google analytic

Thursday, May 19, 2011

Belayar dengan Star Cruise - Day 1

11 Mei 2011

Flight kami ke Singapura pukul 11.40 pagi. Jadi kami ambil Airport Limo ke LCCT jam 8.30 pagi. Boringnya la menunggu di airport. Sempat breakfast nasi lemak di Foodcourt LCCT.

Dua orang budak ni tidak pandai duduk diam di LCCT

Pengsan selama 1 jam flight ke Singapura

Tips: Kalau naik international flight, tidak boleh bawa LAG (liquid, aerosol, gel) more than 100ml pada hand luggage. Itu termasuklah air masak sekali pun. Kalau degil juga mau bawa time boarding tu, memang kena suruh buang ja. Air masak dalam botol air si Addin aku sudah buang siap-siap.

Fortunately, susu Zara yang sudah siap dibancuh tidak kena suruh buang pula.
Jadinya, untuk mengelakkan beli air mineral yang mahal di Singapore, beli la siap-siap lepas boarding. Lepas boarding tu, ada kedai Dunkin Donut. Air mineral sana mahal, paling murah pun RM4.80 untuk air mineral 500ml. Jadinya, bolehlah beli air mineral di kiosk-kiosk jual makanan di departure hall tingkat bawah pada RM3.00 ja pada kuantiti yang sama.

Kami round-round di departure hall tu (sambil menunggu que untuk departure yang panjang), harga sigup sama macam di Labuan. Harga coklat mahal. Contoh macam Ferrero Rocher 30 biji adalah RM40++, di Labuan boleh dapat pada RM23 ja. Coklat Daim 300g pada harga RM38++, di Labuan boleh dapat pada RM13 ja.. banyak beza..

Di Singapura

Sampai di Changi Airport Terminal 1 ja, mestilah lepas Imigresen dulu. Pegawai imigresen yang attend kami tu adalah seorang pakcik yang agak veteran berbangsa cina dan pandai berbahasa melayu. Kagum weh! (Khabarnya, orang-orang cina veteran di Singapura memang masih pandai berbahasa melayu.. kalau yang muda-muda tu tau sikit-sikit...)

Lepas ambil beg ja, aku pegi baby room pasal mau salin pampers si Zara. Bilik nursing roomnya pun bersih. Cleaner-cleaner yang kerja di sana pun pandai bercakap guna bahasa. Abang Edi cakap tu kebanyakkannya adalah orang Malaysia yang berkerja di Singapura.. Ohhh, begitu..

Kami ambil teksi dari Terminal 1 ke Harbourfront Centre. Perjalanan agak smooth dan banyak pokok-pokok bunga. Driver teksi tu drive dengan agak laju (aku ingat kalau di Singapore tu mana boleh drive laju-laju?) Setiap kali lepas speed limit ja, mesti ada bunyi teet teet teet...tambang teksi dalam SGD20 lebey..

Sesampai di Harbourfront Centre, aku nampak tidak la bersih sangat. Ada ja pun puntung rokok, tisu dan kertas-kertas atas lantai di lantai tempat kami berhenti tu. Jadinya, mau kata Singapore ni spotless clean tu tidaklah rasanya.

Lunch dulu di halal foodcourt Banquet, HarbourFront Centre. Nasi campur tu SD6.50. Nasi ayam SD3.50. Convert la pigi RM.. bedal saja la...

Tips: Jangan la ngada-ngada mau minta tisu lepas makan. Tiada tisu free diberikan di Singapura. Mau tisu, beli sendiri. Nasib baik aku ada bawa banyak tisu (kering dan basah) sebab sudah terbiasa - ada budak kecik, bekalan tisu kena banyak.

Observation: Kebanyakan pekerja untuk mengemas table makanan (termasuklah menyusun troli beg di airport) adalah dari kalangan senior citizens. Aku agak kagum. Kalau di Malaysia, kebanyakan senior citizens sudah bersenang lenang menghabiskan masa pencen di kampung dan bermain bersama cucu. Tapi aku tidak sampai hati untuk bertanya adakah mereka bekerja untuk pendapatan atau saja untuk menghabiskan masa yang terluang. Apa yang aku mampu buat ialah creating less mess while dining dan tolong forwardkan troli. I am just hoping that they enjoy what they are doing.

Lepas makan, Abang Edi sempat bersigup di outdoor luar foodcourt tu. Ramai pula geng dia bersigup tu. Habis ja dia bersigup, terus kami pergi check-in walaupun belum pukul 4 petang lagi.

Belum pukul 4 pun queue untuk check in Star Cruise sudah gila ramai orang. Tapi nasib baik juga kami sampai lebih awal 15 minit. Jadinya, masa menunggu untuk check-in pun tidaklah lama. Memang cekap staff-staff Star Cruise ni.

Ketika di boarding gate

Pemandangan Star Cruise Virgo dari boarding gate

Sebaik check-in, kami diberi access card. Access card ni function as cabin key, credit card atas kapal, kad makan dan apa-apa la. Cash tidak laku atas kapal. Dalam kad ni pun, untuk setiap balcony class cabin kena bagi credit SD100 yang boleh digunakan untuk belanja Food & Beverages only. Untuk Worldcruiser rasanya tiada credit SGD100 ni.

