google analytic

Nuffnang

Friday, February 24, 2012

Pesanan

saya copy and paste

Pesanan dari Shamrulismawi Abah BlackPearl, ayah kepada Allahyarham Faris Nur Daniel buat semua ibu bapa...Buat kawan-kawan semua.... Antara perkara yang kita boleh jadikan pengajaran dari kisah Allahyarham Faris Nur Daniel...
Mengalir air mata aku tengok gambar arwah semasa di NICU dan ketika arwah dikebumikan. Arwah berumur 6 tahun. Sebaya dengan Addin. Didiagnosis kanser darah dan meninggal dunia dalam masa yang singkat. Tidak dapat bayangkan kalau anak aku dalam keadaan begitu. Tidak tertanggung rasanya kesedihan itu kalau jadi kepada aku. Takziah kepada keluarga arwah.

1. Bila anak merengek bangun malam, janganlah marah dia. Jangan merungut kenapalah kena bangun malam.. mengantuk.. etc... That might be the last night that he/she does that.
Si Addin jenis tidur mati. Si Zara suka merengek da gundah waktu malam sebab badan dia gatal-gatal. Kalau aku mood macam hampes, memang kena marah la si Zara.. berdosanya aku... Bertekad untuk sabar melayani karenahnya. 

2. Bila anak mintak mainan atau sesuatu kalau mampu, kita cubalah berikan. That might be the last night that he/she ask for something.
Tidak dapat dinafikan, Addin dan Zara suka buat permintaan kalau ke mana-mana. Sometimes, Addin asks for hadiah. Aku pun tidak mau kedekut sangat. Tapi aku buat sistem - kalau belajar pandai, tolong mummy, jadi budak baik etc, baru dapat hadiah. 

3. Bila anak nak susu, berikan dgn penuh kasih sayang... That might be the last day that he/she drinks it. Sama ada susu ibu atau susu formula, dua dua sama je. Pemberian dari ibu/ayah kpd anak.
Addin sekarang minum fresh milk Dutch Lady. Zara masih menyusu badan. Setiap pagi sebelum subuh, Zara akan request susu formula pasal susu badan tidak cukup rasanya.

4. Bila anak buas dan nakal, sabarlah. That might be the last day that we can see him/her being active.
Part yang ni memang mencabar. Addin dan Zara amatlah aktif. Mama aku cakap itu normal. Kalau yang diam-diam tu yang tidak normal. Bersyukurlah dorang aktif sebab maknanya dorang sihat. Kalau jatuh sakit, kesian ja tengok dorang diam-diam. 

5. Bila suapkan anak makan, suaplah dgn penuh kasih sayang... That might be the last food that he/she eats.
Addin suka kalau aku dan Abang Edi kasi suap. Zara suka kalau dapat suap sendiri tapi bersepahlah. 

Bottom line is...... Hargailah masa anda bersama anak-anak...Kita tak tau bila kita atau dia yang akan "pergi" dulu.
True. Aku bersyukur sebab Allah masih meminjamkan Addin dan Zara kepada kami. Budak 2 orang yang amat adorable itu menjadikan perkahwinan kami lebih ceria. Semoga mereka panjang umur, sihat walafiat, jadi anak soleh dan solehah, cerdik, aktif dan membesar untuk menjadi umat Islam yang bermanfaat. Amin.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...