google analytic

Nuffnang

Friday, May 6, 2011

Balik Kampung - Duty Free Shopping

Kain mahal yang murah di Labuan

Raya tahun ni pada hujung bulan Ogos, jadi aku mesti beli kain ela sekarang juga. Aku tidak boleh jadi macam orang normal yang lain yang boleh suka-suka hati beli baju kurung yang sudah siap sebab saiz aku yang amat comel ini. Kalau aku beli baju kurung yang saiz XS sekali pun, aku mesti ada masalah tangan baju dan kain yang panjang serta pinggang yang longgar.

Demi keselesaan diri sendiri dan untuk mengelakkan orang pikir aku ni pinjam baju orang yang lebih besar dari aku, aku kena tempah sendiri baju kurung. By the way, aku tempah baju kurung aku pada cousin aku yang memang cekap menjahit. Upah jahit adalah RM20 saja untuk baju kurung dan RM40 untuk baju kurung yang ada lining. Murah kan?

Tujuan beli kain di Labuan ni pun sebab kain di Labuan adalah lebih murah dari di KL dan tailor aku yang bertauliah juga dari Labuan (senang mau menghantar). Aku selamat membeli 2 pasang kain sifon dan sepasang kain cotton untuk aku, sepasang kain cotton untuk si Zara, kain untuk Abang Edi, Addin dan Zara (satu kayu) dan samping songket dari Brunei untuk Abang Edi.

Kain baju melayu dan samping songket Brunei

Kain sifon aku dan cotton for Zara
 

Harganya? Mampu milik. Murah ka? Adik aku si Tasha cakap kain yang aku beli tu lebih murah kalau mau dibandingkan dengan harga kain di KL. Ini hasil pemerhatian si Tasha sebagai regular customer bertauliah di kedai kain The New Store Labuan.

Lepas tu, bila sekali sekala ke KL tu pandai pula dia membandingkan kualiti dan harga kain di kedai-kedai kain di Jalan TAR, contohnya Gulati's Silk Store, EuroModa, etc (aku pun bukan tau pasal kedai-kedai kain ni sangat).

Berapa murah boleh dapat? Kalau kain washable silk, aku boleh dapat lebih-lebih pun pada harga RM100 untuk 4 meter beserta kain lining diberikan percuma. Kain lining yang diberikan pun bukan kain lining yang murah-murah punya style. Kata si Tasha, kain sifon yang macam di The New Store tu pun boleh didapati di kedai-kedai kain di KL tapi bukan di tingkat 1, kena cari di tingkat ekslusif di mana kain-kain disusun dengan teratur siap disinari dengan limpahan lampu yang terang dan bergemerlapan dan harga pun kurang-kurang RM300++ sepasang. Aku tanya tuan kedai tu The New Store tu, kalau di KL kain-kain ni kena jual kurang-kurang pun RM180-RM200 lepas ditawar-tawar.

Mengikut kata si Tasha lagi, kain-kain di Labuan (khasnya di New Store) bukan saja murah tapi berkualiti - warnanya berseri, coraknya tidak kabur, sempadan di antara color pada kain tidak blur, design terbaru, kain pun bukan jenis cuci sekali dua sudah hancur dan berbulu.

p/s: Kalau ke Labuan, cari kain sutera yang mahal pada harga murah. Bukan kain yang memang murah tapi mau cari murah lagi. Kalau kain murah-murah, di arked Jalan TAR pun belambak. Dan kalau ke New Store, rajin-rajin la minta tengok kain di stor. Dalam stor tu, lagi la banyak kain untuk pilihan. Kalau terer lagi, try la jual nama si Tasha, untung-untung dapat murah.


Sigup (rokok) dan coklat duty free

Sigup dan coklat di Labuan memang murah sebab Labuan ialah duty free island. Liquor pun murah. Sometimes aku tengok satu can beer tu macam lebih murah pula daripada harga satu can Coke. Sama macam Langkawi. Ada orang kata coklat di Langkawi lagi murah. Tapi aku rasa sama ja macam harga di Labuan. Kalau pandai cari kedai, boleh ja jumpa coklat yang lebih murah dari yang dijual di kedai lain. Kalau rajin, beli sigup dan coklat di kedai-kedai yang menjual duty free items. Lepas tu minta la diskaun. Sure boleh dapat. Dengan syarat, beli la pada kuantiti yang banyak.

Dan kalau boleh lagi dan suka berjimat, tidak payah la beli coklat last minute di airport. Mahal bah. Kalau coklat Hershey yang kecik-kecik 350g tu kena jual RM15 di kedai biasa, tapi di airport boleh jadi RM18++. Rugi la. Yang penting ari tu, aku beli coklat Daim banyak-banyak untuk diberikan kepada kawan-kawan dan cikgu-cikgu sekolah si Addin dan Zara.


Panjang gila post. Lepas ni mau buat checklist dan itinerary cuti-cuti ASEAN lagi.

3 comments:

  1. hoho, aku mmg regular customer yg bertauliah. tp seriously,siapa yg baca post ni, kalau ke labuan, alang2 beli la kain mahal, kalau mo murah, kl sangat2 la banyak kain murah ok..

    ReplyDelete
  2. Czen kita masih ambil upah mnjahit ka? Ada contact no.nya?

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...