google analytic

Nuffnang

Showing posts with label JICA. Show all posts
Showing posts with label JICA. Show all posts

Wednesday, July 15, 2015

ATM boleh keluar syiling di Jepun

Satu perkara baru yang aku berpeluang untuk merasa pengalamannya di Jepun ialah menggunakan ATM.
Bukannya guna ATM sedia ada yang dibuka dengan akaun bank di Malaysia tapi cucuk di mesin ATM di Jepun.
Tapi guna ATM card yang dibuka dengan akaun Bank Sumitomo Mitsui dan cucuk di mesin ATM Bank Sumitomo sendiri.

Kelebihan ini diberikan kepada semua peserta JICA yang ditaja oleh JICA sendiri.
Bukan ditaja oleh pihak lain seperti JPA.
Sebab kalau JPA taja, JPA akan bagi duit terus masuk dalam akaun peserta sendiri.

Kalau JICA yang taja, JICA akan bagi elaun yang berkaitan contoh cam elaun perjalanan, elaun harian, etc dalam bentuk cash tapi masuk dalam akaun Bank Sumitomo Mitsui.  
Elaun makan pula diberi dalam bentuk kupon makanan (kalau stay di pusat JICA).

Kad ATM ni akan diberikan dalam tempoh 2 hari selepas sampai di Jepun.
No pin ATM akan diberikan dan mesti ingat.
Jangan hilangkan kad ni sebab buruk padahnya. Kena bayar ganti rugi sebab hilang kad dan kalau mau tunggu replacement pun lambat.

Semua cash dalam akaun yang diberikan mesti dikeluarkan oleh peserta sendiri menjelang akhir kursus.
Kad ATM perlu dipulangkan semua kepada pihak JICA beserta resit pengeluaran.
Kalau ada balance yang tinggal dalam cash card tu, pihak JICA akan ambil semula.
Kira burn la. 

Mula-mula tu macam curious juga.
Macamana mau keluarkan semua cash kalau ada nilai sen.
Rupanya, mesin ATM di Jepun ni memang la advance sangat sebab boleh keluarkan coin. 
Aku tidak pernah jumpa mesin ATM yang boleh keluarkan coin.
Mesin deposit coin ada la.
Hebat dorang ni.

Tapi ikut mesin juga la.
Kalau mesin ATM di JICA TIC, tiada fungsi untuk dispense coin.
Pilihan bahasa pun tiada. Ada bahasa Jepun ja.
Cumanya, kami boleh juga guna sebab pihak JICA ada bagi instruction in English di tepi mesin ATM tu.

Ada pilihan bahasa.

892 Yen tu adalah dalam bentuk coin.

Siap ada kalkulator lagi tepi tu.
Tapi tiada siapa pun yang copet bawa balik rumah buat macam kalkulator sendiri.

Keluar cash dalam bentuk notes dan coins.

Siap ada animasi orang tunduk hait hait.

Totally a precious experience.

Mau kata banyak elaun yang diberi tu tidak la sangat.
Tapi cukup la untuk orang macam aku yang tidak banyak belanja ni.
Siap boleh bawa balance lagi balik Malaysia. Alhamdulillah. 

Pengalaman kursus JICA - Kawan baru

Kan aku pegi Tokyo hari tu sensorang saja dari Malaysia kan.
Sebelum pegi tu mestilah rasa nervous.
Kawan aku cakap di JICA center tu sure ramai Malaysian.
So, saya pun suka hati. Kalau tiada Malaysian pun, kononnya Indonesian pun akan ada.

Kebetulan juga, ketika briefing di pejabat JICA di Menara Citibank di KL sebelum aku ke Tokyo tu, aku berkenalan dengan 2 orang peserta lain yang akan berkursus di JICA Tokyo juga.
Timing pun lebih kurang sama.
Cumanya dorang akan sampai ke Tokyo terlebih dahulu dan balik Malaysia lebih lambat daripada aku.
Takpe la, dorang 2 orang. Ada member. Tidaklah rasa lonely sangat kot.

