google analytic

Nuffnang

Showing posts with label Tioman Jun 2015. Show all posts
Showing posts with label Tioman Jun 2015. Show all posts

Tuesday, June 9, 2015

Pulau Tioman (Hari Ketiga dan Keempat - 4 dan 5 Jun 2015)

Yeay! Inilah hari yang ditunggu-tunggu.

Detail snorkeling trip yang ditawarkan oleh tour agent di Berjaya Tioman Resort adalah seperti dalam gambar ini.
Sila telengkan kepala anda.

Picture perfect.

Perjalanan ke lobi.

Trip kami start jam 9 pagi.
Sila jalan kaki ke jeti Berjaya Tioman.
Addin dan Zara pacik tour bawa naik motor.
Lucky them.

Tinggallah kami berdua berjalan berdua-duaan.
Peserta trip lain sudah sampai di bot.
Kami kelambatan sikit pasal Abang Edi terpaksa melakukan kunjungan ke Kampung Tekek untuk mengeluarkan duit di BSN. 

Moral: Sila bawa cash yang banyak di sini.
Terutama sekali kalau mau makan di luar dan bayar pakej snorkeling.
Mereka tidak terima kad kredit.
Kalau mau makan di hotel ja, maka boleh gores dan menang.

Jeti dari kejauhan.

Love this picture.
Cantik betul langit.

Ok, ready to go.

Sampai di lokasi pertama, pantai Pulau Tulai. 

Macam sesi warming up sebab kami kena bawa ke pantai ja.
Airnya jernih tapi ikan tidak banyak.

Alamak, langit mendung.

Benda macam baby lipan putih ni suka gigit aku.

Zara sudah mula boring.
Main pasir ja.

Hujan sekejap.
Nasib baik hujan ni lalu ja. 
Kalau tidak rosak program.

Next stop, Tulai Island tapi spot dalam sikit.
Banyak coral.
Yezza!

Meriah betul ikan di sini.

Coralnya pun cantik-cantik.

Lepas tu kami ke Shark Point berdekatan Kampung Salang.
Orang bot tu cakap kalau kami bertuah, boleh jumpa shark yang takut sama orang.
Aku tidak mau jumpa shark.
Tapi aku happy sebab Addin dan Zara makin konfiden bersnorkel. 

Makan tengahari di Salang Sayang.
Makan boleh tahan. Harga ja tak bole tahan.

Aku rasa cam nasib baik tidak stay di area ni.
Sebab aku rasa macam boring.
Berjaya Tioman tu memang syiok.

Kalau mau naik teksi dari Salang boleh la ambil servis dorang ni.

Seterusnya, ke Taman Laut Tioman.

Sini tiada coral. Ikan ja banyak. Besar-besar pula tu.
Aku nampak ikan putih, aku terbayang masak kari ja ikan tu.

Dua sekawan yang suka hati terjun bot naik platform pelampung tanpa memperdulikan kami.

Last stop, Pulau Renggis.
Sini pun ada shark juga.
Abang Edi dan Addin bertuah nampak shark.
Aku dan Zara tidak bertuah.
Tapi aku happy pasal tidak nampak tu shark.

Budak dua orang ni memang konpiden suda turun naik bot mau snorkeling.

Selesai sesi snorkeling jam 3.30 petang, budak dua orang ni sambung sesi swimming pool pula.
Aku dan Abang Edi bagi dorang can sebab hari ni last dorang ble mandi manda sini.
Besok mau balik KL suda.

Sampai tertidur-tidur Abang Edi tunggu Addin dan Zara.

Aku turun ke pantai depan Berjaya Tioman ni rasanya 2 kali ja.
Satu mandi kejap sorang-sorang lagi satu yang kami strolling on the beach satu family.



Senja. 
No obvious sunset view here. 
Well, I'm okay with that.

Malam tu kami makan di Restoran Delima pula.
Order siakap tiga rasa.
Mabeles.

Hari last kami di Berjaya Tioman Resort.
Addin dan Zara bising sebab kami sudah mau kena balik KL hari ni.
Dorang mau lama-lama di sini kunun.
Next time le ye anak-anak.


On the way ke Restoran Sri Nelayan untuk breakfast, terserempak dengan encik katak yang ingin melarikan diri.

Panorama shot while breakfast.
Restoran ni besar.
Makanan pun sentiasa kena refill.

Gambar last di sini.
Kami mesti sedia di lobi pada jam 9 pagi untuk check-out dan naik bas yang disediakan. 
By 9.30 kena sudah ada di jeti untuk boarding naik feri.
Feri ke Tioman jam 10 pagi.

Last picture of the pool site.

Gambar depan chalet kami.

Selesai urusan checkout, sementara menunggu bas, Zara sempat menelaah kolam depan lobi untuk tengok anak ikan berenang-renang.