Our cabin

Tidak sampai sejam lepas check in, kami sudah sampai bilik... Serunutnya....

Ni no bilik kami. 10 tu maknanya tingkat 10. Kapal ni ada 13 tingkat atau deck. Saja pilih deck 10 sebab dekat dengan Child Care Centre, Video Arcade dan Neptunes Wild n Wet (kolam mandi budak-budak). 570 tu nombor bilik. Bilik kami terletak di tengah-tengah bahagian kapal iaitu Mid. Kapal ada tiga bahagian For (depan), Mid (tengah) dan Aft (belakang).

Cabin yang dilengkapi dengan cerek elektrik, hot drinks amenities, 4 bottled drinking water (sebab kami ada 4 orang) dan bekas ais kiub. Bottled water tu kena bagi free setiap hari :)

Ada satu king bed dan satu sofa bed yang telah disediakan siap-siap, cukup-cukup untuk kami 4 orang.

Bilik air yang terbahagi kepada 3 - toilet, shower dan wash sink. Lengkap dengan hot and cold water, hair drier dan tali pengering baju. Air dari tap tu pun kununnya boleh minum, tapi aku tidak try la pula.

Towel dan toilet amenities pun ada cukup empat. Dalam sanitary bag tu ada shoe shine, shower cap, cotton bud, lotion, shaver, tooth brush and tooth paste.Semua aku tapau bawa balik.. agak kiasu tapi belum cukup kiasu pasal aku tidak tapau segulung toilet tissue yang belum dibuka..  heh..

Tv ni ada 15 channel tidak silap. Semua channel pun smooth and clear ja. Si Addin kalau boleh tidak mau keluar bilik sebab ada Disney Channel. TV3 pun ada.Feel like home already.. daripada 15 channel tu, kurang-kurang ada 4 channel mengenai Star Cruise tu ja - salah satu channel ajar macamana mau berjudi.. huhuhu..

balcony cabin kami... siok juga bah melepak sini..

Tips - Star Cruise tidak membenarkan kita membawa sebarang heating element termasuklah cloth iron. Aku pun tidak sure whether dorang sediakan atau tidak. Apa yang aku buat was aku iron semua baju siap-siap dan gulung semua baju-baju dalam beg supaya tidak komot. Lebih senang, bawa la baju yang senang diurus.

Makan

Dinner di Mediterannean Buffet. Ni salah satu restoran yang bagi free dining (bukanlah free sebenarnya pasal sudah bayar kan..) Ada lagi 2 restoran which yg satu tu serve chinese food dan satu lagi serve fine dining. Lain-lain restoran kena bayar (boleh la guna credit SGD 100 tu)..

Kami makan di Kid's corner. Memang sesuai untuk keluarga macam kami yang ada dua orang anak yang sedang meningkat besar dan suka buat hal sendiri. Tidak la mengganggu ketenteraman orang lain yang mau berfoya loka di atas kapal. Siapa yang mau ketenangan tapi makan di Kid's Corner ni serupalah macam mencari 'nahas'.. ahahahaha..

Tips - Time mau makan di Mediterannean Buffet, kalau boleh, request for table at Kid's Corner. Meja dan kerusi rendah sesuai untuk kanak-kanak. Kalau anak kita bising, berlari-lari, menjerit dan menangis pun, tiada la orang mau jeling-jeling. Semua passengers yang duduk di area tu mesti akan memahami sebab semua ada anak kecil.

Time kami dinner la kapal tu start 'berjalan' jam 8.00 malam menuju ke Redang. Masa kapal bergerak tu rasa macam ada terenjut-enjut sikit. Mungkin itu adalah getaran enjin kapal. Bye bye Singapore!

Aktiviti Malam

Lepas dinner, kami terus menuju ke bilik. Hasrat di hati mau tengok magic show kunun, tapinya si Addin tidak mau. Pasal dia takut mau pegi lobby yang ada banyak arca kuda, arca singa dan arca orang macam di Rom tu. Lepas tu dia takut juga tengok poster magic show tu - takut sampai menangis-nangis. Bikin malu eh..

Rasa macam menyesal bawa budak-budak ni pun ada.. (Jahatnya aku... tapi kami belum pernah lagi berjauhan lama-lama dari anak. Terasa kosong pula kalau pergi bercuti-cuti tapi anak tiada. Mesti tidak fun rasanya). Kesudahannya, balik ja bilik. Tengok tv. Seawal jam 9 kami sudah tidur.

1. hi sis.nak tanya brape ye harga pakej naik cruise utk 4org tu.bleh email sy : collections.cutebaby@yahoo.com

tq in advance.

2. hi sis esfarisya.

cite dah lama le ni.. tak ingat sangat dah :)
    tp saya rasa dalam lingkungan rm5000 jugak le utk kitaorg berempat

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...