google analytic

Nuffnang

Friday, August 21, 2009

Natural Parenting


Apa tu sebenarnya natural parenting?

Atau juga dikenali sebagai attachment parenting - Aku pun kurang faham (ka malas kan research about this thing, my bad).. tapi secara ringkasnya boleh la dikatakan merangkumi aktiviti atau nilai2 yang berikut: parents yang memilih gaya hidup keluarga yang alami (natural) seperti

natural childbirth – hmm... as for my last experience, tidak dapat diamalkan... kerana fetal distress... tp mungkin juga kejadian fetal distress tu dapat dielakkan kalau aku lebih bertenang, know the exact breathing technique – mungkin?

home birth – ni pun nda la aku berani mau cuba..

stay-at-home parenting – hmm... wud like to... tp macam nda boleh ja... i enjoy my work (errr.... ya ka? Hehehe)... i dun enjoy terperap di rumah ja menjaga anak.. i want to earn my own money.. mungkin aku boleh jadi inu yang berniaga secara online.. tapi sekali lagi, too bad.. aku ni memang tiada bakat mau berniaga (ni abang edi cakap dan aku pun setuju ja)..

co-sleeping – yang ni memang sedang dipraktikkan... co-sleeping since aku balik berpantang di Labuan kerana tiada babycot sana... sekalinya, baru la aku sedar yang co-sleeping ni memang la menyenangkan kehidupan malam aku sebagai ibu yang menyusukan anak secara natural...
breastfeeding – yang ni pun aku buat, tapi sekarang tidak lagi... si zizou happily minum susu Dutch Lady 123.

babywearing – aku ada la babysling... time si zizou baby2 ja aku larat pakai... sekalinya bila ramai orang komplen si zizou lagi besar dari aku whenever i'm wearing the sling (ya la... aku kan cumil)... boring juga aku lama2... sekarang ni pakai stroller ja...

homeschooling – tiada la ni.... setakat kasi baca buku cerita sama si zizou ada la..

support of organic food – ni pun tidak... aku pun berkira kalau mau beli semua groceries yang organic ni... mahal bah... beli yg tidak organic pun ok aku rasa... cuci la betul2... tp aku memang tidak berapa support kalau mau kasi baby makan makanan bergaram dan processed food ni (contoh macam nestum ka apa ka)... time si zizou mula2 bersolid food, tiap2 hari aku bersilat masak bubur kasi campur kentang la, brokoli la, lobak la, ayam la, ikan la kunun... sekali sekarang, bukan si zizou mau makan sayur... nasib baik dia tidak suka makan gula2 dan jajan...

dan lain-lain lagi (termasuklah anti circumcision, which is definitely la aku tidak akan amalkan pasal orang Islam kan diwajibkan berkhatan untuk anak lelaki dan sunat untuk anak perempuan).

Jadi ni, tidak la natural parent sangat aku ni..

Tapi, adakah bermakna natural parents tu bagus? Kalau orang yang tidak mengamalkan semua value tu tidak bagus ka? Tidak juga kan... every parents want the best for their children..

Tapi aku cukup heran kalau ada orang yang memandang rendah orang lain yang tidak mengamalkan semua2 di atas. Dalam masa yang sama, bangga kerana mereka obsess.

Kenapa bangga? Kerana mereka committed? Kerana mereka rasa they sacrifice a lot? Mungkin.
Natural atau tidak natural, it depends on the parents. titik.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...