google analytic

Nuffnang

Tuesday, October 28, 2008

Azam – bukan nama baby saya

End of this week – Insyallah, aku pi jalan-jalan cari pasal.. ingatkan aku untuk buat photocopy passport aku, Edi dan Zizou. Excited ka? Excited juga.. tapi aku tidak penah set my expectation too high whenever I'm going to anywhere.. dengar cerita kengkawan..semuanya best saja.. budget? Insyallah.. ada la sikit..

Next week – aku melangkah ke fasa baru dalam dunia karier aku sebagai "saya yang menurut perintah". Tapi fasa baru aku tu, aku rasa macam tiada apa saja.. pasal aku tidak bertukar tempat.. hmm..post saja tukar..

Azam tahun ni – aku harap aku dapat capai target aku tahun ni.. aku sudah bagitau bos aku siang2 mengenai target aku.. insyallah, mudah2an Tuhan bukakan hati bos aku dan hati2 sesiapa yang terlibat supaya target aku tu tercapai.

Azam tahun depan – aku mau capai satu target yang sepatutnya aku berharap untuk dapat tahun ni, tapi kandas. So, aku sudah maklumkan kepada Edi dengan harapan dia akan support aku.. aku mau ambil this particular kelas dan exam… kalau aku lulus, insyallah boleh jadi pemangkin kuat untuk aku capai target aku yang satu ni. Dan aku pun sudah maklumkan kepada bos aku, aku mau ambil satu kursus ni.. supaya aku akan jadi terer dalam topic ni.. so, orang2 yang perasan pandai tidak akan tanya aku soalan2 yang membuatkan aku buduh terpinga2 diserang bertubi2 tanpa belas kasihan sampai mukaku merah macam cili yang masak menyala… kalau dorang mau tanya pun, aku sudah bersedia dengan bekalan yang amat hebat sampai telinga mereka akan berdesing mendengar hujah2ku yang amat bernas dan tidak pernah didengari dari mulut orang lain melainkan dari mulut aku semata2..

Friday, October 17, 2008

Pot Luck di Office

Aku =
Co-Organizer

Apa yang aku bawa =

  1. Bahan2 sampingan untuk Laksa Sarawak dan Laksa Johor seperti hirisan timun, limau kasturi, telur dadar hiris, kacang panjang, tauge…
  2. Cekodok Ikan dan sos cili thai – dalam masa yang singkat, habis… tidak sangka menjadi hits di kalangan penjamu selera… hehehe.. aku bawa pun bukannya banyak.. sebab aku ni merendah diri.. tapi bila orang sudah puji2 ni, next time aku bawa banyak2 la…hehehe
  3. Dodol dari segamat yang diberikan oleh kakak ipar


 

Kesimpulannya =

Aku ni mmg semangat.. sejak semalam aku bertungkus lumus menyediakan bahan2 sampingan sambil tengok Amazing Race Asia.. sebelum tu aku masak dinner, nasi jagung dan sambal sardine… hehehe.. sejak lepas raya ni, malas aku masak sendiri.. semalam tu kira semangat memasak telah datang semula…


 

Hasilnya =

Proud of myself… J

Tuesday, October 14, 2008

Collection lirik lagu jiwang

Aku pernah jadi muda belia.. (skg pun masih muda belia lagi..hehehe…).. tapi skg aku dalam zon lain..zon isteri mithali cum ibu fabulous.. hahaha.. (iyo la tu… ku layan keperasanan ku sendiri).. time berchenta mahupun time dah kawin.. mesti ada banyak kategori feeling yang kita rasa… rasa chenta tak hangat, rasa marah tahap gaban.. rasa sedey yang amat syahdu.. rasa pilu, kecewa, suka, bahagia, rindu.. kalah ikan 3 rasa… skg ni, kalau aku layan radio.. sometimes bila ada lagu yg best2 dan jiwang.. aku akan relate kepada perasaan yang aku pernah rasa… huhuhuh…

Ni lagu yang sesuai kalau aku tengah marah dan keciwa tapi helpless because I just dunno how to express my feeling.. (ambil 2 perenggan sahaja)

Lagu Cinta Ini Membunuhku by D'Masiv

Kau membuat ku berantakan
Kau membuat ku tak karuan
Kau membuat ku tak berdaya
Kau menolakku acuhkan diriku

Kau hancurkan aku dengan sikapmu
Tak sadarkah kau telah menyakitiku
Lelah hati ini meyakinkanmu
Cinta ini membunuhku

Ni lagu kalau my husband did something very sweet for me… or when I heard somebody somewhere is treated badly by their lover pastu aku compare dengan husband aku yang tak perfect tapi ngam2 dengan aku… wut ever happens…I know I can turn to my ayang..

Lagu Stickwitu by Pussycat Dolls

I don't wanna go another day,
So I'm telling you exactly what is on my mind.
Seems like everybody's breaking up
Throwing their love away,
But I know I got a good thing right here
That's why I say

Nobody gonna love me better
I must stick with you forever.
Nobody gonna take me higher
I must stick with you.
You know how to appreciate me
I must stick with you, my baby.
Nobody ever made me feel this way
I must stick with you.

Nanti ada lagu best lagi..aku sambung..huhuhu…

Wednesday, October 8, 2008

Funny Toilet Story

This story was taken from website http://brukiosk.net/kurapak3/

<Cerita asal dalam bahasa brunei. Terjemahan disediakan oleh aku>


 

Masa second day of Raya, Pg Shukry(nama iksyen) sekeluaraga ikut family bininya beraya arah balah bininya di Keriam, Tutong. Masanya on the way dalam pejalanan atu, rupa-rupanya ia kan tekamih pasal andang dari rumahnya udah ia banyak minum oren 4-5 tin, siksa kali ah menahan aying kamih ani, tuhan saja yang tau.

<Hari ke-2 raya, Pangeran Shukry (nama glemer) sekeluarga mengikut family isterinya beraya di kampung belah isterinya di Keriam, Tutong (nun kat Brunei sana). Ketika dalam perjalanan, mamat ni nak menyahut panggilan alam –nak kencing- sebab kat rumah tadi dia dah banyak minum air oren 4-5 tin, memang seksa menahan kencing ni, tuhan saja yang tau>


 

Upon sampai kerumah tampat dorang kan beraya atu, belusir ia kejamban tekipat-kipat and diliatnya ada orang tua-tua bediri dapan pot kan bekamih tapi tangannya kedapan guyang-guyang macam orang kan menari twist tekajar-kajar.

<Sampai je mamat ni ke rumah yang dorang nak beraya ni, dia pun berlari ke tandas dengan tak menyempat dan dilihatnya ada seorang tua sedang berdiri depan toilet tu dengan tangan orang tua tu terkejar-kejar macam orang menari twist lagaknya>


 

Pg Shukry : Assalamulaikum Kaji, Selamat Hari Raya, Jadi kita bekamih? Mun inda me dulu nah...<Assalamulaikum Pak Aji, Selamat Hari Raya, jadi ke nak kencing, kalau tak, bagi la saya kencing dulu>


 

Kaji : Wang, bulih ko turunkan seluar ku ani.. kan bekamih ku lai.*tangan tekajar-kajar* <Encik, boleh tak tolong turunkan seluar pakcik ni, pakcik nak kencing ni *tangan terkejar-kejar*>


 

Iatah kesian jua Pg Shukry kan orang tua-tua atu, liatnya orang tua atu uzur usulnya, iatah mau inda mau, turung kannya tah jua seluar kaji atu.

<Iya lah, mamat tu kesian jugak tengok orang tua tu, nampak uzur benar, nak tak nak, dia pun tolong turunkan seluar pak aji tu>


 

Kaji : Wang. bulih ko tulung acung kan anokonda ku ani?? kan bekamih ku lai..*tangan tekajar-kajar still* <Encik, boleh tak tolong "aim"kan anaconda (paham-paham le ye) pakcik ni..pakcik nak kencing ni…*tangan masih terkejar-kejar*>


 

Again, simpati punya pasal, keluarkannya pelahan-pelahan tah jua anakonda kaji atu rasanya kan menulung. Skali kaji atu pun bekamih sanang-lenang kurang-kurang 20 saat while Pg Shukry menunggui macam sibanar,

<Sekali lagi, kerana simpati, dia pun tolonglah mengeluarkan anaconda pakcik tu perlahan-lahan.. Pakcik tu pun dengan senang-lenangnya kencing dalam masa 20 saat je sementara si Shukry menunggu cam ntah hape-hape..>


 

And baik lagi hati Pg Shukry atu, anak surga tah banar, after kaji atu bekamih, tarus dicucikannya and dimasukkannya balik anokonda kaji atu tarus dinaikkannya seluar kaji atu back to normal, tapi jangan silap, ada adatah jua soalan bonuskan ditanyakannya arah kaji atu yang muskil difikirannya...