So, kitaorang setting jumpa sana la kunun.
Aku siap pesan, kalau mau pegi Disneyland Tokyo tunggu aku.
2 orang peserta tu adalah pegawai lelaki daripada Jabatan Penjara.
Bayangkan aku mak orang pertengahan umur yang kiut miut ni ajak dua orang mamat sado yang bekerja as Pegawai Penjara pegi Disneyland?
Apa la mamat berdua tu fikir pasal aku kan.
Hoho.
(Sudahnya, kami tidak terjumpa pun. Sebab dorang berkursus di tempat lain bukan di JICA TIC).

Ada sorang lagi mamat, dari Jabatan Pengairan dan Saliran.
Dia kursus di JICA Kansai.
Dengan yang sorang ni kami tidak setting la.
Jauh pun kan.
(Mamat yang ni pula aku terjumpa. Sebab dorang ada stay seminggu di JICA TIC. Mamat ni la yang bertanggungjawab tolong ambil video aku bersuka ria dalam hujan snow tu. Hoho).

Okeh.
So, pada hari tibanya aku di Tokyo, peserta yang sama-sama kursus dengan aku yang pertama aku kenal ialah peserta dari Bangladesh.
Kebetulan, masa arrival dorang lebih kurang ja dengan aku.
Dorang naik MAS sebab dorang transit di KL.
Aku yang orang Malaysia pula naik JAL.
Heran campur sedih.
(Tapi syukur juga la. Kalau bukan pasal kursus JICA ni, jangan harap la aku merasa naik JAL kan.
Manjang pilih MAS or AirAsia ja.)

Dan yang buat aku neves di hari pertama, dorang yang dari Bangladesh ni adalah berpangkat Manager dan General Manager.
Aku balaci.
Dorang tanya aku macam-macam especially pasal telecommunication di Malaysia.
Aku mana tau. Kalau tanya pasal ICT contract dan urusan pencen aku tau la.
Haha. Jauh panggang daripada api kami di situ.

Hari kedua aku di Tokyo, adalah hari briefing.
Belum start belajar lagi.
Jadinya, aku berkenalan lagi dengan 2 orang peserta perempuan dari Myanmar.
Sorang tu keje gomen dan sorang lagi adalah lecturer di sebuah universiti di Myanmar.

Briefing pada hari pertama.

Lepas tu, berkenalan pula dengan 2 orang peserta perempuan dari Zimbabwe.
Dua-dua tu adalah pangkat GM dari kementerian telekomunikasi di negara dorang.

Bila jumpa peserta dari Myanmar dan Zimbabwe ni, aku pun jadi macam terkonpius sikit.
Sebab, waktu aku buat visa di Kedutaan Jepun di KL, aku nampak dalam senarai nama peserta kursus ada 5 nama ja.
Satu nama aku, opkos.
4 lagi nama lelaki - dari Bangladesh, Brazil dan Timor Leste.
Ooo.. rupanya, ramai lagi la kami ni ye.

Then, aku jumpa peserta dari Cook Islands (sorang), Niue (sorang), Brazil dan Timor Leste.
Kami semua sekali yang menyertai kursus ni ialah seramai 11 orang.


Me with the girls.
Dari kiri - Chaw, aku, Yu Yu, Georgina dan Beaullah. 
Kalau sembang dengan kawan dari Myanmar, aku susah sikit mau paham english dorang.
Kalau dengan ladies from Zimbabwe ni la, masyaAllah, their english are very articulate. 
Kalau nak bagi speech ka, pembentangan ka, writing ka, bagi ja dengan ladies dari Zimbabwe ni, very the bomb la. 
Mungkin sebab dorang pun dah berusia, above 50, dorang ada experience yang banyak. 

