google analytic

Nuffnang

Thursday, May 19, 2011

Belayar dengan Star Cruise Virgo - Preparation

Kisahnya......

Serasa sudah lama tidak makan angin. Kali terakhir cuti-cuti ialah 9 bulan yang lalu ke Awana Kijal.
Lepas tu, teringat la pula kepada pasport antarabangsa yang sudah lama idle tidak dicop visa.
Mula-mula agak pening untuk pilih destinasi yang sesuai. Aku sudah terbayang untuk ke Gold Coast atau ke Bandung.

Entah macamana, ada satu hari tu, Abang Edi menyuarakan "Ayang, kita naik cruise la". Ini semua gara-gara terlihat iklan kapal persiaran di tv. Si Addin pun setuju lepas aku bertanyakan pendapatnya lepas menunjukkan website Star Cruise.

Aku buat research dengan bloghopping dan membaca forum. Tapi ternyata tidak ramai Malaysian especially the Malays yang bercerita tentang percutian Star Cruise.

Aku agak ragu-ragu. Tambah pula harga yang perlu dibayar juga bukan murah-murah.
Tapi lepas buat research yang lebih mendalam dan bertukar pendapat dengan Abang Edi, jadi kami pun memutuskan untuk menempah percutian Star Cruise. Biar percutian kami kali ni lain sedikit dari yang lain.

Star Cruise ni hape?



Star Cruise ni serupa macam hotel tapinya unik sebab hotelnya bergerak atas laut. Kos pakej berdasarkan 3 kelas penumpang - inclusive of 6 kali dining (banyak tu.. beladar jua makan ganya kan) dan aktiviti-aktiviti atas kapal yang boleh dinikmati secara percuma, contoh macam tengok magic show, gimnastic show, sauna dan kolam renang.


Pilih trip

Star Cruise ni ada macam-macam jenis kapal dan ada pelbagai jenis itinerary. Kami naik Star Cruise Virgo - kapal yang paling besar antara semua kapal di Star Cruise. Trip pun kami ambil yang start dari Singapore menuju ke Pulau Redang dan balik ke Singapore.

Aku tempah percutian pun pada bulan Mei. Biar ngam-ngam lepas habis exam supaya tidak pening kepala.

Ada juga trip dari Penang-Phuket-Krabi. Tu lagi murah tapi kapalnya ada kecik sket. Mengenangkan kami sudah pernah merasa pergi ke Phuket, jadi kali ni saja la ambil trip ke Singapore dan Redang, dua-dua pulau tu pun kami tidak pernah sampai.


Mau bilik jenis apa?

Pilihan bilik ni ikut kelas. Ada 3 kelas penumpang iaitu Admiral, Balcony dan Worldcruiser. Admiral ni macam First Class la kisahnya - bilik suite. Balcony kelas agak mewah juga kerana ada setiap bilik ada balcony sendiri dan luas sikit berbanding Worldcruiser. Manakala Worldcruiser class ada 3 jenis bilik - 2 jenis bilik bertingkap (satu besar sikit dan satu kecik sikit) dan 1 jenis bilik tiada tingkap langsung (tapi ada lukisan pemandangan laut).


Ikut la kemampuan. Kalau mau ikutkan hati aku yang suka berjimat, mau ja aku ambil bilik yang paling murah sekali. Tapi rasa macam lemas la pula kalau ambil bilik yang tiada tingkap. Teringat la pula aku dengan cerita Titanic di mana penumpang dari kelas bawah tidak diberikan priority bila mau tenggelam pasal dorang langgar iceberg tu kan, risau la pula aku. Tambah pula kami anak beranak tidak pandai berenang. Huhuh... (mesti mau hantar anak-anak aku pigi kelas berenang ni.. aku pun mesti belajar juga, wajib!)

Abang Edi pun insist mau balcony sebab mau berasap katanya (dilema orang bersigup). Dan bila bercuti dengan anak-anak kecil ni pun kena la cari tempat menginap yang selesa. Jadinya, kami pun ambil bilik balcony view.

Tips -
 

1. Kalau mau tempah tiket tu, tempah la time MATTA Fair. Serius boleh dapat lebih murah daripada time promotion yang biasa-biasa. Tidak perlu mau pegi PWTC bersesak-sesak. Tempah online ja. Aku tempah hari tu bulan Feb. Aku pun gatal juga mau check price time MATTA Fair bulan Mac tu. Banyak beza harga - boleh jimat RM1000++. Serius! Pasal ada free children fee for every adult. Menyesal pun tidak guna-guna. Sabar ja la.
 