<Oleh kerana si Shukry ni baik hati sangat, memang bakal ahli syurga nih, lepas pak aji tu habis kencing, dia pun tolong cucikan dan dimasukkannya balik anaconda tu, pastu dinaikkannya seluar pak aji tu back to normal… tak semena-mena, dia bertanya soalan bonus kepada pak aji kerana dia ada musykil satu perkara>


 

Pg Shukry : Excuse me Kaji, betanya tah me jua ah... apakan tu biji-biji bintik-bintik warna kuning macam badukang damam arah anokonda kita atu kaji? banyak lagi tu menjalak. <Excuse me Pak Aji, maaf saya nak bertanya…yang ada biji-biji berbintik-bintik warna kuning macam belukang demam dekat anaconda pak aji tu hape? Banyak pulak tu menjalar>


 

Kaji : ANTAH WANG AH, AKU PUN INDA TAU, IATAH KU INDA BERANI MENJANGKAU ATU *tarus ia belusir keluar*<Entah le nak… aku pun tak tau.. tu pasal la aku tak berani pegang tu..*pak aji tu terus berlari keluar*>


 

Pg Shukry : *Toinkkkk* !@#$%^&*

Monday, October 6, 2008

P. Ramlee the Musical – cerita ke 2

Raya ni… astro ada offer syawal channel for RM7 dari oct 1st selama sebulan.. jadi, daripada banyak2 movie yang diofferkan.. ada la kena tunjuk citer P. Ramlee the Musical ni… husband aku yang beria2 suruh aku call astro customer service untuk subscribe benda alah ni… aku pun ikut je la… lagipun, aku mau juga bagi adik2 aku tengok.. tgk di tv pun jadi la… kalau mau tgk secara live di Istana Budaya, rasanya macam tiada chance ja..

Hasilnya, my youngest sister suka sampai menangis2… hehehe… dan aku puas kerana adik2 aku dapat merasakan kehebatan musical theater P. Ramlee ni sepertimana yang aku pernah rasakan.. (kami semua peminat P. Ramlee)…

There's one part di mana Musly Ramlee menyanyi lagu Hujan di Tengahari (scene P. Ramlee frust pasal baru lepas bercerai)… lagu tu menusuk kalbu aku… siapa yang ada mp3 lagu ni? Hulur2 la… (for info, lagu ni tiada kaitan sama kehidupan aku.. aku cuma suka lagu ni ja.. J)


 

Hujan di Tengahari

Sedih rasanya hati di dalam
Mengenangkan peristiwa masa yang telah silam
Di mana aku hidup bersama si dia
Tak pernah rasa aman bah'gia

Perselisihan sering terjadi
Walaupun jauh dari nyata dan juga bukti
Namun begitu dia selalu terburu
Tegak meluru menurut nafsu

Andainya dia dapat mengubah
Tetap ku terima
Mendirikan mahligai ria
Tapi tak berdaya

Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengahari

Thursday, September 11, 2008

“Ada berita gembira!!”

Tadi kat office aku ni ada meeting pengurusan..meeting ni dihadiri oleh semua ketua unit dalam office aku ni..

Lepas ja meeting tu.. ex-bos aku yang amat la aku sayang call aku… (sebelum tu, sukacita dimaklumkan… aku punya tahap sayang dengan ex-bos aku ni.. kalau aku kena marah ngan lady boss aku ni mesti hati kecik aku terasa gila babeng.. tapi selama aku kerja ngan dia pun, aku tak pernah dimarah..hehehe..kena tegur pasal keje biasa la…kena puji kat belakang pun biasa juga..ada la sumber2 yang dipercayai citer aku kena puji ni…hehehe..huhuhuhu..riaknya…)

Beginilah kiranya perbualan telefon kami

Ex-bos = “Hello Naddea..saya ada good news”

Aku = “Iye?.. good news apa tu puan?”

Ex-bos = “tadi dalam meeting pengurusan, SUB bagitau KSU hantar surat puji yang buletin kita adalah yang terbaik dalam xxx ni. Dia kata tahniah kepada semua. Dalam hati saya, nak kena bgtau kat Naddea ni”

Aku = “waaa… ye ke….”

Ex-bos = “sebelum ni KSU tak penah hantar surat kan?”

Aku = “tak penah.. ni first time le kita kena puji ni.. “ and the rest is history..

At last, aku rasa aku tinggalkan footprint yang berharga dalam organisasi xxx ni..

Aku memang tak dapat menahan rasa gembira dan bangga aku.. walaupun sebenarnya buletin tu ada dalam SKT every unit dalam ofis aku ni…tp tulang belakang yang bagi benda ni jalan ialah – aku (dengan bantuan banyak pihak, thank you so much). Buletin yang terbaru aku buat tu kira macam anak aku kat ofis ni.. dalam tempoh penyediaan dulu pun, aku tak benarkan any usaha yang akan menjatuhkan buletin aku tu..contoh usaha yang menjatuhkan tu ialah

  • Input yang aku dapat ntah hape2, aku request balik dari unit yang berkenaan.
  • Unit yang tak bagi input langsung, aku cari input yang sesuai, lepas tu aku edit sendiri dan aku bagi lagi kredit untuk unit tu..
  • Design yang menyakitkan jiwa – ada la lebih 10 kali review… banyak tu… tensyen kepala otak aku..
  • Ada lagi la yang aku tak ingat ni…

I didn’t settle for less.. lantak le orang cakap apa2 pun.. yang penting aku rasa buletin tu best.. luckily, our KSU feel the same.. sama la taste kitaorg… hehehe…

Tapi yang sedihnya, I’m no longer in that unit… jadi, adakah aku masih layak untuk menerima kredit untuk pujian tu?

Biar la layak ke tidak.. apa yang pasti, aku tahu, itu adalah “anakku”.. tapi, adakah hamba Allah yang sorang tu iktiraf bahawa buletin tu adalah “anakku”? dia peduli apa, dia tau bg aku pindah je.. cam hampas je aku rasa aku ni.. maybe dia fikir, sapa2 ble buat.. haa ye la.. org yg nak buat lepas ni mmg senang.. aku yang buat acuan cantek2.. dorang takat cari input, letak..dah, tu je...

sebenarnya, sebelum aku kena tukar unit pun..byk projek dlm unit aku yg sebelum ni adalah "anak" aku.. Sekarang, anakku bukan anakku… cam cite indon pula..

Ni cite gembira ke sedey ni? Huhuhuhu…

Saturday, September 6, 2008

Cemburu

Usia perkahwinan aku dan husbandku sudah masuk 2 tahun lebih..

Aku cemburu?

Cemburu dengan pasangan lain yang ada gambar kahwin studio dorang.. cemburu dengan pasangan lain yang ada gambar kahwin yang diambil oleh professional photographer...

Time aku kawin dulu.. takat kena amik gambar oleh pakcik studio kat Labuan, which i appreciate so much... amik gambar untuk 3 event.. upacara nikah, berinai dan bersanding.. pakej tak mahal pun.. time tu aku tak terasa pun nak amik gambar oleh pro atau amik gambar studio.. because of limited budget...

Jadi.. lepas dah kawin ni.. ekonomi pun sudah semakin stabil..(money is not an issue..chewah.. tak riak ni... malahan aku bersyukur kepada Tuhan di atas rezeki yang dianugerahkan..) aku ada to do lists yang aku mau lakukan...

  1. Amik gambar studio me and my husband – tukar costume tak hengat.. aku nak amik gambar pakai gaun kawin cam omputih, baju korea ke, baju apa2 la yang ada.. pastu mesti romantic....siap peluk2 and cium2 tak hengat gak.. hahaha (apa kisah.. dah kawin maa..hehehe).. pastu semua flaws dapat diedit.. kena pulak dengan lampu studio.. yang penting.. hasilnya mesti tip top dan professional...
  2. Amik gambar studio untuk Zizou sorang... aku nak dia amik gambar pakai costume pirate ke, singa ke, gajah ke.. tarzan ke... apa2 la.. yang penting, gambar2nya mesti cute.. pastu aku hantar pi talent agency.. kalau ada rezeki, ble kena panggil casting... hahahahaha....
  3. Last but not least... amik gambar kami bertiga, outdoor... zizou pun dah pandai berjalan.. jadi mesti banyak action menarik hati yang boleh dibuat...
  4. Dan tidak dilupa, satu gambar studio bodo2 untuk gambar hari raya kami bertiga... ni buat pagi raya nanti... warna tema raya tahun ni? Daddy dan Zizou pakai baju melayu warna merah hati.. aku pakai kebaya nyonya warna pink.. hehehe..

