google analytic

Nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Belayar dengan Star Cruise - Day 3

13 Mei 2011

Today will be the last day on this cruise. Sedey.. uhukss.... Pukul 1 tengahari kapal ni akan sampai di Singapore. 

Sunrise.. ada kapal kecil.. mungkin nelayan dari Pahang..


 Round-round kapal lagi sebelum breakfast. Memang sudah lama teringin mau buat gaya Titanic ni kunun.. 

Kami belum lagi pegi try swimming pool atas kapal ni sebab semalam hujan. Hari ni mesti mau try. So, lepas breakfast, terus pi swimming pool.

Aku ada try slide yang panjang dan mega untuk adult. Tapi gambar aku slide tu tidak akan diletakkan di sini di atas sebab-sebab keselamatan :)

 Neptune's Kid Wet and Wild. Addin ada try sliding di kolam ni. Rupanya kolam ni untuk budak-budak sekolah yang tinggi cam aku ja ngam. 

Si Addin slide, terus lemas jap :( Sudah la waktu kejadian tu Abang Edi tiada, aku bertiga ja dengan anak-anak. Nasib baik ada Indian family yang berhampiran boleh tolong aku untuk pegangkan si Zara so I can comfort my Addin. Sebenarnya, memang sudah ada guard dekat area tu bagi warning supaya Addin dan Zara guna swimming pool for babies ja. Tapi si Addin ni terus pecut berlari. Aku pun sama juga, terhegeh-hegeh. Nasib baik la semua ok ja. Memang pengalaman la tu untuk si Addin. 


Bergembira. Aku kasi pakai dorang swimming diapers ja. Malas mau bagi pakai swimming suit. Nanti basah, buat susah mau packing ja.

 Lepas mandi-mandi, packing, siap-siap, then kami terus pegi Deck 8 untuk ambil gambar yang kami ambil semalam. Lepas meneliti beberapa gambar yang dishoot oleh photographer Star Cruise semalam, kami memutuskan untuk beli gambar-gambar yang ni sebagai kenang2an. 


 Lepas tu sambung jalan-jalan beli fridge magnet untuk kenang2an sendirian berhad. Mahal siot. Kurang-kurang pun SGD 6 for a fridge magnet. Nasib baik ada 30% diskaun. 

Lepas urusan beli souvenir dan gambar, kami pegi melepak di The Bellini sambil menunggu masa untuk disembark. Abang Edi order Milo dan Teh suam. (Tidak pula ambil gambar time ni.)

Time melepak-lepas tu, aku perasan ramai orang macam kelam kabut memborong coklat. Heran la jugak. Rupanya dorang ni mau menghabiskan credit SD100 dari access card dorang tu.. Oooo patut la. Jadi apa lagi, kami pun sama la juga memborong semua coklat yang ada di The Bellini tu supaya credit SD100 tu tidak terbuang sia-sia. (We paid for it kan...) 

 Tengok la coklat-coklat ni. Bayangkan berapa banyak coklat kami borong hari tu sebab mau menghabiskan kredit SGD100 tu. Coklat-coklat ni semua sudah selamat diberikan kepada kawan-kawan si Addin di sekolahnya.

Tips: Sepatutnya, credit SGD100 yang ada tu kalau boleh habiskan awal-awal, contoh have a dinner di The Taj atau beli coklat di The Bellinini dan jajan di Blue Lagoon. Banyak tu mau dihabiskan.Tidak la jadi macam palui-palui macam kami.


Tunggu punya tunggu, masa disembark yang tidak berapa dinanti-nantikan pun tiba. Hello again Singapore! Bye-bye Star Cruise Virgo! Ada rezeki kita bercuti bersama-sama lagi!!!!


Hasil pemerhatian

1. Di atas kapal Star Cruise tu, ada ramai pekerja dari seluruh Asia. Kalau Captain dan officer kebanyakan dari Finland. Yang lain-lain tu, contoh reception counter, cleaner, restaurant staff, child care centre etc - ada yang dari Philippines, Indonesia, China, Nepal, Myanmar.. Malaysia pun ada sikit-sikit. Kalau jumpa dengan staff dari Philippines, aku suka cakap terima kasih - Salamat. Kalau jumpa yang Indonesian pula, aku cakap terima kasih.

2. Time kami naik Star Cruise hari tu memang world. Ramai Chinese (Singaporean, Malaysian dan Indonesian), ada Mat Salleh (especially Australian), Malays (rasanya 2 family ja termasuk kami-tapi ramai fikir kami ni Indonesian and Pilipinos..huhuh) tapi yang obvious sekali, ramai betul Indians. Boleh kata half of the passengers on board. Aku rasa most of the Indians are coming from the India itself. Macam-macam bahasa aku boleh dengar. Tahap keramaian dorang ni menyebabkan ada buffet spread yang khusus untuk Indian food di Mediterranean Buffet dan ada ruang untuk check out sendiri untuk India passport holder. Kebanyakan Indian passengers ni penyayang dan suka budak kecik. Ramai dari dorang yang suka ambil gambar dan angkat si Zara. Si Zara pun ok ja.

3. Aku ada bawa bercakap dengan seorang Indian lady ni. Aku pun tidak tau yang dia ni tidak pandai cakap English. Saja bawa cakap as a courtesy lepas minta tolong dia pegang si Zara kejap sebab aku mau selamatkan si Addin yang lemas dalam kolam budak-budak.
Aku = Are you from India?
Dia = (geleng kepala tandanya betul la tu)
Aku = Do you speak Hindi?
Lepas tu ada kawan dia menyampuk, "We speak Gujerati"
Aku = Ooooo...
Dia = Ap? (Kamu dalam Hindi)
Aku = Me? (Saya dalam Hindi)
Dia = (geleng kepala)
Aku = Oo... I am from Malaysia. I speak Bahasa. Bohot shukriah (Terima kasih banyak-banyak dalam Hindi) for holding my baby just now.
Dia = (Senyum.. aku tidak pasti samada dia faham atau tidak).
Terus aku terasa macam hindustan.. hehehe... memang world!

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...