google analytic

Nuffnang

Thursday, October 8, 2009

Life is a rollercoaster (Part 1)

Selamat hari raya all! Minggu depan sudah mau deepavali pula.. Cepatnya masa berlalu..

Aku pun lama sudah tidak update blog aku yang bertuah ni... tapi sebenarnya since before raya sampai sekarang... punya la banyak peristiwa yang memeningkan kepala aku...

Berikut ialah kronologi rollercoaster hidup aku...


4 hari sebelum raya 2009

Abang edi call ketika dia on the way balik rumah (tidak lama lagi mau buka puasa)... dia bgtau ada bad news... aku ni amat la berdebarnya... abang edi pun cerita yang dia baru dapat call or sms (aku pun ingat2 lupa) dari landlord kami kunun dorang ni mau rumah dorang ni balik sekurang-kurangnya by end of October.

Ya ampun.... hmmm... aku jadi pening pasal beberapa hal yang perlu diambil kira

  1. Pindah rumah – penatnya mau pindah..... tambah lagi dengan sarat ni kan
  2. Notice untuk keluar by end of October – mau nda mau, mesti kena keluar awal... pasal time2 tu la aku menunggu hari ja untuk menyambut adik baby ni...
  3. Notice untuk keluar yang diberitahu just before raya – macam tiada masa yang lebih 'lewat' ja untuk bagitau kan? Landlord tu gembira2 mau beraya, kami anak beranak ni la terpaksa mandom di hari raya kerana memikirkan untuk cari rumah sewa baru.. rumah sendiri entah bila siapnya... kurang asam...

Malam tu juga kami menjalankan operasi untuk mencari rumah sewa di area rumah aku tu... criteria pemilihan rumah sewa

  1. Mesti landed properties – malas mau naik lif or tangga... simple say, apartment or flat tiada dalam pertimbangan
  2. Mesti dalam area taman yang aku tinggal ni juga di atas sebab yang amat kukuh – aku mau senang hantar zizou ke nursery yang sekarang ni juga... kesian sama zizou kalau kena pindah rumah baru, pindah nursery baru, dapat adik baru.... kesiannya anak teruna aku ni nanti... mesti dia tension... plus, tempat untuk adik zizou pun aku sudah booking siap2... tau la betapa payahnya mau dapatkan nursery untuk baby (kecuali nursery yang bunguk2.. senang la dapat)...


3 hari sebelum raya 2009

pegi appointment untuk tengok satu rumah ni... renovated, rumah teres 2 tingkat, well kept... tapi hati terasa berat... owner tidak mau sewakan... dia mau jual ja... nda kisah... yang penting kami boleh masuk dulu... untuk beli rumah buat masa sekarang, mungkin tiada masalah... tapi aku cukup tidak suka impulse buying especially benda2 yang mahal dan mau pakai lama macam rumah ni...


2 hari sebelum raya 2009

Kami sudah balik Labuan.... selama raya di Labuan pun, aku masih menjalankan carian untuk rumah sewa di area taman aku by internet... tapi malangnya, punya main susah mau dapat rumah sewa.... lebih ramai org mencari rumah sewa daripada iklan menyewakan rumah.... Nampak sangat la value rumah di area aku ni amat menguntungkan... dengan Giant dan Tesco yang mau naik lagi... huuhuhu... raya la dulu... walaupun hati tidak tenang...

Bapa aku pula nda habis2 tanya pasal bila rumah yg kami beli di Puchong tu mau siap... sudah due about 7 months... tension aku menjawab... aku selalu berdoa supaya rumah kami tu siap.. bolehlah kami jual or sewakan.. pasal kami rasa kami pun malas mau stay sana... janganlah hendaknya rumah tu jadi projek terbengkalai... loan sudah start kena bayar bulan2.... warghhh.....


Seminggu lepas raya 2009

Kami balik ke kl... lepas letak beg ja di rumah... kami terus pegi appointment untuk tengok rumah dengan agen... sekali lagi... keadaan rumah yang tidak menyenangkan hati abang edi.. dengan sewanya yang mahal... hmm.... tambah pula orang yang duduk di rumah tu sebelum ni adalah bukan melayu... jadi banyak kerja la kalau mau pindah ke rumah tu... mau kena samak lagi...

Hatiku menjadi lebih tidak tenang... abang edi cakap, sabar... insyallah kita akan jumpa rumah yang lebih baik...

Aku pula risau, takut2 adik baby ni tidak menyempat mau keluar before kami dapat rumah baru...


Besoknya, hari Isnin... back to office...

Aku buat survey lagi di Internet... kali ni aku nampak iklan untuk jual rumah di area rumah tu... memang dekat gila dengan nursery zizou... dia mau jual RM320K... redah ja la... tapi mau cash!!! Gila ka... mana aku ada cash banyak tu... kalau ada, tiada la aku menyewa rumah kan....

Aku minta abang edi yang cerita... petang tu kami berjumpa dengan owner... owner bagitau rumah dorang baru juga kosong semalam... so, kalau boleh dorang tidak mau biarkan rumah ni kosong... kalau tiada orang mau beli, dorang sewakan ja la...

Kami terus setuju mau menyewa rumah tu dan akan masuk rumah tu ASAP...

Alhamdulillah... rumah tu bekas melayu duduk... so tidak payah mau samak... rumah pun tidak ditinggalkan kosong lama... jadi, tiada la makhluk2 yang tinggal kan...

Malam tu juga abang edi call landlord rumah yang kami duduk sekarang bagitau kami aku keluar by end of the week...

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...