That's all... cerita cemburu aku yang bertempat... hehehe..

Saturday, August 30, 2008

Aku Punya Kamu

Saat kau tersenyum
Saat itu kau memberi
Saat ku rasa bahgia

Selama ku tersenyum
Selama itu ku memberi
Selama yang kamu di sini

Namun ku bicara hanya pada
Bulan dan suria tak ku punya cara
Untuk menyatakan cinta

Dan kamu hanyalah satu
Ku mahu ada kamu saja
Bisaku menunggumu
Selamanya aku milikmu
Takkan pernah lelahku menunggu
Hingga aku punya kamu

Sesaat aku tiada
Saat itu yang ku rasa
Saat hidupku terlena

Selama yang kau ada
Selama itu ku rasa
Selama hidupku bahagia

Namun ku bicara hanya pada
Bulan dan suria tak ku punya cara
Untuk menyatakan cinta

Dan kamu hanyalah satu
Ku mahu ada kamu saja
Bisaku menunggumu
Selamanya aku milik mu
Takkan pernah lelahku menunggu
Hingga aku punya kamu

Selama yang pernah
Ku merasa belum ada rasa yang ku rasa ini
Fahamilah cinta ku lebih dari cinta
Tiada mungkin akukan teruja
Andai bukan kamu yang dihadapanku
Bisaku buktikan pada kamu

Yang kamu hanyalah satu
Dan tak pernah lelah ku menunggumu
Hingga aku punya kamu
Selamanya
Aku milikmu
Takkan pernah lelah ku menunggu
Hingga punya kamu

Thursday, August 21, 2008

Tag diri sendiri

Aku tag diri aku sendiri… dari blog kawan kepada kawan aku..(tengah boring nih.. cari aktiviti yang berguna)


 

1. kali pertama naik kapal terbang
Hmm..susah aku mau jawab ni.. mama aku cakap time aku baby lagi sudah naik kapal terbang (Labuan to KK ja).. tapi first flight experience yang aku ingat sebagai seorang kanak-kanak yang berakal dan mumaiz ialah time aku and my sister kena naik MAS dari Labuan to KK sebagai Young Passenger Travelling Alone (YPTA)..best jugak.. nanti Zizou besar sikit pun aku mau 'pos' saja dia ke Labuan guna YPTA ni jugak…ehehe..

2. kali pertama ke oversea
Hehehe.. oversea tahap kecil2an ja.. Went to Brunei lepas SPM.. melawat keluarga sebelah bapa di sana..

3. Kali pertama duduk berjauhan dengan keluarga
Aku disuruh masuk sekolah asrama time form 1.. aku ingat syok la masuk asrama ni.. cheh.. rupanya tidak.. akhirnya, sampai sekarang aku tinggal jauh dengan family.. dari Form 1 sampai umur aku 28 ni.. sepanjang 15 tahun ni (28 – 13), aku tinggal di rumah parents aku kalau ada cuti sekolah + cuti semester (time study dulu2), cuti raya…

4. Ingin melancong ke
Aku sudah ada list – Bali, Phuket (again), Bangkok (again), Gold Coast, New York, Europe tour..


5. Favourite accessories
Cincin aku 3 serangkai, jam tangan, pearl necklace yang murah..

6. 4 Perkataan yg selalu disebut
Empat? Banyak juga..


7. Kalo ada duit *juta...juta...juta*

Bagi parents, hantar pi umrah dan haji

Bagi family members – sebagai hadiah

Beli rumah dan tanah banyak2

Melabur

Melancong

Buka fund untuk anak

8. Siapakah yg akan di tag

Tiada sapa.. aku pun tag sendiri2.. kalau ada sesapa yg mau tag sendiri2 juga, dialu-alukan..

Wednesday, August 20, 2008

Tahniah Wira Negara! a.k.a Lee Chong Wei

  • Lambat la aku wish ni
  • Aku sedih dia kalah.. tp dia pun sure gugup tu… sian Chong Wei..
  • Apa2 pun… nak buat camne… pingat perak pun ok la bah…
  • Sepanjang dorang berlawan badminton tu.. aku berdoa supaya si Chong Wei diberikan kekuatan.. but in the same time, ada juga orang Malaysia yang dengki supaya si Chong Wei ni kalah pasal tanak dia dapat RM1 juta.. close minded nyer Malaysian!
  • Lin Dan amat la hensem..dan amat la tangkas… macam hero dalam anime jepun… ke macam hero dalam komik2 cina yg aku selalu baca time sekolah dulu (recalling.. pedang setiawan, juara wira, sang helang, sang merah sume tu la…)

Monday, August 18, 2008

Malaysia, Agriculture, Horticulture and Agrotourism Exhibition 2008 (MAHA 2008)

Sabtu baru2 ni, kami sekeluarga ke MAHA 2008. On the way to MAHA, daddy si Zizou cuba mau merosakkan mood aku yang sudah lama semangat mau melawat MAHA 2008 ni. Tujuan aku satu, mau mengenalkan Zizou dengan flora dan fauna…mukaku mula masam, tone suara aku mula meninggi, tapi daddy si Zizou cepat2 mendivert cubaan beliau.. akhirnya kami pegi juga..

Kami sampai di tapak MAHA 2008 pada jam 11 pagi.. orang yang datang sudah ramai, semua golongan ada.. melayu, cina, india, orang tua, budak2, baby.. Tun Dr. Mahathir pun datang.. (macam tidak sangka pula.. but, wait.. lupa la pula.. sekarang ni kan cuti sekolah)..

Aku berpeluang makan ais potong susu kambing, masuk kandang arnab, masuk kandang burung kakak tua, beli bebola kambing.. tu je la.. setelah lebih sejam.. daddy si Zizou mula merungut2.. panas la apa la.. boring betul.. dia kata dia tak heran takat tgk kambing.. orang bukan nak bagi dia heran.. kita nak bagi Zizou yang heran.. dia dah tua, dah jadi bapak budak… hape2 la…

Kesimpulannya, si Zizou tak berani pun nak bermesra dengan binatang2 yang aku tunjuk.. cheh.. takpe la.. next year kita cuba lagi.. daddy si Zizou bgtau "Zizou tak appreciate pun benda2 semua tu, tunggu la dia besar sikit".. aku balas balik "mana tau dia appreciate ke tak.. kita le kena ajar dia appreciate menatang ni semua.."

Nanti aku mau datang lagi.. mau beli bebola daging kambing campur garlic lagi.. sedap la pula… aku datang sorang pun tape.. aku pun ada kereta sendiri.. (time ni la kita mau support barang2 buatan Malaysia dan bumiputera)…

Sekali lagi… apa2 la…



zizou tengok tu rabbit... jinak2 je rabbit ni..tp zizou yang tanak pegang..

cubaan zizou yang paling hampir..

rusa ni pun diam2 ja..

aku pun mau bergambar juga..







Thursday, August 14, 2008

Resipi IKAN DORI BERPES TOMYAM


Ni belum masuk oven lagi... ikan dori dibawah timbunan tomato dan bendi..

Aku ada resipi paling kacang dalam dunia. (bukan kacang goreng)..

Ni resipi yang aku akan masak kalau aku amatlah malas memasak tapi dalam masa yang sama tidak mau makan luar, malas mau tapau dan teringin makan masakan rumah. Tambah pula, husband aku dan si Zizou pun suka lauk ni.


Ni le cara2nya

  1. Mula2 nyahbekukan dory fillet atau sutchi fillet. (Dory dan sutchi fillet ni ble didapati di market contoh cam Carrefour, jusco, giant, tesco, cold storage… di pasar ikan biasa tade kot, nda sure la.. try la cari kat pasar borong serdang)..

    Personally, aku lebih suka sutchi fillet dari dori.. lebih sedap… pastu guna ikan bangsa ni senang.. tak yah nak siang2.. takde tulang.. senang sangat… masak senang, makan pun senang..