Gambar ni diambil pada hari kedua kami berkursus di JICA.
Semuanya sudah start loosen up. 
Ice breaking sesama sendiri ala kadar.
Siap boleh gambar-gambar lagi bila ada break.

Aku dengan peserta dari Timor Leste yang mesra aku panggil dengan panggilan Pak Nico-san.
He can speak indonesian very well sebab Timor Leste dulu pun sebahagian daripada Indonesia.
Bahasa kebangsaan Timor Leste ialah bahasa portugis.
So dengan kawan kami dari Brazil pun dia sembang la cakap portugis.
Bapak Nico-san ni adalah seorang penggemar fruits.
Dia amat pantang tengok aku makan dinner tiada fruits.
So, dia mesti selalu belanja aku fruits.
Lepas tu pula, pasal breakfast kena bagi fruits secara percuma, so aku selalu bagi fruits tu dengan Pak Nico-san. 


Kiri tu nama Toki dari Niue. 
Dan yang tinggi sebelahnya tu nama Richard dari Cook Islands.
Niue dan Cook Islands adalah negara pulau yang self governing yang associate dengan New Zealand.
Mamat 2 orang ni bekepit ke mana jua.
Dorang dua ni dengan sorang kawan dorang dari Tonga selamba main snow dengan pakai kain sarung instead pakai thick pants.
Aku suka borak dengan dorang sebab suka dengar slang New Zealand dorang. 

Cukup sebelas orang.
Waktu ni kami baru lepas observation di NICT Japan. 

Mana-mana aku pegi pun mesti aku paling ketot.

Miss Mine-san.
She's our course coordinator. 
Dia ni la yang selalu akan memastikan perjalanan kursus kami berjalan lancar.
Kalau ada lecturer yang lebih selesa berbahasa jepun, Mine-san ni la yang tolong translate satu-satu.
Kalau ada antara kami yang lambat, maka Mine-san akan sound dengan cara yang baik.
Especially 2 orang kawan kami yang smoking. Selalu lambat.
Tidak la mau bagitau dari negara mana kan, nanti bikin malu pula.

 
Pak-Nico request supaya aku amik gambar dengan Chaw yang pakai kain batik lepas pegi dewan makan.
Ayu dan keren gitu. 
Dorang dari Myanmar ni la yang ajar aku macamana cara mau pegi cari kedai jual kain di Nippori.
Memang gila kain. Macam orang Malaysia juga.

Peserta paling kacak dan paling muda dalam kursus kami. Haha. 
Mr. Tiago dari Brazil.
Mamat ni memang rajin bejalan.
Dalam masa yang singkat di Tokyo tu, dia sempat cari time pegi Kyoto, Kobe, Nara dan Osaka dalam masa 2 hari 1 malam.
Then, hari-hari mesti akan jalan keluar ke bandaraya Tokyo cari souvenir untuk wife dan newborn baby girl dia. Rajin betul.
Siap beli luggage baru thru amazon japan sebab beg dah tak muat.
Tiago ni panggil nama aku dengan sebutan "Nad-ja".
Aku rasa macam tu la kot orang Brazil panggil orang yang nama Nadia. 

Outing with the boys pegi area Harajuku untuk cari souvenirs and toys for kids.
Pasal aku tau tempat tu so kira aku jadi macam tour guide la kunun.

Groupmate aku untuk discussion.
Kawan aku nama Rizvi dari Bangladesh tu kelakar.
Satu kali tu dia lupa letak jaket dia mana ntah, lepas tu pegi Disneyland di hari Tokyo dilanda salji.
Di Disneyland tu, dia beli baju sejuk baru imprinted with kepala mickey banyak-banyak colour hijau striking.
Memang jadi bahan ketawa aku ja la.
Rizvi ni cakap dia suka Malaysia especially Langkawi.
Best gila katanya. 


Di hari terakhir kami bersama. 
Aku sorang ja yang advance amik gambar pakai monopod kunun.
Haha.
Memang best jumpa kawan baru.
Very the good experience.
Sebenarnya banyak hikmah aku pegi kursus JICA ni sorang-sorang.
Aku terpaksa push myself to get out of my comfort zone.

