu memang berkesan sangat. Secara tak langsung, Dr. dah memecahkan stereotaip dentist-dentist yang menakutkan... hehehe.. Saya guarantee Addin dan kawan-kawan dia yang pegi lawatan hari tu nak jadi dentist sebab dorang rasa keje dentist ni fun!!

    Sekarang ni, Addin memang religiously memberus gigi dengan betul (sebelum ni berus gigi jugak, tapi tak betul, saya tak puas hati, so saya tolong beruskan). Lepas tu, menyusu botol pun dah tanak dah :)

    Dan doktor, saya dah cerita pasal lawatan hari tu kepada rakan-rakan saya. Dorang pun macam berminat untuk mencadangkan kepada taska anak-anak mereka untuk mengadakan lawatan ke Poliklinik An-Nisa.

    Kudos for the great dental care session Dr., hats down!

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...