  2. Pastu bentangkan aluminium foil untuk dibaringkan ikan dori tu.. panjang aluminium foil tu agak2 la supaya boleh bungkus ikan tu nanti..
  3. Pastu dalam mangkuk kecil, campurkan sesudu pes tomyam (aku guna pes tomyam cosway) dengan sesudu sos tiram (jenama apa pun tak kisah.. terpulang pada citarasa masing2..mine is Lee Kum Kee)..
  4. Sapukan ikan dori tu dengan sos tadi..
  5. Lepas tu perahkan sedikit jus lemon (optional.. takde pun tape..pasal pes tomyam dah masam)..
  6. Lepas tu letak la sayur apa yang disukai.. aku letak tomato dan bendi..
  7. Pastu, bungkus.. masuk dalam oven.. setkan time macam 20-30 minit.. 200 darjah celcius..
  8. Tak perlu campurkan sos dengan air.. sebab masakan ni akan berkuah kerana air ikan akan keluar ketika proses pembakaran.. garam, gula pun tak perlu..
  9. Siap resipi makanan yang sihat…

Kalau aku masak benda alah ni (ble direfer as memasak ka? Hehehe…).. aku buat telur dadar.. makan dengan nasi panas… tu ja.. hehehe..

Kalau mau guna microwave (sepatutnya lebih senang).. kena la set time lebih singkat.. and tak ble guna aluminium foil… pandai2 la korang..

Merepek meraban

Alana oh Alana

Follow tak I’m not smarter than a fifth grader? Aku tade la suka sangat, tak suka pun tidak. Biasa2 je.. tapi husband aku suka tengok benda alah ni. Bila dia dah on Starworld, aku join je la. Aku pun jenis suka jawab trivia. Most of the times, aku rasa performance aku setakat ni boleh tahan. Paling kurang USD25,000 tu ble kot dalam tangan. Tapi aku sah2 lemah part US Social studies, US history and US geography. Ye la… mana aku belajar benda alah sume tu.. (serta merta aku teringat buku ensiklopedia Grolier si Zizou yang banyak dalam stor tu…nak kena baca ni..)

Peserta2 yang join INSTAFG ni akan dibantu oleh 5 orang student sekolah rendah yang terer2. Tapi dalam budak 5 orang tu, ada sorang budak pompuan ni nama Alana suka sangat bagi jawapan bangang2 dan ble buat muka selamba lepas dah bagi jawapan bangang. Semalam, dah kena sound ngan sorang peserta bekas student West Point ni. Ambik ubat… tapi tu la strategy dorang kot… kalau semua bebudak tu jawab betul je.. naya la si Mark Burnett.. hehe..

Lipstick jungle

September 2 nanti ada cite baru kat Starworld… tajuk dia Lipstick Jungle.. yang buat aku excited tu, cite ni diadaptasi dari novel si Candace Bushnell. Orang yang bertanggungjawab tulis Sex and The City. Pastu cite ni ada unsur2 killer heels jugak. Bestnya… lately, Selasa aku boring pasal Desperate Housewives dah habis.. Sindarela pun dah tade.. Ugly Betty aku dah tengok.. so, boring2 je la… Lipstick Jungle will fire up my Tuesday nite again! (harap-harap best le..)

Zizou ku si sayang

Budak ni dah pandai merajuk.. kalau aku bagi warning… dia ble buat gelak2 ingat aku gurau2 le kunun.. tapi kalau daddy dia yang marah.. dia akan buat muka.. lepas tu nangis tipu… lepas tu budak ni amat la suka berjalan… ble bising2 dalam rumah macam ada benda tak lengkap.. lepas tu bila bawa masuk dalam kereta, punya la suka kalau boleh nak melompat2… kalau kereta tu bergerak, lagi la dia suka… bawa jalan2 kejap pun jadi la.. asal bersiar-siar dengan kereta…

Kalau jumpa orang baru.. especially toddler dan budak2 yang lebih besar dari dia.. dia nak bawa bermain..(budak2 yang sama besar dan lebih kecil dia tak heran..).. so, untuk berkenalan, dia punya first word is… “Eyo” atau “Hello”… hehehe… kelakar la anak aku ni…

Doa pagi

Hari ni doa pagi jam 8.30 di opis aku ada improved sikit… selalu cam boring je.. hari ni aku rasa ada terkesan di jiwa aku… bila aku dengar bait-bait doa tu, I’m thinking… this is what I want… pagi ni… setelah lama aku duk kat opis aku ni, aku rasa, ini la pertama kali aku angkat tangan berdoa dan really mean the doa… bukan berdoa dan take for granted… thank you Allah kerana hidayahMu kepadaku dan kepada orang yang bertanggungjawab buat skrip doa tu..

Friday, August 8, 2008

RU LOOKING FOR POWER?

Pernah tengok cerita Ahmad Albab? Dalam filem tu, Syawal (watak dibawa oleh P. Ramlee) dan Mastura (watak dibawa oleh Saloma) selalu mengenakan Mashood Al-Buaya dengan statement ni "Kekayaan dan kebahagian datang daripada Allah, bukan daripada bapak"… (kira-kira macam tu la…)

Bukan mau cerita pasal Ahmad Albab. Aku mau cerita pasal orang yang lapar kuasa atau orang lebih senang sebut as GILA KUASA!

Orang yang GILA KUASA ni boleh lupa bangsa, agama and the worst – keluarga sendiri! Nda heran la bah.. kalau sudah berani pecah amanah, let alone mau mencederakan pakcik sendiri… thus memecahbelahkan sedara a.k.a orang kampung yang tidak la besar pun…

Malas la aku mau elaborate panjang-panjang… kalau orang yang gila kuasa tu baca blog ni… tolong la hayati kata-kata si Syawal tu… di dunia ni kau bole la lepas kot kan…

Jangan la kau fikir kau ada Honda, ada jawatan, ko tu dah hebat sangat… baru di Labuan yang ciput tu sudah macam kaduk naik junjung… ntah hape2 ntah…

Wednesday, July 30, 2008

Belajar sampai tua..

Aku ada training dari Isnin sampai hari ini.

I learned – Photoshop, Soundforge and Flash.

Exciting and entertaining as my brain is always open for new knowledges. I want to learn new thing.

I always thought that I am “bengap” in using this tools.

But not anymore!

Thank you for my dear colleagues – the penceramah and the fasilitators.

God will bless you. Nanti jangan lupa claim elaun. If there is any problem, just refer to me. I will makesure you’ll get your claim ASAP. Hehehe..

Friday, July 18, 2008

Merepek meraban

TGIF!!!!! (Aku tak penah makan kat TGIF ni.. husband aku cakap biasa2 je.. bila aku nak try makan sana yer? Hari ni la nak? Tapi husband aku tak suka western… dia kata dia tekak melayu.. tekak aku international.. semua jenis makanan aku nak try… dulu b4 husband aku berkenalan ngan aku, dia tak penah la nak try nasi dagang ke, sushi ke, nasi kerabu… lepas kawin, dia plak jadi peminat… hehehe)


Politik bongok…

Aku menyampah parti A. ngan parti B tu lagi la aku benci.. pastu ada parti2 lain tu aku tak amik port langsung..

Liwat la.. skandal la.. rasuah la.. sekongkol ngan yahudi la.. perhimpunan haram bangang la.. tunjuk bontot la.. minyak naik la.. debat la..

Kalau dah politik tu.. susah le nak cari yg clean pun…

Elok lagi masuk parti C.. sah2 tak buat apa2.. duduk senyap je… cakap je lebih.. tapi tak kacau orang langsung..

Zizou ku dah kurang hensem 10%

Apa pasat? Semalam time bermanja2 dengan Zizou di rumah, aku ternampak satu perkara yang mengguris hati aku sebagai seorang ibu.. Gigi kacip atas zizou ada sumbing sikit!!!!! Aaaaa… apa kejadahnya? Kinapa bole jadi begini? Sapa nak jawab ni? Ahmad nawab pun tak ble jawab…

Terus call cikgu di nursery… uuu… dorang kata lupa nak bgtau aku tadi time aku amik zizou kat nursery.. dorang bgtau ada sorang cikgu tu dia terlanggar zizou time nak mandi.. hmm… sabar je la… ni mesti jatuh teruk tersembam kat muka ni.. patut la aku macam garis halus sikit kat muka zizou.. cam merah2… takpe la… seb baik la gigi susu… kalau gigi kekal.. mau aku mengamuk…

Bila daddy zizou dah balik.. aku tunjuk la kat daddy zizou.. dia kata takpe la… tak obvious pun.. tapi zizou dah kurang hensem 10%... huhuhuhu… takpe la kan zizou.. di mata mummy and daddy, zizou tetap ensem…

p/s: Mummy ada beli 4 helai tshirt untuk zizou dari mothercare… sales 50%... ble buat jadi baju raya… ensemnye zizou pakai baju2 tu..


"Mummy and Daddy" versi Zizou

Dulu2 kan.. ada la sekali sekala zizou ni panggil aku mummy or "ammy".. panggil husband aku daddy or "tati"…

Tapi mmg kad-dang kad-dang or jar-rang jar-rang…(buat style Nujum Pak Belalang)..