2. Kalau mau belayar dengan kanak-kanak, eloklah ambil Balcony class (kalau lebih mampu, ambil Admiral Class). Admiral dan Balcony class diberi priority ketika check-in dan boarding. Penumpang dari Worldcruiser amatlah ramai, so mesti penat kalau mau menunggu dan bersesak dengan kanak-kanak.


Kena pegi Singapore dulu

Selain dari kos cruise, kena la juga fikir macamana mau sampai ke Singapore. Mula-mula fikir mau drive ja, tapi terfikir la pula mana mau parking kereta tu lama-lama nanti. Dengar cerita, kos parking di Singapura pun mahal. Mana mau beli charge card la pula lagi, penat driving dan mencari jalan di Singapore (kereta kami tiada GPS). Senang cerita, aku pun tempah ja tiket AirAsia KUL-SIN-KUL.

Hajat di hati tu mula-mula mau try guna Jetstar sebab depart dari KLIA, tapi alamak ai... mahalnya tax kalau dibandingkan dengan AirAsia. Terus kensel.


Lain-lain? Overnite di Singapura

Abang Edi cadangkan extend lagi satu malam di Singapore untuk jalan-jalan kononnya. Aku mula-mula terfikir mau menginap di JB ja pasal lebih murah, tapi sudah alang-alang di Singapura tu, bedal je la. Jadi, kena la tempah hotel pula. Aku tempah Hotel Fragrance Bugis melalui Agoda.com.Hotel di Singapore kalau murah-murah pun mau sampai RM300++ juga duit RM (inclusive tax).

Tapi macam menyesal pun ada book thru Agoda tu sebab ada cancellation fee. Lepas tu, caj foreign exhange mahal lagi tu.. memang aku menyesal. Next time kalau mau book hotel, sumpah aku tidak mau guna Agoda lagi.


Tukar duit siap-siap

Dua hari sebelum kami berangkat ke Singapore, aku ditugaskan oleh Abang Edi untuk tukar duit RM ke SGD. Kami bawa duit pun sikit saja sebab bukannya bertujuan untuk shopping sakan di Singapore. Mula-mula aku survey di money exchange di Alamanda, selling ratenya adalah pada 3.45. Lepas tu aku check di Jusco depan rumah aku, selling rate is 3.425 ja. Beza SGD2-3 juga tu.. apa lagi, tukar ja la..

Tips: 
Orang cakap, money exchange yang competitive dan murah banyak di area Masjid India dan kedai pengurup wang Wawasan (ada di Midvalley). Tapi satu hal la pula kami mau ke sana. So, kalau malas sangat macam aku tapi still mau lebih nilai untuk ringgit anda, rajin-rajin la survey di kawasan yang terdekat. Tanya la dulu berapa boleh dapat pada nilai sekian-sekian (contoh soalan: "Berapa Singapore Dollar saya boleh dapat kalau saya tukar dengan RM1000?"). Lepas tu, jangan malu untuk minta diskaun. Contoh kalau dekat papan Exchange Rate tu kena letak Selling Rate = 3.48, dia mungkin akan turunkan kepada 3.45. Lepas dapat jawapan, try tanya pula di kedai yang lain dan buat la perbandingan sendiri. Seboleh mungkin, jangan tukar di bank sebab rate dorang yang paling tidak untung.

Panjang bercerita, jom tengok cerita bergambar la pula.

bersambung.. Day 1

4 comments:

  1. beznya..tringin sgt nk p..honeymoon..huhuhu...siap bajet la..nice sgt..

    ReplyDelete
  2. Hi neorieyssa, try la starcruise ni.. Pagi2 bangun dah nampak laut :) memang best.. Sesuai utk honeymooners

    ReplyDelete
  3. hello.. nice to meet ur blog,.. wow mcm best je.. nak tanya, boleh ke booking tiket cruise tu pegi blk?.. maknenye x perlu stay mne2 just dlm cruise tu je.. maksud sya bile perhntian die di sngapore kita x perlu stay sne..

    ReplyDelete
  4. hi kidda!

    memang boleh :)
    sebab, urusan booking star cruise tu mmg utk tidur kat dalam kapal tu saja.

    so, it depends pada kidda actually nak stay di singapore atau tak sebab stay di singapore mmg tak termasuk dalam pakej star cruise.

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...