google analytic

Nuffnang

Sunday, May 29, 2011

My girl

Setelah dibelek-belek blog aku ni, baru la aku perasan.. aku jarang betul blog pasal si Zara.. balik-balik pun pasal si Zizou juga yang aku blog.. heran juga aku..

Jadi aku rasa, aku mesti rajin-rajinkan diri untuk blog pasal si Zara.. so bila si Zara sudah besar nanti, aku boleh la baca post-post aku yang lama pasal si Zara.. mengembalikan kenangan pasal my first born girl ni..

Apa yang boleh dicerita? (Zara 1 tahun 7 bulan)
  • Sekarang si Zara sudah pandai berbahasa jerman aka bahasa-dia-saja-yang-paham.. ada juga la yang aku faham.. takat num (minum), mam (makan), nin (nenen), byes (bye)..
  • Perkataan yang dia suka sebut ialah hajeba dan petai-petai... maknanya? Wallahualam.. 
  • Paham simple instruction. Cth cam "Tolong ambil pampers", "Mana henpon mummy?", "Jom mandi", "Nak makan tak?" etc
  • Kuat makan yang amat.. apa yang kami makan, dia pun mau.. walaupun dia sudah makan, tapi dia boleh sambung makan lagi dalam masa kurang setengah jam.. sekarang pun dia sudah tembam yang amat. Tapi beratnya baru 10kg ja.. the only thing yang dia tidak suka ialah sayur.. ohhhoooo... bahaya betul... 
  • Rambutnya lembut dan berwarna agak keperangan.. cepat panjang lagi tu.. next time kalau hair bang dekat dahinya sudah menutupi mata, aku mau bawa pegi saloon la untuk digunting dengan rapi.. ni pasal kes last time Abang Edi potong rambut si Zara ala-ala Cleopatra atau Abu Bakar Elah atau Temenggung Jugah Anak Baring yang diserang demam malaria tapioka (hair bang di dahi yang bengkang bengkok)
  • Suka menjadikan abangnya yakni si Addin sebagai idola.. Aku mesti sentiasa memastikan si Addin behave especially when we are outside.. sebab kalau si Addin misbehave (berlari-lari, bising, pegang sana pegang sini, etc), mesti si Zara akan follow..
  • Suka berlawa-lawa.. kalau aku bermekap, dia pun sibuk-sibuk mau tumpang sekaki juga.. jadi, aku pun berlakon la mekap dia (tapi tidak kena pun muka dia, sikit ja).. lepas tu dia akan cepat-cepat tengok cermin mau tengok betapa lawanya dia.. huhuhuh.. 
  • Suka pakai gaun.. kalau pakai gaun ja, mesti lepas tu akan berpusing-pusing pegang skirt.. 
  • Suka berkepit sama aku ja.. kalau aku pergi dapur pun mesti mau ikut juga.. selalunya time dia mau sama Abang Edi kalau Abang Edi pegang kunci rumah dan kereta sebab dia pun mau ikut keluar.. 
  • Still menyusu badan.. walaupun sudah campur dengan formula tapi selagi boleh mau yang natural juga.. aku rasa mesti susah ni nanti kalau aku mau kasi weaning Zara from breastfeeding when she reaches 2 nanti.. 
  • Masih lagi ada alahan kulit yang agak serius especially di kaki dan di belakang badannya :( kalau si Addin dulu, lepas setahun kurang sudah eczemanya.. kesian juga tengok si Zara yang selalu menggaru sampai kulitnya jadi luka-luka dan tidak halus... hmm.. kesian betul.. 
  • Amatlah susah mau kena keringkan badan lepas mandi dan pakai pampers.. especially kalau mau lap rambut...  dan time mau pakai pampers pun mesti macam bergusti ja.. sekarang ni kami belikan si Zara pampers ala pants..
  • Sama macam abangnya.. suka tidur tidak pakai selimut.. dorang ni ada darah orang eskimo mungkin.. 
  • Suka berlari.. sudah la tembam.. kelakar ja..
  • Kalau aku hantar dia pi nursery, jangan harap la dia mau senyum babai sama aku.. masam ja muka.. tapi rileks ja pun sebenarnya..
  • Cepat boring dalam kereta.. asal kereta berhenti ja (contoh untuk tunggu lampu merah), mesti mau buka pintu kereta.. bahaya betul... 
  • Suka dengan binatang.. kalau nampak cerita pasal binatang dalam tv, mesti akan buat gaya manja panggil binatang.. dan semua binatang pun dia akan panggil dog..
  • Suka menyepahkan makanan ketika time makan.. yang masuk dalam mulut sikit, banyak yang ada atas lantai, di rambut, di meja highchair.. 

That's my Zara..

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...