Bila Zizou dah rajin membebel ni.. baru aku perasan dia panggil kitaorg "ee-ya"..

Sebenarnya dah lama la kegiatan zizou ni… b4 dia ada gigi lagi.. aku tau dia panggil aku ee-ya.. tapi aku fikir tu saja2 ja..

Skg ni.. kalau dia cari aku.. let say dia kat bawah tgk tv, aku kat atas tengah siap2, dia ble panggil "ee-ya, ee-ya"… macam orang tengah cari orang tu…

Dan aku pula terus membetulkan… "bukan ee-ya… mummy"

Daddy dia pun dia panggil ee-ya..

Lepas tu, baru aku tau kenapa dia panggil kitaorg ee-ya..

Satu kali tu, aku panggil daddy Zizou dari atas, daddynya di tingkat bawah rumah.. "Ayang…."

Si Zizou yang tengah bermain2 di sebelah aku pun sama2 memanggil daddynya "ee-ya.."

Ooo… now I know, ee-ya tu maknanya ayang… ish ish ish…

Mana ble Zizou… panggil la mummy dan daddy… bukan ayang..

Monday, July 14, 2008

Pakcik kedukut…

Café kat opis aku ni memang cekik darah.. panggilan manja aku kepada owner café tu "pakcik kedukut" (tapi dia tatau la aku panggil dia macam tu…naya la aku kalau dia tau)..

Boleh? Last time aku beli breakfast. Aku ambil nasi lemak satu bungkus yang aku tau berharga RM1.50 dan sebijik bergedil yang aku tidak tau berapa harganya.. pastu pakcik tu ble kira: RM2.00. So, bermula la quest cepu emas aku ni… Aku bagi soalan baek punya..

Aku:            Pakcik, harga nasi lemak ni berapa? (aku tidak tanya la pula harga bergedil tu berapa pasal aku mau tau harga nasi lemak ja… mana la tau if nasi lemak tu sudah naik harga kan…)

Pakcik kedukut:     Semua sekali RM2.00

Aku:            Iya? Nasi lemak ni berapa?

Pakcik kedukut:    Nasi lemak RM1.50, bergedil RM0.40.. RM1.90 je semua… (dengan muka yang tidak bersalah..bangangnya pakcik ni.. mesti selalu makan benda haram..)

Aik…. Pakcik ni… sepuluh sen pun mau try? Kalau ada sepuluh orang yang jadi macam aku ni.. maknanya pakcik ni sudah untung RM1.00 buta-buta… rupanya, bergedil tu harga 40 sen?? Aku ingat 30 sen ja.. ye la… bergedil comel gila lagi sama saiz macam syiling 20 sen tapi gemuk sikit…

Aku harap pakcik kedukut ni bertaubat la… apa plak nak caj kepada something yang tak perlu dicaj… apa ke jadah makanan yang sepatutnya RM1.90 jadi RM2.00 pula??? Orang-orang yang sebelah2 aku pun tergezut mendengar pengakuan pakcik kedukut ni…

Sebagai balasan pakcik ni pasal selalu caj orang gila-gila… aku selalu ambil tisu lebih2… ada orang lelaki cakap, aku ni typical lady… well, kau apa kisah? Aku typical lady ke.. tissue lady ke… pakcik tu tak bising pun, dia caj orang macam orang main saham ada la… tau la harga minyak naik, tapi takkan la kau rugi kan pakcik…

Aku ni pun sama juga… tak puas hati pun.. still keep coming to that cafe untuk beli makanan.. padan muka aku… dah café tu je yang paling dekat…

Tapi ada juga peniaga yang masih maintain harga, kuantiti dan kualiti di zaman harga barnag melambung ni.. dekat rumah aku tu ada kakak meniaga nasi lemak.. dan ada makcik meniaga nasi berlauk… murah dan sedap.. semoga kamu dimurahkan rezeki… amin…

Thursday, July 10, 2008

Labuan dan Sabah

(dipetik dari Utusan Malaysia 10 Julai 2008)

Hormati status Labuan sebagai Wilayah Persekutuan

SAYA tertarik untuk memberi komen mengenai kenyataan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee yang sejak akhir-akhir ini kerap mendesak agar Labuan dikembalikan kepada Sabah.

Selaku anak jati Labuan, saya merasakan kenyataan tersebut sebagai penghinaan kepada penduduk Labuan yang sememangnya menyokong penuh taraf Wilayah Persekutuan yang dinikmati sejak 24 tahun yang lalu.

Pada saya Teck Lee tidak berhak berkata sedemikian kerana beliau bukanlah penduduk Labuan. Kenyataan tersebut seolah- olah menggambarkan Labuan seperti buah catur yang boleh dialih-alihkan mengikut kehendak pemain. Labuan adalah pulau yang berpenghuni dan kehendak rakyat di pulau tersebut harus dihormati.

Untuk mendapat gambaran yang lebih jelas maka Teck Lee bolehlah datang sendiri ke Labuan dan bertanyakan pendapat penduduk asalnya mengenai perkara ini.

Tidaklah sukar bagi beliau untuk datang ke Labuan kerana kerajaan Persekutuan telah membina lapangan terbang dan terminal feri yang bertaraf antarabangsa di pulau tersebut. Tentunya lebih elok kiranya Teck Lee turut meluangkan masa meninjau pembangunan yang telah dijalankan oleh Kerajaan Persekutuan di Labuan.

Saya kira beliau sedar bahawasanya kemajuan Labuan di bawah pentadbiran Kerajaan Persekutuan juga membawa kebaikan bukan hanya kepada penduduk Labuan bahkan juga penduduk Sabah.

Semenjak Perjanjian Labuan 1984 ditandatangani, tiada rakyat Sabah mahupun Labuan yang sengsara kerana taraf Wilayah Persekutuan ini. Tiada rakyat Sabah yang dihalang daripada memasuki pulau tersebut. Tiada rakyat Sabah yang didiskriminasi oleh Kerajaan Persekutuan di Labuan. Sesungguhnya kerajaan Persekutuan tidaklah pernah bersikap kenegerian. Semua rakyat Malaysia di Labuan dilayan dengan sama rata tanpa mengira negeri asal mereka . Bahkan banyak peluang pekerjaan dan jawatan tinggi baik dalam sektor awam mahupun swasta yang diisi oleh rakyat Sabah.

Tambahan pula, penyerahan Labuan kepada Kerajaan Persekutuan adalah atas kerelaan dan persetujuan kerajaan Negeri Sabah sendiri.

Tidak keterlaluan jika saya sifatkan kenyataan dan tuntutan Teck Lee sebagai perbuatan mengeruhkan air yang jernih kerana hubungan antara Sabah dan Labuan adalah terjalin akrab selama ini.

Saya berharap beliau dan mana-mana pihak jua pun berhentilah daripada mengungkit perkara yang boleh melukakan hati penduduk Labuan. Negeri Sabah amat luas maka janganlah pulau Labuan yang kecil ini direbutkan. Banyak perkara lain yang lebih bermanfaat kepada rakyat negeri ini yang boleh dilakukan.

Sesungguhnya saya amat bersyukur dengan status Wilayah Persekutuan yang telah membawa banyak kemajuan kepada pulau ini. Saya percaya puluhan ribu rakyat Labuan dan rakyat Malaysia lainnya juga merasa begitu. Maka status Labuan sebagai sebuah Wilayah Persekutuan seperti yang tercatat dalam Fasal 4 Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan itu haruslah dihormati oleh semua pihak.

ANAK JATI LABUAN

Kampung Nagalang, Labuan

Aku sebagai anak jati Labuan (lahir dan dibesarkan di Labuan) menyokong kenyataan Anak Jati Labuan dari Kampung Nagalang, Labuan ni.. aku nda tau orang lain.. tapi aku rasa macam bahagia ja pun tinggal di Labuan especially lepas Labuan diisytiharkan sebagai WP pada 1984. Banyak juga bah kemajuan yang kami dapat. Kenyataan puas hati ni aku pandang dari sudut pandangan seorang penduduk. Bukan seorang yang berkepentingan politik.

Ramai bah orang Sabah yang tinggal di Labuan tu.. dorang nda puas hati ka? Heran juga kan…macam syiok ja dorang tu…. Jangan la pula pasal syiok mau minta Labuan ni balik pula.. ramai orang yang bukan local pun (orang Malaya, sarawakian, pilaks, oms dsb) macam suka ja tinggal sana. Lepas tu siapa2 mau datang dari KK ka, Menumbok ka, Limbang, Lawas, Brunei… bah mana2 laa… Labuan terima ja siapa2 yang mau datang pun.. nda pasal2 kalau Labuan masuk Sabah balik, nanti dorang kena pakai passport pula.. (kalau dari Brunei, mesti la guna passport)…

Ada orang kata Labuan ni pekan mati.. well, nama pun pulau kecil.. mau happening macamana lagi..terlebih happening nanti tenggelam pula.. bagus la bah tu rilek2 ja…ini pun macam happening juga pasal ada UMS, KML.. terminal feri dan airport yang canggih nya orang…pekan mati tidak bermakna tidak maju..