Kalau ada member dari Malaysia, mungkin aku akan sentiasa bekepit dengan orang Malaysia tu ja dan tidak bercampur dengan yang lain. 
Maka perspektif kehidupan aku selama di Jepun pun mungkin tidak berkembang.

Dan mungkin juga ada konflik kot-kot la kalau member Malaysia tu tidak satu kepala dengan aku.
Dibuatnya - aku suka jalan-jalan lawat kawasan. Kawan tu pula suka shopping.
Memang tidak sama wavelength la kan.
Pastu nanti ada pula yang kecik hati. Balik Malaysia pun masih hold the grudge.

Kesimpulannya, aku bersyukur sebab aku ditakdirkan pegi kursus JICA hari tu sorang-sorang dan aku dapat jumpa ramai kawan baru.

p/s: Bila la mau siap entry aku pasal JICA experience ni? Sudah masuk 6 bulan berlalu dah ni. Haih la.. 

Friday, March 13, 2015

Pengalaman hujan salji di Tokyo

Aku memang sudah sedia maklum yang aku akan mengunjungi bumi Tokyo dalam musim sejuk.
Tapi aku sama sekali tidak berharap dapat jumpa salji.

Sebab aku tau salji tu umpama hujan.
Kalau ada, adalah. Kalau tiada, tiada la.
Semuanya dengan izin Allah. 
Kalau dapat jumpa salji, itu adalah bonus.

Tapi, salji yang indah tu rupanya datang menyambut aku setibanya aku sampai di Tokyo.
Rasa bertuah pula.
Cumanya, mungkin sebab itu adalah hari pertama, badan aku masih adjusting dengan rasa sejuk winter, aku tiada hasrat mau bermanja-manja dengan salji.
Not on my first day in Tokyo.
Tired, confused, puzzled, lost, segalanya la. 
Potong stim. 

Dan setiap hari kami dinasihatkan untuk menjaga kesihatan.
Pakai jaket tebal. 
"Don't catch a cold" - pesan training coordinator kami. 

Dalam minggu kedua di Tokyo, aku sudah risik-risik laman web Jabatan Meteorologi Jepun.
Mengikut ramalan mereka, kemungkinan besar akan ada salji pada pagi Jumaat.
Dan pada hari Khamis sebelum tu pun, training coordinator kami bagitau "Tomorrow there will be snow in the morning. Please enjoy it."

Keesokan paginya, aku semangat bangun awal.
Kelas pun start lambat, jam 10 pagi.
Selalunya jam 9 pagi sudah start.
So, ada la masa untuk bersuka ria menikmati keindahan alam.

Pemandangan dari bilik aku. 

Lepas breakfast, terus pi main snow kunun.
Aku selamba ja pakai pakaian rasmi aku ke dewan makan.
Hanya sweater, tshirt basahan dan track bottom menutupi badan.
Pakai kasut pun tiada stokin.
Selalu pakai selipar ja ke dewan makan.

Belakang tu participant JICA yang aku tidak tau dari negara mana. 
Dorang siap main slide lagi. 

Muka belum mandi setulus salju yang memutih.

Pokok togel.

Another pokok togel.

Taman di JICA.

Siapa la yang bertuah buat snowman ni. Haha. 

Snowflakes = emping salji

Contrast between white snowflakes and my pink jacket. 

Video taken while we were waiting for our bus.
Aku fikir kawan aku ni tengah ambil gambar.
Rupanya dia buat video lak.
The footloose moves were totally unplanned. Haha.

Training coordinator kami, Mine-san bagitau, snow is something uncommon in Tokyo.
Jarang-jarang dapat. 
Jadi aku pun cakap la, maknanya kami ni bertuah la kan.
Sampai sini just for 2 weeks, dapat la pula merasa snow.