Tiada gambar di jeti.
Patut feri jam 10 pagi, tertangguh pula jadi 10.45 pagi.
Sudah la kami yang paling awal sampai dan menunggu di sana.
Nasib la. Yang penting dapat naik feri.

Selama dua jam tu, Abang Edi tidur ja untuk bekalan tenaga drive ke KL.
Zara tengok kartun Big Hero dalam ipad.
Addin tengok movie The Cobbler guna Macbook.
Aku main game Candy Crush Soda guna iphone.
Sekejap ja 2 jam tu rasanya.
Syukur Alhamdulillah.

Kami sampai di Jeti Tanjung Gemok around jam 12.45 petang macam tu.
Tepat jam 1.15 petang kami menuju balik ke KL dengan ikut jalan Muadzam Shah-Bahau.
Singgah makan di Kuala Pilah.

Kesimpulan:

Low expectation aku membuahkan hasil.
Aku rasa percutian ini amat berjaya.

Perjalanan menggunakan feri dari Tanjung Gemok ke Tioman tidaklah macam neraka sebagaimana review tourist yang lain. 
Walaupun aku pegi ketika cuti, tetapi masih manageable.
Tiada unsur perebutan.
Cumanya, memang perlu penambahbaikan.
Oh dan kalau dorang letak movie Upin Ipin dalam feri tu pun lagi siok rasanya daripada pasang karaoke Abang Awie. 

Berjaya Tioman Resort pun amat kena dengan citarasa kami sekeluarga. 
Makan sedap.
Bilik besar, bersih dan selesa.
Servis pun ok.
View dari bilik kami cantik. Dekat pula tu dengan pool dan restaurant.
Breakfast pun sedap. Hari-hari tukar menu utama. Jadi tidaklah boring.
Aku punya favorite: Fettucine with creamed spinach, roti canai, cold muesli dan bubur nasi.
Kalau rasa mau makan di luar, boleh try Restoran Delima yang menyediakan makanan yang sedap juga dan servis yang bagus.  
Free wifi disediakan di lobi.
Di Restoran Sri Nelayan dan di bilik tv pun ada juga wifi tapi macam tiada. Haha.

Digi aku pula amatlah cemerlang di Tioman ni. Setakat dapat Edge ja. Tapi tiada internet. 
Maxis Abang Edi pula dapat 3G. So, aku selalu minta ehsan hotspot atau pinjam ja iphone Abang Edi.
Kalau tiada data pun apa salahnya.. barulah nama bercuti dan berhubung dengan alam semulajadi.
Kan.. 

Satu ja aku rasa kureng dengan Berjaya Tioman ni.
Pasir dia macam kureng cantek sikit. 
Lepas tu ada amaran sandflies. Tapi aku tidak nampak pun dimana tu sandflies.
Amaran tu bikin aku fobia.


Jadinya, pasir yang kureng cantek dan hal sandflies ni menyebabkan aku kurang berminat mau menjengah ke kawasan pantai Berjaya Tioman.
But don't get me wrong. Pantainya bersih sebab mungkin dimaintain oleh staff Berjaya Tioman.
And I don't mind. Aku bukan gila main pasir pun.
Dan dalam masa yang sama, banyak ja family lain yang melepak di pantai.
Buat istana pasir, mandi laut. So, maybe, pantai di sini adalah ok. 


Lepas tu, pengalaman snorkeling kami dengan pakej Coral Island memang mengagumkan.
Setakat ni kami pernah Snorkeling di Perhentian, Mabul dan Kapalai, Krabi dan terkini, Tioman.
Kapalai memang top. Tioman ada kalah sikit.
Tapi kalau mau banding Tioman dengan Krabi, senang ja Krabi kena tapau. 
Sudah la pengunjung yang datang snorkeling di kawasan Tioman ni pun manageable ja. 
Tidak ramai dan sesak sangat macam Krabi tu.
So, memang just nice.  
Moralnya, sokonglah pelancongan dalam Malaysia sendiri. 

Aku berterima kasih kepada Abang Edi yang meyakinkan aku untuk menjejakkan kaki ke Tioman. 
Aku tidak akan teragak-agak untuk repeat ke Tioman - provided aku ada mood untuk perjalanan darat selama 4 jam dan feri 2 jam.

Daa Tioman.
Semoga jumpa lagi. 

Pulau Tioman (Hari Kedua - 3 Jun 2015)

Rise and shine.
Aku bangun seawal subuh untuk solat subuh dan niat untuk mencari pemandangan matahari terbit.

Hanya boleh nampak rona merah sedikit di hujung lereng bukit.
Maknanya, Berjaya Tioman Resort bukanlah lokasi yang sesuai untuk melihat matahari terbit.