Setau aku kadang2 politik sabah ni ja yang diskriminasi orang Labuan ni. Kalau dorang anggap kami ni a part of them, kenapa biasiswa Yayasan Sabah tu tidak diberikan kepada bumiputera Labuan?

Apa-apapun, selalu kalau orang tanya aku orang mana, aku cakap ja aku orang Sabah. (Tapi orang di sini selalu teka aku ni Sarawakian..bah mana2 la..borneo juga).. sebab kalau aku bagitau aku dari Labuan.. kebanyakan orang mesti jawab

  • “Ooo.. Labuan, selalu ke balik Sabah?”(apa ke bengap, aku baru cakap aku dari Labuan)
  • “Labuan ngan Sabah sama la”(ye ke sama? bole la… ada bau-bau durian)
  • ”Labuan tu kat mana yer?”(ni remarks yang aku selalu dapat dari orang bodo2 yang tak belajar geografi, tatau pengetahuan am)..

orang yang sepatutnya berpengatahuan pun, contoh Berita Harian, Utusan dan Pejabat kerajaan ble tersalah buat nama tempat - Labuan, Sabah. Tak yah kecoh2 la Yong Teck Lee kan.. ko tak minta Labuan ni balik pun ramai orang fikir Labuan ni Sabah..ni la mau guna skrip P. Ramlee dalam Madu Tiga tu “Dah tua pun bodoh..”

p/s: sama macam kerajaan Filipina kecoh2 minta Sabah balik.. Filipina tu takde mata ke apa ke buat2 bodo yang ramai rakyat dia berkampung kat Sabah tu buat macam negeri sendiri.. Negara sendiri tak terjaga ada hati nak minta negeri orang yg dah elok2 maju..

Wednesday, July 2, 2008

Sebelum kamu tidur

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra: "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu :


 

1. Sebelum khatam Al Quran,

2. Sebelum membuat aku memberimu syafaat untukmu di hari akhirat nanti,

3. Sebelum para muslim meredhai kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....


 

"Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan Rasulullah tersenyum dan bersabda :

  1. Sebelum engkau hendak tidur bacalah: Al Ikhlas tiga kali. Amalan ini adalah seakan-akan kau mengkhatamkan Al Quran.
  2. Membacalah salawat untukKu, maka aku akan memberi syafaat untukmu dihari akhirat kelak.
  3. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. "Astaghfirullahalazim li wali waa lidaiya wali jami il muslimina wal muslimat wal mukminina wal mukminat al ahya immin hum wal amwat "Ampunilah aku ya Allah yang maha besar, kedua ibubapaku, semua muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat yang masih hidup dan yang telah mati."
  4. Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"


 

Kalau larat amalkan sekurang-kurangnya tiga kali. Selepas itu bacalah bismillahirahmanirahim sebanyak 21 kali. Seterusnya bacalah doa sebelum tidur.


 

Adapun amalan rasulullah sebelum tidur itu membaca surah sajadah dan Al Mulk sebelum tidur. Mengamalkan membaca suratul Mulk sebelum tidur akan membuat kubur kita, tempat semadi sementara menunggu akhirat, suatu tempat yang sejahtera dan terang-benderang.


 

Sebagai suatu perlindungan eloklah kita amalkan membaca Ayatul Kursi dan 4 Qul semoga kita di jauhi dari gangguan manusia dan jin sewaktu kita tidur.


 

Sekian untuk ingatan kita bersama.


 

p/s: Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.


 


 

Tuesday, July 1, 2008

You are a true Sabahan when...

Aku dapat ni email content dari kawan aku yang Sabahan juga..

I consider myself as Sabahan. Even though aku lahir di Labuan, tapi Labuan jadi Wilayah Persekutuan tahun 1984. Aku pula batch 1980, no tengah IC aku pun still 12 (adik2 aku pakai nombor 15 kecuali si Tasha pasal ia lahir di Ranau). Mama aku pun orang Sabah..

Ada yang betul, ada yang aku rasa tidak applicable kepada aku. Dan ada yang aku sudah buang.. hehehe.. bagi sensor siap2…


1) You drive at right lane of the road, with a speed of only 50 KM/H. If people horn behind you, you still don't know what's wrong. – I dunno about this.. pasal aku tidak pernah drive di Sabah..tapi kalau aku drive di Labuan pun, mmg aku drive slow ja.. mau laju2 pun, mau pigi mana.. damit ja bah Labuan tu..

2) You have the luxury of working from 8 AM to 5 PM (get off work punctually). – ini pun aku tidak pernah rasa… syiok kali aa..

3) You don't believe that there is any "clean" politician in Sabah. – ini aku picaya…

4) You feel "obligated" to reach the top of Mount Kinabalu at least once in a lifetime. – hmm.. kenapa aku tidak rasa obligated ni aa..

5) You prefer a big car than a big house (probably you can't drive a big house around to show off). – whatever it is, I still think big house is better than a big car.. tapi di Labuan ramai orang ada kereta "mahal"…

6) You wear slipper and short wherever you go, even in city. – hahaha… true it is.. aku di KL pun macam ni kadang2..

7) You still think that Labuan belongs to Sabah. – most of Sabahans think this way…

8) You will not go to any FREE seminar / function that has no food or refreshment. – ini aku tidak pernah try juga…

9) You don't care about service. You just want things cheap, cheap, cheap. – true maybe..

10) You know where to get your candles and torch light quickly in the total darkness (due to training by frequent blackout). – hehehe.. iya la kali ni..

11) You know what "aramaitiee" means... – really??..aku hanya tahu word ni bila aku sudah sampai di semenanjung..... org di sini suka cakap this word to me when they know I'm sabahan… makes me wonder…

12) You shout "referee bodoh" and at the same time throw mineral water bottles on the pitch during a football match at Likas Stadium.. - ini aku tidak pernah try juga…

13) Your Timorese maid ran away with her lover, taking your money or jewellery along.. – haha.. kami pernah ni kali ada babysitter om.. tp belum lagi kena rompak la…

14) You doubt someone's mykad wether it is real or fake.. – always in doubt..

15) Your favourite assemblyman whom you vote and supported all this while...gambled away and lost a whopping 60 million ringgit in a London casino.. – no komen

16) You go inside a karaoke at 12 pm and realise that the place is still open at 5 am... – pun tade komen juga, pasal aku tidak pernah pigi karaoke sampai pagi..

17) You come across a supposedly local person but with a very foreign accent.. – hehe.. macam2 accent ada.. pilak, om gere2..

18) You cannot vote in an election because someone has voted on behalf of you... – boleh jadi!!

19) You own a bakakuk – aku tiada ni…


Tambah.... you are a Sabahan if u say and understand these words....

1. tuuuna/ saaaana - points with the lips - (there-- at a distance)(the longer the 'tuuuuuuuuuuuuuuuuu na / saaaaaaaaaaaaaaaaaa ana' the further the place is.)
2. limpas (to pass/walk by - Maaf, saya > limpas dulu? Excuse me, can I passby?
3. palui (stupid, duh! )

4. tapuk (to hide )

5. bida (ugly)

6. bubut (as in proper malay- "kejar", to chase)

7. sakai (ignorant, uncivilized, "hoosier")

8. andang-andang (that's how it is)

9. sapak (kasi campur/gaul --utk masakan-to mix as in cooking)

10. inda/tia (short form of "tidak" - not, no)

11. wicin (another brand of msg as in "aji-no- moto" - a seasoning or food enhancer)
12. talampau (proper malay - "terlampau"- too much)

13. takajut (proper malay - "terkejut" - shocked, startled)

14. siorang (proper malay -"kami"/ "saya-orang" - us, we)

15. ngam-ngam (proper malay "kebetulan" - exact, at that time)

16. mangkali (proper malay "barangkali" - maybe, perhaps)

17. kamarin (proper malay "kelmarin" - yesterday)

18. kanapa (proper malay "kenapa" - why)

19. gia (___expression - "is it?")

20. bah (___expression - "ok!")

21. ah? (question, "Apa?" What?)