Mine-san tambah lagi, last year winter pun camtu gak.
Kebetulan snow turun bila training dorang dah sampai ke penghujung.
Ramai JICA participants yang enjoy on the first day of snow.
Lepas tu, tak sangka pula snow melarat dan menjadi lebih teruk on the following days.
Menyebabkan participants yang mulanya gembira tak hengat ni menjadi berduka sebab flight dorang terpaksa reschedule because of the snow misshapen thing. 

Terus aku jadi tidak berapa enjoy.
Huhu. Kalau lebat sangat snow pun susah la mau berjalan kan.
Sudah la petang Jumaat tu kami boleh habis kelas awal.
Jam 3 sudah selesai. Selalunya jam 4.30 pm baru habis kelas.

Nasib baik snow tu sekejap sampai tengahari ja. 
Menjelang petang, semua snow jadi cair :)

And, there is another snowfall on the next Thursday.
Tapi lebih kepada hujan + snow.
Tapi kami semua sudah tidak heran sebab semua tengah sibuk menguruskan presentation masing-masing.

Gembira. Semoga pengalaman salji di Tokyo bukan yang terakhir. 
Untuk aku yang berdarah iklim tropika ini.
Alhamdulillah.  

Nota:
Winter holiday kami di Korea totally lebih sejuk daripada pengalaman winter aku di Tokyo.
Di Korea, suhu biasanya bawah 0 darjah celcius. Di Tokyo pula selalunya dalam kadar single digit darjah celcius.
Di Korea, tanpa heatpad/warmer, tangan dan kaki jadi kebas dan kaku. Di Tokyo, heatpad yang aku bawa aku buat jadi souvenir pada kawan aku dari Brazil yang tertanya-tanya heatpad/warmer tu apa. 

Friday, February 27, 2015

JICA TIC Tokyo - Makan dan minum

Ini adalah satu hal yang Alhamdulillah, serba serbi cukup.
Aku ada la bawa maggi 3 bungkus Maggi (1 perisa ayam, 1 perisa kari, 1 perisa korean spicy braised beef), kacang masin Malaysian Airlines satu bungkus (10 peket kecil), 5 paket nestum 3-in-1 dan 5 paket milo 3-in-1.
Ikutkan, semua jenis makanan di atas aku tidak amalkan.
Tapi, ye la, bawa ja la in case kelaparan.
Sudahnya, maggi ja habis. Nestum dan kacang masing tu sepeket ja aku minum/makan.
Yang lain-lain tu, aku bagi as souvenir kepada kawan-kawan baru aku.
Hehe. Aku cakap ngan dorang - Malaysian flavor.

Meal card ni diberikan ketika check-in.
Jumlah asal ialah 16099 Yen untuk kegunaan 17 hari. 
Lebih kurang RM30 untuk sehari.
Gunakan untuk makan tengahari dan makan malam.
Breakfast percuma.
Suka hati la belanja macamana pun.
Fungsi serupa kad debit atau prepaid card.
Kalau hilang, tanggung sendiri.
Tiada replacement.

Berdasarkan meal card aku di atas, aku banyak beli set mahal di hari-hari pertama aku di JICA.
Lepas tu, aku pandai berjimat cermat sebab takut meal card aku habis lebih awal daripada tarikh keberangkatan aku ke Malaysia.

Makan malam pertama aku di JICA. 
Set nasi, ayam teriyaki, sup, fries dan untuk tambahan aku pilih keropok Calbee.
Apa ke bengong air mineral pun aku beli. (Nama pun newbie).
Sedangkan air kosong dan hot drink (coffee dan tea) adalah percuma.

Bil pertama, 810 Yen. Almost RM25. 
890 kcal. Ngam la tu. Lunch hari tu aku mana ada makan.
Kan aku menyesatkan diri di Akihabara.

Cara untuk mengorder makanan:

Mula-mula, pilih makanan yang berkenan dulu. 

