google analytic

Nuffnang

Friday, May 6, 2011

Balik Kampung - travel with kids

Hari ni aku bercadang mau rehat di rumah saja. Plan aku - mau buat itinerary untuk cuti-cuti next week. Seronotnya...

Mudah-mudahan la percutian kami next week tu memang seronot, dipermudahkan Allah dan tiada masalah :)

Sebenarnya, hari ni baru la aku boleh mau berileks2. Last week, final paper adalah pada 25 Mei. Dengan tidak menyempatnya, pada keesokannya harinya iaitu 26 Mei 2011 tu juga aku balik ke Labuan bersama-sama dengan si Addin and si Zara. Abang Edi tidak ikut sebab hari kerja. Kalau aku balik Jumaat, boleh juga bawa Abang Edi sekali sebab dia boleh la ambil cuti sehari dua. Tapi pasal aku balik on weekdays, jadi nda sesuai la kalau Abang Edi mau cuti lama-lama. Ye la.. orang tu kan kerja sendiri, kalau cuti lama-lama, macamana usin mau masuk...

Objektif balik Labuan pada kali ini ialah

1. Mau tengok Nur Hana secara real live untuk kali pertama
2. Mau renew pasport aku dan buat pasport untuk si Zara
3. Mau beli kain ela baju kurung dan baju melayu untuk Hari Raya tahun ni
4. Mau beli sigup (ni untuk Abang Edi) dan coklat duty free

Alhamdulillah - semua objektif tercapai.

Hasil daripada cuti seminggu di Labuan, berikut ialah kesimpulan yang aku dapat sebagai tips pelbagai kepada diri sendiri dan orang yang baca blog aku ni.

Air travel with young kids

Ngam-ngam hari kami balik ke Labuan tu, si Zara start batuk-batuk. Aku risau sudah ni. Aku balik-balik berdoa supaya si Addin dan si Zara nda bertebiat dalam flight dari KUL ke LBU tu. Aku sudah pack siap-siap pakaian spare untuk dorang, air masak, air kotak Dutch Lady Kids, biskut dan kuih baulu. Sebenarnya, mana boleh bawa makanan sendiri kalau naik AirAsia. Tapi pasal aku rasa aku susah mau handle budak dua orang tu kalau mau order nasi lemak lagi, so terpaksa la bawa makanan sendiri untuk alas perut. Bila sudah sampai Labuan, barulah lunch makanan berat.

Flight ke Labuan jam 7.50 pagi. Gila awal. Memang itu ja la satu-satunya flight dari KL ke Labuan setiap hari kalau naik AirAsia. Urusan check-in dan boarding agak kelam kabut. Aku dan Abang Edi lupa yang kunci kereta ada dalam handbag aku. Time aku menapak jauh-jauh dari terminal ke kapal terbang, tiba-tiba Abang Edi call bagitau kunci kereta ada sama aku. Mau patah balik, aku sudah agak tercungap-cungap. Nda kan la aku mau menghurung anak-anak aku balik ke terminal building. Nasib baik la ada seorang ground staff ni baik hati mau tolong aku untuk passkan kunci kereta tu sama Abang Edi. Kalau bukan kerana kebaikan hati ground staff tu, terpaksa la Abang Edi menunggu di LCCT sampai jam 1 tengahari tunggu the next flight dari Labuan sampai KL.

Untung juga flight tidak full. So, tiada la stranger duduk sebelah aku. Ada la satu extra seat dan more privacy untuk aku menyusukan si Zara (si Zara selalu reject mau menyusu botol, dia prefer susu badan juga). Tapi yang kurang baiknya pula, si Zara boleh batuk-batuk sampai memuntahkan semua biskut dan susu dalam flight. Habis baju dan jeans aku kena muntah. Si Addin pula bising sebab geli dan mau muntah sekali la konon-kononnya. Tensionnya aku. Cabin crew bagi aku satu pack tissue, plastik sampah dan lemon spray untuk aku bersihkan kesan muntah tu sendiri. Nasib juga seat di AirAsia tu pakai leather, kalau fabric mesti melekat sudah tu muntah si Zara.

Terpaksa la aku jadi macam si palui-palui bersihkan kesan muntah si Zara sambil melayan si Zara yang tidak sedap tekak dan si Addin yang geli-geleman nampak muntah adiknya. Lepas bersihkan kesan muntah Zara, aku pergi ke toilet dengan membawa si Zara untuk mencuci jeans aku. Orang sebelah menyebelah ada yang tutup hidung sebab tidak tahan bau muntah (atau bau lemon spray tu?).

Nasib la. That's the worst experience ever untuk aku selama aku jadi penumpang kapal terbang sejak aku sekolah rendah sampai aku jadi mama orang ni. That's the longest 2 hours and a half flight untuk aku. Dan dari situ aku dapat pengajaran, jangan malas bawa baju spare untuk diri sendiri, bukan untuk anak ja.



bersambung... Part 2

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...