22. kici/kicil (proper malay "kecil" - small)

23. basar (proper malay "besar" - big, huge)

24. siok (___expression/ description, proper malay "seronok" - enjoyable, great, etc-)

25. urang ("orang" - people; sometimes used "diurang" - them, they)

26. karing ("kering" - dry)

27. umban ("humban, lempar" - throw)

28. kana ("kena"- got ie--"kena umban" --got thrown)

29. padih ("pedih" - as in "Mata saya padih/pedih! " - My eyes stings, painful)
30. numbur ("nombor" - number)

31. gali ("geli" as in squeemish about something, or "gali"--gali lubang - as in Dig a hole.) – barigali pun ada

32. dorang ("dia orang/diurang" - them, they - Dorang pigi tamu. They went to the market.)

33. panat ("penat" - tired)

34. katawa ("ketawa" - laugh, laughing)

35. lanjang (a.k.a. "periuk /belanga " - pots/pans)

36. putung ("potong" - cut, slice)

37. Buduh ("bodoh" - stupid)

38. tongo/bongo ("stupido" - same as above )

39. kabaru-baruan ("kebaru-baruan" - new to something)

40. giuk (proper malay "ulat"- worm)

41. Sikui (Tembikai - watermelon)

42. Santut (Underwear)

43. celana/salana (Seluar)

44. gipit (to grip...)

45. kanapatan/kadapatan (caught red handed.. or as the malays in kl say..'kantoi' )

46. kebangkalan (choked while eating..proper malay = 'tersedak')

47. ketulahan (bad karma)

48. bahai (plastic bag)

49. uinnaaa! (used to express various feelings, mostly when surprised..)

50. ging (derived from the word gang.. means kawan/member)

53. Kula = Coke or Coca-cola... lol
54 Torrrrrbaik = The Best...lol

55. Bikin panas = feeling angry...HHAH - HOt kununlah..True to my roots.. I have one to contribute
56. Tambirang = Don't lie.. (eg. Jangan kau tembirang)
57. Sabak ---- means baru ko tau... in english = I TOLD U...

58. Kotoh ---- Means as same like Sabak...

59. Lakas = Lekas/Cepat (Faster)

62. Kalatiak = Ketiak (Armpit)

63. Duiiii dogo! = My goodness!! / Oh my!!

64. Seluar Katak - underwear

65. siring siring - side / on the side
66. taapun - a phrase used when unable to get the things desired – or sia-sia pun
67. palis palis - touch wood
68 tachut - our version of touch wood
69. gostan - reverse
70. gohed - forward

75. muhau – crazy – dusun bilang mulau
76. takana - hit (BM is terkena)
77. tekuis - same like like takana
78. kapayas / tapayas - papaya
79. api api - kota kinabalu
80 (sia) bilang - said
81. skijap - soon / in a short while / later
82. tinguk - (tengok) to look
83. hari satu - monday
84. hari dua - tuesday
85. hari tiga - wednesday
86. hari ampat - thursday
87. hari lima - friday
88. hari anam - saturday
89. SOT - crazy (like me)
91. karan - electricity

92. butul - in BM 'betul'

The precious drop is still there!!

Zizou sudah semakin besar.. nak dekat 1 tahun 7 bulan dah.. and aku still breastfeeding.. orang selalu tanya "ada lagi ke?"…. ada… Alhamdulillah, setakat ni Tuhan masih bagi rezeki yang satu ni pada Zizou… the precious drop is still there!!

Egg Benedict

Semalam aku EL.. pasal Zizou demam.. so, time boring2 tu.. aku try resipi baru nama Egg Benedict… sila rujuk resipinya di sini http://www.myresipi.com/top/detail/4423 tapi aku ada buat ubahsuai sikit.. instead of using black pepper and salt sebagai perisa.. aku pula guna white pepper yang ajinomoto tu (ada garam) dan chili flakes… sedap… cubalah buat sendiri… nanti aku upload gambar Egg Benedict yang aku buat sendiri tu..


can also get the recipes from this site

http://awisy.blogspot.com/2010/03/resepi-bergambar-egg-benedict-easy.html

bila masa la gambar egg benedict aku mau keluar? (1 oct 2010)

Bob Mesra......

Tadi pagi aku dengar lagu baru tajuk Cinta Terhalang by Bob Mesra… best lagu ni.. tak silap lagu ni la si Stacy nyanyi time konsert ke-3 dalam AF dulu.. (tapi tajuk lagu Stacy dalam AF tu Cinta Khayalan).. aku rasa Bob nyanyi lagi best.. lebih ada jiwa… suara dia pun sedap..

mari buat comparison...






Thursday, June 26, 2008

Dearest best friend

Last nite, I went out to Midvalley with my ever dearest best friend in the world, Ann or some people call her, Kak Pah. Hehehe…jangan marah Ann, nanti kena jual. Nama kawan aku ni ada 3 patah, memang panjang. Pastu aku kadang2 lupa yang dia ni ada nama ketiga, or maybe I can say, perkataan ketiga dalam nama penuh Kak Pah ni. Aku rasa kalau aku ada daughter nanti, aku nak bagi nama dia sebijik cam nama si Ann ni, except for the Shariffah part. Ye la.. aku mana ada keturunan Syed ni.. jadi kalau letak juga, memang tak kena langsung la..

Thanks to my hubby, dia benarkan aku keluar semalam. Setelah lama aku tidak keluar berdua ja dengan kakak ni (eh… aku lagi tua 19 hari dari si Ann), baru aku sedar apa yang aku dah missing dalam hidup aku especially lepas dah kawin dan ada anak ni. Aku hampir kehilangan KAWAN BAIK aku!!!

Seingat-ingat aku, kali terakhir kami keluar sama-sama ialah time aku mengandung dan di Midvalley juga sebab aku mau cari skirt baru sebab perut aku semakin membesar. Lepas2 tu adalah berjumpa, tapi dengan kawan2 baik yang lain, datang rumah la.. bukan berdua saja.

Semalam sampai Midvalley pun dalam jam 8.15pm macam tu. Sampai2 ja terus shopping di MNG. Akhirnya, setelah diracun oleh Ann, aku beli jugak a nice top untuk dipakai di rumah.. (ye le tu.. benda cantik takkan le nak peruk dalam rumah je.. mesti la bawak kluar..hehehe).. lepas tu pegi plak ke Roxy.. sekali lagi, kerana merasakan aku ada hak untuk membelanjakan duit aku, dan hasil dari statement Ann yang amat meyakinkan, aku terjebak lagi beli handbag.. ahahaha… ala.. sekali sekala maa.. shopping with bestfriend la paling best sekali dalam dunia aku rasa.. kalau shopping dengan lelaki ni..hmm.. macam kureng ja…

Lepas tu, singgah di Secret Recipe untuk minum2.. nak pegi Dome, hujung dunia.. pegi Starbucks, Ann cakap haram la, Israel la… hahahaha.. mana2 la… we treat ourselves dengan slice of Chocolate Strawberry… (no picture..huhuhuh…).. then bersembang, gelak2.. bisik2.. hehehe.. lepas tu balik rumah, sampai cam dalam kul 11 lebey gitu..

Kesimpulan, it's nice to have my bestfriend back. Aku cakap dengan edi.. I need more time untuk bersuka ria dengan kawan-kawan perempuan aku.. I need my life back.. oleh kerana Zizou pun sudah besar sikit, jadi tiada masalah la setakat nak meninggalkan sekejap bersama daddynya. I really need my bestfriend untuk berkongsi cerita, suka duka, mengenang kisah lama time belajar dulu. Pastu, mana la tau.. kalau ada rezeki nanti, ble la jugak kami travel bersama-sama.. sesama pompuan je.. dengan kawan2 rapat aku dari UM dulu..

p/s: Do treasure your bestfriend.. bestfriend = bukan ahli keluarga, sama kepala, sama prinsip, amat memahami dan amat boleh dipercayai.. stick to us time susah dan senang..


 

 

Monday, June 23, 2008

Short survey by Naddea

1) Last time u sleep? - semalam

2) what r u doing when u're bored? – surf tenet using my hp

3) love is? – sincere, true, warm feeling..

4) Red thing's on your right? – red marker pen

5) last person u talk on the phone? – hubby

6) imagine u're hollywood's superstar,u wanna have a serious relationship with who? – tom cruise as in Jerry Macguire – "You complete me.." ahhh.. gugur jantung aku..

7) currently use pc or notebook? – pc

8) last time u drive? – this morning

9) fresh orange or plain water? – avocado juice.. huhuhu..

10) name one person u hate the most? – hate myself

11) what colour of shirt are u wearing rite now? – kenapa suka tanya ni soalan? I'm wearing kebaya..