Banyak menu Halal. 
Menu yang ada pork dan liquor pun dorang bagitau.
Kalau berkenan, sila ambil token warna hijau yang ada nombor di mangkuk dekat contoh makanan tu.

Mamee pun ada kena jual dan harga pun lebih kurang RM4.50 macam tu ja.
Tidak perlu bawa dari Malaysia pun. 

Lepas tu, bawa token ke kaunter dan bayar la guna meal card atau cash sekiranya tiada meal card. 
Mengikut peserta dari Kenya yang aku kenal di sana, dorang kata makanan di luar lebih murah daripada di JICA. 
Aku pun tidak sure sebab I hardly eat outside. 

Then pegi ke kaunter untuk ambil makanan yang kita order tadi. 


Di atas ni adalah di antara gambar breakfast yang aku ambil selama aku di JICA. 
The rule is: 
2 protein atau 2 vege atau 1 protein + 1 vege
Cereal with milk 
Toast with butter and jam atau nasi
1 buah (selalunya ada pilihan pisang, orange, apple, honeydew, grapefruit)
1 juice (selalunya ada pilihan apple, orange, grapefruit)
Hot drink (free flow)

Tak boleh ambil lebih daripada di atas.
Kurang tidak apa.
Aku selalu skip cereal tapi ambil cold milk ja, skip juice dan bread. 
Rice pula kalau aku ambil aku akan minta separuh ja.  
Black coffee dan milk minum asing-asing. 
Favorite aku ialah - scramble egg, telur dadar gulung, kari kambing, grilled fish dan sup sayur.

Ini pula adalah makanan yang dewan makan pack untuk aku pada hari last aku di Jepun.
Sebab aku gerak seawal jam 7 pagi dari JICA ke Narita.

Ni pula jenis-jenis makanan yang aku order untuk lunch dan dinner:

Ikan goreng, salad dan pisang 2 biji. 
Mimpi apa ntah kali ni. Diet mengkali.

Roast chicken, fries, rice, soup dan pisang dan keropok calbee.
Ada 3 keropok calbee yang aku bawa balik Malaysia.


Vegetable udon. 
Yang ni aku terpengaruh untuk beli sebab aku tengok kawan aku dari Niue dan Cook Islands selalu order ni.
Kalau makan sampai licin mangkuk dorang tunggang.
Memang sedap. Tapi chili flakes itu amatlah tidak pedasnya.

Grilled chicken. Biasa ja la.
Ada sos tomato di dewan makan tu. Kicap ABC pun ada.
Nasib baik aku ni jenis boleh hidup tanpa sos cili.

Spageti bolognese.
Yang ni plak aku terpengaruh dengan kawan Brazil aku yang tidak banyak pilihan jadi makan spageti saja la. 
Dia kata spageti JICA ni sama standard dengan spageti di Brazil.
Aku rasa cam biasa ja. Tidak la sedap sangat. Tidak juga tidak sedap.

Kari ayam dengan nasi dan salad. 
Kari tu kureng kick.
Eh baru perasan. Aku selalu minum cold green tea ja time dinner and lunch.
Benda panjang halus warna merah dekat mangkuk kari itu adalah kunci bilik aku.

Rice with whitebait and vege.
Ni kira nasi goreng kampung la. Tapi tidak pedas.  

Taco kunun. Makan ja la. The salsa kurang menyengat.
Lepas kawan Brazil aku nampak aku order ni, dia pun order sama juga. 

Yang ni best. 
Sizzling beef. Meletup-letup jagung tu. 

Aku pun lupa suda apa benda ni. 
Yang penting dorang letak tanda halal.
Sedap tapi besar sangat portion.
Mengah aku makan.
Dari kiri atas: Mackerel, buah oren dan green tea mochi
Dari kiri bawah: Nasi putih, I don't remember what the name of this cooking tapi yg penting ada beef slice, tauhu, ubi keladi, lobak, cendawan jepun, dalam mangkuk tu ialah some sort like miso soup

Kari daging. Kurang kick. Hehe.

