google analytic

Nuffnang

Monday, June 10, 2013

Percutian ke Australia (Flight KUL - OOL)

Perjalanan dimulakan dengan mengambil airport limo dari rumah ke LCCT pada pukul 6.30 petang. Kos airport limo untuk 7 orang murah ja, lebih kurang RM100++.

Aku beli tiket basic economy (tanpa makanan, luggage, seat dan insurans) tapi dapat duduk premium flatbed seat!! Ni semua sebab aku sign-up dengan Optiontown sehari lepas aku beli tiket flight AAX. Selalu berdoa supaya kami dapat naiktaraf seat ke premium sebab aku tidak dapat bayangkan duduk dalam flight 8 jam tanpa dapat baring dengan selesa. Dalam masa yang sama, aku tidak mau si Addin dan Zara jadi cranky sebab dorang boring dengan ruang yang sempit.

Mula-mula risau juga kalau harapan tipis sebab kami ni berempat sedangkan premium seat ada 12 sahaja. 3 seat sudah dibeli. Maknanya ada 9 seat sahaja yang tinggal. Keputusan naiktaraf oleh Optiontown hanya akan diketahui dalam tempoh seawal-awalnya 3 hari hingga selwat-lewatnya 4 jam sebelum masa penerbangan.

Sekiranya kami tidak dapat upgrade, semua kos yang telah dibayar (RM1600 untuk 4 orang sehala kecuali caj pentadbiran RM40) akan dipulangkan dalam tempoh lima hari selepas masa penerbangan. Sangat berbaloi kalau dapat naiktaraf ke premium seat pada kadar RM400 sehala sahaja!!! Harga premium seat sebenar untuk penerbangan dari KUL ke OOL time aku booking adalah lebih daripada RM2000 seorang untuk satu hala.

Sakit otak juga time menunggu keputusan naiktaraf tu. Sebab kalau dibuatnya keputusan dukacita dan hanya diberitahu ngam-ngam 4 jam sebelum penerbangan, maknanya aku tidak dapat booking makanan lebih awal, kurang pilihan untuk seat yang best dan tidak dapat beli kuota luggage pada harga online yang lebih murah. Kalau beli makanan, seat dan luggage tu lebih awal pula akan incur cost lebih kurang RM400 (untuk penerbangan sehala) yang akan hangus kalau aku dapat upgrade ke premium seat sebab dengan premium seat semua tu kena bagi free. 

Nasib baik aku dapat tahu keputusan naiktaraf 36 jam sebelum masa penerbangan. Lega rasa hati. Dapatlah kami berterbangan bersuka ria dengan premium check-in, tidak perlu berbaris panjang untuk departure, free first meal (aku book Asian Meal untuk aku, Nasi Lemak Pak Nasir untuk Addin dan Zara dan Indian Meal untuk Abang Edi), free luggage kuota 25kg untuk seorang, seat yang boleh diadjust untuk jadi katil, bantal dan selimut yang selesa, tidak perlu berebut toilet sebab shared by 12 person sahaja dan menjadi orang terawal untuk turun dari kapal terbang. Macam tidak sangka saja kan boleh dapat servis tip top dari AirAsia X. Tapi itu la kenyataannya kalau naik premium seat.

Email yang amat melegakan hati. Tidak perlu beli SSR (Special Services Required)

Dalam penerbangan KUL ke OOL, si Zara meragam tidak mau tidur sorang dan mau tidur dengan aku. Oleh kerana terasa rugi sebab satu seat kosong, jadi aku panggil mama aku untuk tidur di seat aku. Time mau landing suda, baru Mama kembali ke seat asal. Mama, Nurul dan Lina duduk di Quiet Zone (zone tiada kanak-kanak).

 Addin yang gembira sebab boleh berjoka main ipad sampai lebam. Dijamin sentiasa ada bateri sebab ada powerpoint untuk caj.

Saya pun turut gembira hep hep horay..


Gold Coast!! Cuaca hujan di situ..

Sudah tidak sabar untuk turun.. Bersiap sedia dengan jaket.

Peringatan kepada diri sendiri: Nasi Lemak Pak Nasir sentiasa menjadi pilihan kalau kami naik penerbangan AirAsia. Kali ni, aku try Asian Meal atau Nasi Kari Hijau Ayam. Aku rasa karinya amat sedap. Tidak pedas sangat dan cukup lemak. Mengenyangkan. Tidak perlu order untuk second meal. 

Percutian ke Gold Coast, Australia (Hari Pertama)


2 comments:

  1. akak... mcm mana nk naikkan taraf seat tu... x brp faham... heee

    ReplyDelete
  2. Helo Tengku Farah,

    Boleh tau lebih lanjut di
    https://www.optiontown.com/ dan http://www.airasia.com/my/en/inflight-comforts/optiontown.page

    Kalau ada rezeki, ble upgrade seat. Kalau tade, wang akan dipulangkan :)

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...