12) currently listening to? – Matahariku by Agnes Monica (tapi nyanyi dalam hati aku)

13) ur fav food? – fried salmon fish

14) last thing u wish? – I wish I can turn back time..

15) did the wish came true? – mustahil.. unless dlm mimpi ja..

16) fav colour? – pink, red

17) love ur dad? – a must

18) one person to make u laugh? – anybody can make me laugh.. I'm laughable..

Wednesday, June 18, 2008

Survey diri sendiri

1. Where were you yesterday? Seminar di PICC

2. How did you get the idea for your Friendster name? My ex-colleague used to call me like Naddea

3. What song are you listening to right now? Agens Monica - Matahariku

4. What color is your phone? Pink and White

6. Do you own a phone? Ada colour tu di atas tadi aku bagitau, ada la phone bah

7. What was the first thing you thought this morning? "Malasnya mau bangun, eh malam tadi aku terlepas tengok Desperate Housewives!"

8. What are you going to do tomorrow? Keje le… apa lagi.. maybe join farewell high tea party kawan aku

9. What did you do last night? Masak dinner, husband aku cakap sedap gilerr….

10. What's your favorite memory from highschool? Kawan aku bergaduh..berludah2… hahahahahaha…

11. What are the last two digits of your phone number? 72

12. What was the last thing that you ate? Nasi, ikan bakar, pak choy

13. Who is the last girl/boy that you hugged? My own son

14. What was the last movie you watched? Forgot la… hmm.. Forbidden Kingdom kot..

15. What do you dislike at the moment? Nothing to be disliked

16. What food are you craving? Capati Davi's Corner Bangsar

17. What did you dream last night? Naik kereta dari KK ke Menumbok dengan bos aku… buduh eh..

18. What was the last TV show you watched? Pushing Daisies..

19. What is your favorite piece of jewelry? Cincin kawin aku yang bersinar..

20. Name 2 ppl on your Top Friends who are most like you? Hmm… adik beradik aku..

21. Do you always lock your door? Musti…

23. Are you on any medication? Nop..

24. What side of the bed do you sleep on? In the middle..

25. What color shirt are you wearing? I'm wearing baju kurung

26. What is your favorite frozen treat? aiskelim

27. How many Piercings/tattoos do you have? 2 je..

28. What's your favorite store? I-Setan kali…

30. Who's someone you haven't seen in a while and miss? Kawan2 aku..

31. What was the last text you sent? Aku mau ambil 58 ka 56?

32. Do you care what people think about you? Sikit2…

33. Have you ever done something to make trouble? Pernah…

34. Where do you wish you were right now? Rumah, tido

35. Whats your font color on YM? Black

36. Where are your bestfriends? KL and labuan

37. What is the thing that you would most like to change about you? Nothing really…

Monday, June 16, 2008

Tag diri sendiri – Henpon aku

Aku ni sedang dalam mood mau mencari cara lain untuk menenangkan fikiran.. so, jom blogging.. tag ni aku dapat dari blog Mama Ain

Handphone brand : Nokia 6120 Classic

Body colour : Pink + White

Default tone : Sex and the City theme

Assign tone : No assign tone.. males mau assign2 ni

Screen saver / wallpaper : wallpaper gambar Zizou tengah ketawa nampak gigi susu..

Advantages :

  • Smart phone yang amat la simple
  • Ada 3G (tapi aku pakai DiGi, so tara guna juga itu kelebihan)
  • Ble buat video call – still tara guna juga
  • Ble surf bila2 masa aku suka (aku ni style kalau mau tahu pasal sesuatu perkara, dan2 tu juga aku cari, syukur la aku ada hp aku ni)
  • Aku suka baca resipi, jadi baca online ja la
Why is it important to me? Sebab aku suka surfing online..bila la Digi mo ada 3G ni..
sebenarnya aku beli henpon ni semata2 sebab ni la henpon Nokia yang ada 3G dan yang paling murah ada di kedai time tu.. aku tidak mo pakai Sony Ericcson lagi sebab suda boring...





Teater P. Ramlee the Musical

Last Saturday, aku pegi tengok ni teater.. aku terasa mau tengok sangat2 setelah membaca komen2 yang memberangsangkan pasal pelakon yang bawa watak P. Ramlee ni iaitu Musly Ramlee. Yang season 1 tu, aku tidak heran pun mau pegi tengok, pasal satu, aku bukan kaki teater. Dan dua, aku tak minat Sean Ghazi.

What more can I say, persembahan Musly Ramlee memang BAGUS!!! Aku suka sangat.. aku sebagai peminat P. Ramlee yang tidak berpeluang untuk melihat P. Ramlee di zaman hidupnya (I mean, outside film), terasa seperti P. Ramlee hidup bila dilakonkan oleh MR ni.

Lepas tu, Liza Hanim pun bagus juga. Meremang bulu roma aku bila Liza Hanim start menyanyikan lagu Senandung Kasih.. sedap gila…. Kalau suara si LH pun sudah camtu sedap, bagaimana la pula agaknya suara arwah biduanita Saloma ya??

  1. MR dan LH layak dapat standing ovation.
  2. Aku teringin mau minta autograph dorang, tapi husband aku ajak balik cepat pasal tak sabar mau jemput si Zizou yang kami tinggalkan di rumah neneknya. Maknanya, lepas ni ble la aku ngan edi dating berdua2…hehehehe..
  3. Aku rasa berbaloi aku bayar mahal2 tengok teater dorang ni… lepas ni kalau ada teater best2 lagi, aku mo tengok dengan aturan seat yang sama.
teringat aku skrip si Richard Gere pada si Julia Robert dalam cerita Pretty Woman, dia cakap"Ada 2 jenis orang tengok opera (or theater.. mana2 la), satu samada dorang akan suka gila2, dan kedua dorang tak suka tapi dorang akan appreciate" -- lepas kurang macam tu la skripnya.

Dan aku pula, jatuh pada kategori orang yang kedua.


ambil gambar jap time waktu break

tiket tengok teater.. on me.. sempena hari bapa.. kunun..hehehe..



Friday, June 13, 2008

Outstation to Kuala Terengganu

Aku baru balik dari Kuala Terengganu.. ada meeting di sana…First time pegi Terengganu ni..

Aku suka dengan Kuala Terengganu.. tak banyak hotel, tp banyak homestay… definitely aku akan datang lagi untuk bawa family aku dan tinggal di homestay tu untuk vacation…

First day, aku pigi Pasar Payang.. beli kain batik untuk dipakai hari khamis..

Lepas tu, aku terjumpa menu Sup Belut dan Belut Goreng…

Selalu makan belut jepun ja.. (unagi – diperap dengan teriyaki sos)..tapi kali ni aku dapat makan goreng kunyit cara melayu.. delicious…

Belut goreng yang aku telah makan sedikit dari badannya..

Lepas tu, aku ada pigi Pantai Teluk Ketapang dekat airport… makan seafood goreng.. Selalu orang makan pisang goreng petang2…

ada keropok lekor, sotong goreng, ketam goreng, ikan goreng...

dan udang goreng... dan air kelapa si Taib Bob..

syoknya meratah sambil menikmati angin laut (pantai kena tambak untuk memanjangkan airport…kind of mencacatkan sikit suasana but still ok)..

aku bawa keropok lekor basah, keropok kering, gula nisan dan kain batik untuk aku… hehehe… all for less than RM150.. nice huh..

Post EPL & Champions League Final – Glory Glory Man United

Aku sudah lama mencari sweater yang ada hood untuk si Zizou.. tapi punya la susah kan dapat untuk baby boy.. untuk baby girl berlambak di kadai...

Fikir punya fikir, surf punya surf, aku ingat mau beli sweater Man United untuk kid secara online..

Mula-mula, malas mau order.. bila Man United sah menjadi juara EPL 2008 dan Champions League 2008, so aku pun order la…

After 2weeks plus, parcel kami pun sampai… hehehe… malam tu juga aku bagi Zizou pakai..

Tapi saiz sweater ni untuk budak2 umur 2-3 tahun.. lepas tu hood kepalanya besar… kepala Rio Ferdinand pun boleh masuk aku rasa… lepas tu tangannya panjang..

Ya la.. Zizou pun baru umur 1 tahun setengah.. tapi husband aku tidak mau sweater untuk baby tu pasal dia cakap design tu tak lawa.. cheh…

ni gambar zizou yang diambil secara sequence mode..(mesti kena ambil cara ni sebab kalau tidak nanti mata tertutup kena flash)

that flash light.. mataku..oh..

nampak semua gigi zizou...(i love this picture)

ketawa lagi...

ek ek.. mata kecik..


pok amai2...


belalang kupu2..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...