Bukan Tokyo lah sesuatu tempat di Tokyo itu kalau tiada vending machine.
You can find vending machine at almost every corner of Tokyo.
Termasuklah di JICA TIC.
Dalam gambar di atas, vending machine ni terletak berdekatan dengan dewan makan. 
Di bangunan residen, aras bilik kuliah dan bangunan seminar pun ada. 

So, here, boleh pilih, cold drink dengan tanda harga berwarna biru.
Hot drink pula dengan tanda harga berwarna merah.

 
Biskut-biskutan.

Dan ice-cream!
Oh.. beer pun ada juga.

Oleh kerana aku lone ranger dari Malaysia, jadi kebiasaannya ketika breakfast dan dinner aku akan makan sensorang atau beramah mesra dengan participant dari negara lain.
Jadi selama aku di dewan makan tu, aku pernah makan dengan seorang professor dari Bangsamoro, pelajar MBA dari Kenya dan ahli farmasi dari Pakistan. 

Kebetulan juga setelah seminggu di JICA, baru lah aku terberkenalan dengan sekumpulan peserta dari Sabah yang sedang kursus untuk topik pemeliharaan Banjaran Crocker.
Jadi, ada juga la kami breakfast dan dinner bersama-sama.

Untuk lunch time pula, selalunya aku akan makan bersama kawan-kawan aku yang sama kursus. 

Meriah betul kalau kami makan beramai-ramai.
Selama aku makan dengan kawan-kawan yang sama kursus dengan aku, adalah antara mereka yang ada masalah masing-masing.

Kawan aku dari Niue cakap portion di JICA kecik sangat. Haha. Ikan pun kecil-kecil saiz macam tuna dalam tin. Dia pula kata kalau di Niue dorang jenis tangkap ikan sendiri besar paha orang. 

Kawan aku dari Zimbabwe pula sudah sampai tahap tidak boleh makan. Baru seminggu duduk di Tokyo sudah homesick. Sebab makanan ruji dorang ialah maize. Tapi maize tiada pula di JICA.

Kawan aku dari Brazil pula  tidak suka makan nasi dan Asian food. Dia kata orang Brazil makan nasi ada garam. Nasi di Jepun tawar katanya. Tu pasal la dia banyak makan spageti saja la.

Kawan aku dari Timor Leste pula jadi high blood. Dia kata sebab di kampung dia banyak makan sayur pahit tapi di JICA tiada. Lepas tu dia gila makan buah. Dia memang pantang tengok aku tidak makan buah so dia akan belanja pisang la, oren la. Aku pula cepat kenyang so buah tu aku simpan di bilik buat stok. Kesudahannya, semua buah tu aku bagi ja dengan kawan aku yang Timor Leste tu. Dia makan 10 minit siap.

Kawan aku dari Bangladesh macam tiada masalah. Aku selalu nampak dia makan roti nan or capati. Tapi dia cakap kari dal JICA tak best. Haha. 

Aku pula rasa tiada masalah dengan makanan.
Mungkin sebab makanan di JICA tu lebih kurang sama dengan ja dengan makanan di Malaysia yang terlampau banyak fusion ni. 
Asalkan ada tanda halal or vege or seafood aku taram ja. 
Tidak pedas pun tidak apa asalkan ada sos tomato or chili flakes. 

Dan selama aku di Tokyo tu, aku tidak pernah pun ada hasrat untuk menjejaki restoran halal sebab tiada keperluan. 

One good thing, outsider can come to JICA for lunch and dinner. 
Macam time aku ke Masjid Nami, aku terjumpa keluarga dari Kelantan yang sedang cari makanan halal.
Aku cadangkan dorang ke JICA which is 10 minutes walk ja.
Tapi aku pun tidak sure la dorang pegi ka tidak. 

Motif cerita dan upload gambar makanan di JICA?
Saja. Rindu :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...