google analytic

Nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Kapal Layar Diraja Tunas Samudera

Blogging pasal Star Cruise ni, teringat la pula zaman Form 5 dulu.
Bertuah aku kerana dapat peluang join Tunas Samudera selama 10 hari - dari KK ke Labuan.
Ada 20 peserta semuanya. 12 peserta dari sekolah aku. 11 orang pelajar lelaki dari satu sekolah menengah lain (dari Limbang Lawas nda silap aku, nda ingat suda).



Banyak kenangan manis. Yang paling aku ingat:
  1. Kami yang seramai 23 orang dibahagikan kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulan ada tugas masing-masing mengikut jadual yang sudah disusun.
  2. First day ja, kami semua sudah kena suruh tarik tali anchor ramai-ramai. Punya la sakit tapak tangan. Lepas tu kami kena ajar, mau tarik tu kena guna otot tangan, bukan tapak tangan. (Paham ke idak? Heheheh)..
  3. Ada happy hour. Aku ingat happy hour tu acara suka-suka macam karaoke ka, tidur ka. Rupanya acara membersihkan kapal. Cheh. Aktiviti bersihkan kapal termasuklah menyapu, menggosok tembaga sampai hilang karat warna hijau, gulung tali layar yang panjang dan banyak itu... mak aih.. memang banyak..
  4. Acara makan memang banyak, sedap-sedap pula tu. Kan ada chef - mestilah cukup makan semua.
  5. Try tengok logo Tunas Samudera tu, ada 3 layar kan.. Every day, without failed, pada waktu pagi kami semua bergotong-royong untuk membentangkan kain layar. Pada waktu petang pula, kena gulung kain layar. Siapa yang gayat, naya la... Tapi seingat aku, tiada siapa yang ada masalah naik layar yang tinggi itu. Aku paling suka kalau kumpulan kami kena bertugas lipat kain layar paling atas. Sebab layar tu paling kecil, cepat mau lipat. Tapi, itu la layar paling tinggi.
  6. Mula-mula belayar tu, ada budak-budak yang mabuk laut. Aku tidak termasuk dalam golongan itu. Cucu nelayan lah katakan :)... Syukur Alhamdulillah...
  7. Kami diarahkan untuk berjimat cermat dalam penggunaan air. Air tawar amatlah terhad. Rasa air tawar pun payau. Lepas tu, hari-hari aku mau minum teh dan can drink ja sebab tidak mau minum air payau.
  8. Lepas tu, kalau mau mandi pun kena berjimat-cermat juga. Kalau boleh, tidak payah mau cuci kain. Aku rasa bau aku atas kapal tu bau payau dan kulit aku rasa masin pasal ada garam yang sudah tersejat.
  9. Hari-hari kerja kami, selain dari happy hour, lipat dan gulung kain layar, jogging atas kapal etc ialah belajar pasal ilmu pelayaran contoh cara ikat tali, navigation, operation etc. Antara yang paling susah rasanya ialah untuk menghafal every tali yang ada atas kapal tu (more than 100 type of ropes!!! Gilak!) Ada exam tu...
  10. Oleh kerana aku ialah peserta yang paling comel, aku selalu kena suruh naik sampai the highest tip of the yatch. Gilaks!
  11. Kami ada diberi peluang untuk menembak laut (aku pun tidak sure guna apa tu.. M16 kali?)... Oh serunutnya.. 
  12. Patutnya, boleh ada latihan untuk Man Over Board (orang jatuh dalam laut). Tapi, tidak kena buat sebab kononnya di perairan Labuan-Sabah ada banyak ikan jerung. Huhuhuhuh..
  13. Ada sekali tu, kapal kami diiringi oleh ikan lumba-lumba... serunutnya..
  14. Ada sekali tu juga, time menggulung kain layar, cuaca berangin teruk. Takut ja aku tercampak masuk laut. Tidak habis-habis beristigfar supaya tidak berlaku kecelakaan. Tapi kami pun pakai harness kan, Alhamdulillah tidak berlaku apa-apa yang buruk. 
  15. Malam jumaat ada baca Yasin. Final night, ada malam suka ria, makan best dan karaoke.
  16. Habis ja pelayaran, semua orang jadi hitam legam dan ada muscle di tangan sebab hari-hari kerja bergayut, panjat layar, tarik tali.. Bila naik atas darat pun rasa macam terhuyung-hayang sebab lama di atas laut.
(ok la lagi ingatan aku ni.. sudah 14 tahun berlalu....)

Kalau aku ditakdirkan untuk dapat naik lagi Tunas Samudera ni, 100% aku mau ikut (sudah tua ni pun ada orang mau terima lagi ka?.. hehehe)

Inilah pengalaman yang paling aku tidak akan lupa sampai bila-bila. I heart you Tunas Samudera!

 Sijil Cemerlang. Ada exam kan.. kalau tidak pass, dapat la Sijil Penyertaan :)

Tu aku dalam bulatan kuning. Kami bergambar di hujung muncung depan kapal. 

2 comments:

  1. uihhh nah...ni nadia kan
    aku johnny ni
    ndak tau la ko ingat lg ka
    aku pun peserta dlm tu la
    berdiri di blkg..no .2
    SMK lawas daaa...:):)

    ReplyDelete
  2. uih nah.. tejumpa la pula di blogspot ni.. nda sangka2.. hehehe... bah sori la.. lawas sebenarnya.. limbang la pula.. nama pun cerita 14 tahun dulu.. kalau org ada anak, form 2 sudah.. hehe..

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...