google analytic

Nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Belayar dengan Star Cruise - Day 2

12 Mei 2011

Rise and shine!!!!!!!

Aku bangun awal pagi dengan bersemangat dan kesegaran yang mendamaikan. Berada di tengah Laut China Selatan memang menyejukkan hati.

Tengok henpon, belum ada signal Digi. Maknanya kami belum sampai di perairan Malaysia.

Abang Edi amat pissed off pasal henpon dia tiada line roaming tapi aku ada.. Hahahaha.. Heran juga kenapa Abang Edi tiada roaming, kan dia pakai Maxis. Sebelum ni, trip pi Bangkok, Phuket dan Bali, ok ja henpon dia boleh roaming. Kenapa pegi Singapore yang sejengkal cuma dari JB tiada roaming pula?

Aku ada terjaga sekejap semalam lepas aku tertidur jam 9. Aku nampak Abang Edi was talking to his business partner on the phone. Mungkin henpon dia sudah ada line sebab sudah masuk area Johor. Kesiannya Abang Edi.. 


Bangun tidur ja terus head to the balcony (mata sepet lagi tu). Si Zara was making "Oooohh" and "Wahhhh" (konon macam takjub la tu).. si Addin pula tidak mau diambil gambar mukanya. Cheh.. (time ni cuaca tidak berapa bagus sebab hujan since semalam)

 Pemandangan dari selimut.. kan bagus kalau hari-hari macam ni..


 
Lihat la air laut yang dipecahkan oleh kapal itu.. wahhh...

Lepas breakfast, kami terus pegi ke Child Care Centre - konon mau hantar budak-budak ni supaya aku dan Abang Edi boleh berdating berdua-duaan di atas kapal. Tapi budak-budak ni tidak mau pula. Mau swimming pun macam tidak sesuai sebab sedang hujan. Jadinya, kami pun singgah ke Video Arcade just next the door. 

 Wahhh... aku dan Abang Edi pula yang beria-ia. Satu token kena jual at 50sen. Abang Edi tukar SGD12.


Tengoklah si Zara menjadi heroin kegemaran passengers dari India. Di kapal, time makan, di pantai pun ada kena ambil gambar.  

Serunut betul.. kejap jadi Jimmy Hendrix (hahaha.. pegang gitar pun tidak betul).. kejap jadi mamat Harley (bukan mat rempit.. minta simpang)..

 Mau pegi lunch naik la guna lift. Dari dalam lift boleh nampak lobby.

 Lunch time. Si Addin yang kurus keding tidak mau makan nasi, dia mau makan nugget ja. Si Zara pula perasan macam orang besar mau makan sendiri. Nasib baik ada plastic tray. Tapi berjurit (bersepah) la nasi-nasi tu. 



Shore Exercusion - Redang

Tepat jam 1 petang, kapal sudah sampai di perairan Redang. Dan Alhamdulilah, hujan pun sudah berhenti. Cuaca agak redup dan tidak panas sangat. Bagus la.. tidak la panas sangat di pantai nant.

Boleh nampak bot yang membawa passenger ke Redang dari balcony cabin kami

Sesampai di Redang, terus kami ke kedai cenderamata Laguna Beach Redang sebab Abang Edi mau beli sigup 2 kotak. Satu kotak RM11!!! Mahai noo...

Kami beriadah di pantai Laguna Beach Redang. 

Tengok la betapa ramai manusia di pantai Laguna Beach Redang ni

 Mau chop kerusi pantai ni memerlukan skill berebut yang amat tinggi. Nasib baik la aku ni 'atlit' (survivor yang suka berebut - kiasu again?)

 My kids were having fun time with their daddy. Pantai di Redang amatlah putihnya. Tapi ombaknya memang besar. Terkulat-kulat si Zara tertelan air laut... huhuhuhu..



 This was the only time I allowed my children to play with dirts! Mula-mula tu si Addin agak ragu-ragu untuk menanggalkan selipar. Tapi lepas mendapat green light dari aku, terus dia berlari-lari tanpa segan silu.


Lepas penat bermain air laut dan pasir, kami ke swimming pool Laguna Beach Redang pula. Be cautios! Slide biru itu amatlah bahaya! (bukan ja untuk kanak-kanak, untuk orang dewasa tidak berapa besar macam aku ni pun tercampak jauh juga la olehnya)

Tips: 
Tidak perlu risau untuk bawa towel untuk kegunaan ketika shore execursion. Macam kes kami yang berhenti sekejap di Redang, kami pinjam ja towel di swimming pool Laguna Beach Redang dengan bayaran deposit RM50. Lepas pulangkan towel, ble dapat balik RM50 tu.

Lepas tu, pastikan bawa duit RM bila turun ke Redang. Kalau bawa SGD ja, alamat rugi. Kedai cenderamata di Laguna Beach Redang tu terima duit SGD, tapi dorang amik SGD 1 = RM2.. 

Shore exercusion ended at 7 pm. Siapa yang terhegeh-hegeh akan ditinggalkan oleh pihak Star Cruise begitu saja. Kami balik ke kapal pada jam 5 petang.

Tidur jap dan dinner. Kapal bergerak meninggalkan Redang pada jam 8 malam.
Lepas tu kami pusing-pusing cari pasal.

Ni pemandangan waktu malam ketika bersiar-siar di kapal



 Yang ni aku suka. Telefon ni boleh pakai. Ingatkan perhiasan ja. Berabis jua dorang di Star Cruise ni menghias.

 Jalan-jalan di Deck 7. Ada arca kuda besar tu... nasib baik malam ni si Addin tidak takut lagi.

Lepas jalan-jalan sekejap ni, kami sempat ambil gambar lagi dengan photographer Star Cruise. Hasilnya boleh tengok besok.


Kami sedang menunggu jam 10 malam. Ada show "Reflection of Russia" - show gimnastik dan tarian dari orang Russia. Best juga la. Tapi tidak boleh ambil gambar dan video. Sudah la aku duduk depan sekali. Sah-sah la aku tidak berani mau langgar rules. Nanti tidak pasal-pasal kena humban pigi laut. Aku sempat beli popcorn lagi guna credit sedia ada dari access card kami.

Both my kids enjoyed the show. Tapi at the middle of the show, Addin mengeluh sebab dia heran kenapa movie tidak start lagi. Nampaknya, dia sudah salah faham.. hehehe..

Habis show at 11 malam. My kids sudah mula meragam. Hari yang sibuk kan. So, off to the cabin and get a goodnite sleep.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...