Tapi pemandangan ini tetap cantik.

Ada sepasang manusia yang bangun awal sedang bermain di pantai.

Motif ambil gambar kaki ayam?

Pasirnya kasar di sini

Jom pegi makan sarapan.
Bilik yang aku booking ni comes with breakfast for 2 adults.
Aku pi lobi semalam tanya breakfast untuk budak-budak.
Dorang cakap RM18 untuk sorang budak.
Tapi receptionist tu bagi aku special rate RM15 untuk sorang budak.
Aku setuju dan dia pun bagi kupon breakfast untuk budak bagi 3 hari.
Tiada tempat lain untuk breakfast pun di area sini (kecuali keluar jauh lagi hingga ke Kampung Tekek) sebab Restoran Delima di luar tu hanya beroperasi dari lunch hingga dinner ja.

Hasil syot si Addin.

Budak ni pandai makan.
Tidak banyak songeh.

Aku suka betul menu ni.
Fettucine with creamed spinach.

Budak ni makan cereal ja.
Berabis la aku suruh dia makan banyak supaya kasi berbaloi tu bayaran RM15.

Pagi-pagi tidak ramai sangat orang. 
Sebab ramai yang pegi trip snorkeling.

Ada 2 jenis slide, slide panjang sket dan slide pendek sket.
Aku rasa ada lebih 100 kali budak-budak ni main di slide tu.
Very the popular activity. 

Bibir ja merah.

Dorang bole buat kawan lagi.
Hari-hari ada kawan baru.

Aku penah try sekali ja slide di sini.
Sebab aku terpengaruh dengan seorang mak dari Korea Selatan yang selamba main slide dengan anak dia.
Sepatutnya, slide tu hanya boleh digunakan oleh budak yang tidak lebih 30 kg atau berumur bawah 15 tahun.
But she really is look like teenager. Hebat.

Budak baju putih tu ialah anak orang Korea tu.
Anak aku mungkin tengah memanggil budak Korea tu.

Pemandangan chalet kami dari atas slide.
Very the near.

Kolamnya pelbagai.
Kalau satu hari mandi kolam ja pun sudah cukup puas hati untuk anak-anak aku.
Dan dorang cukup suka sebab kolam dewasa tu ada bahagian dengan depth sedalam 1 meter saja.

Zara yang masih perlu disokong dengan pelampung. 

Lepas habis sesi swimming dari jam 9 pagi sampai 12 tengahari, balik bilik 207 dulu untuk bersiap pegi lunch pula.

Dari bilik ke luar resort kami lalu ikut jalan padang ni.

 
Zara yang mengambil syot.

Pengangkutan popular di sini.
Senang bawa barang.

Restoran Delima hanya beberapa langkah daripada pintu besar ni.

We are here.
Makan sedap.
Free wifi.
Terbaik.

Ketika balik menuju ke resort, ternampak la bapa biawak besar ni.

Berposing di pantai dulu kunun.

Zara memutik kulit siput.

Lepas makan tengahari, kami semua berehat petang.
Housekeeping datang mau kemas bilik pun aku cakap terima kasih ja.
Hanya tukar tuala bersih dan replenish bahan minuman panas dan toiletries.  
Zara pula main jual-jual sorang-sorang.
Tahan betul mata dia.

Lepas afternoon nap dan Addin dan Zara sambung acara bermain di swimming pool lagi.
Aku join sekejap ja.
Yang best di Berjaya Tioman ni, kalau balik bilik waktu petang ja, mesti ada disediakan 3 keping biskut free di atas meja. 
Sedap tu tidaklah sangat. Kalau sudah lapar tu, apa pun bedal saja la.
Tapi tiada gambar biskut. Minta mahap.

Malam ni kami dinner di Restoran Sri Nelayan ja.
Malas mau berjalan jauh ke Restoran Dilema.
Kami ambil ala cart saja.
Kalau mau ambil bbq buffet mahal betul.
RM80 untuk dewasa, RM40 untuk kanak-kanak.

Bagi la budak-budak ni makan aiskrim sekali sekala.

Kami order nasi goreng ayam, kids meal nugget set dan mushroom soup.
Nugget tu tidak habis.
Membajir. So tapau bawa bilik.

Lepas dinner, kami ke lobi untuk book bagi snorkeling trip ke Coral Island.
Abang kaunter tu siap bagi diskaun RM10 seorang.
Harap-harap cuaca bagus besok sebab kalau tidak bagus, kami tiada masa sudah mau bersnorkel di Tioman. 
Lusa sudah mau balik.
Rugi la.  

The rest of the night dihabiskan dengan menonton filem Pitch Perfect 2 yang aku download siap-siap dari KL.
Sambung dari Macbook Air ke TV hotel guna kabel HDMI yang dibawa khas dari rumah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...