google analytic

Nuffnang

Tuesday, November 25, 2014

Konsert hujung tahun 2014 Zara

Tahun ni Zara buat persembahan lenggang kangkung.
Sebab dia anak aku, mesti la kamera aku zoom pada Zara ja.
Hehe.


Keputusan periksa si Zara aku tidak peduli langsung pun.
Aku tidak tau pun dia dapat nombor berapa.
Kebetulan daddynya yang sign sebab aku pegi outstation.
Tapi kalau tengok kertas examnya pun aku rasa markahnya asal ada saja.
Mungkin saja dia buat sambil lewa.
Sebab lepas dia exam terus aku bawa balik Labuan.
Vacation mode suda kacau exam mode la.
Hoho.

Aku pernah pesan cikgu dia jangan pressure Zara.
She's just 5 years old.
Biar dia happy pegi sekolah.
Biar la dia fikir ke sekolah tu untuk jumpa kawan-kawan saja.

Jika dibandingkan dengan rakan sebaya, Zara agak lambat membaca.
But I know she's catching up.
Well, tidak apa la. Si Addin dulu pun time tadika mana ada menyerlah.
Rupanya bila sudah ke sekolah rendah, boleh dibanggakan la juga kunun.. Huhu.
*memuji anak sendiri..kui kui..

Addin pula tiada rezeki untuk bawa balik hadiah pada tahun ni.
Dapat 4A 1B. B dalam BM pula tu. Huhu.
Time Sem 1 B untuk BM Pemahaman.
Dalam Sem 2, Addin dapat B untuk BM Penulisan pula.

Memang haru la.
Aku suruh dia baca BM, most of the words, dia tidak paham pun apa maknanya.
Mau buat macamana, membaca pun tidak rajin.

Apa ja yang dia rajin?
Tengok youtube - Minescraft, Lego dan EvantubeHD.
Sampai aku pun boleh tau siapa tu si Evan sama adiknya si Gillian.
Stampylonghead tu pun aku boleh tau suda.
Disebabkan hobinya tu, permintaan si Addin kadang-kadang memang pelik:
- mau pegi Denmark sebab sanalah first Legoland in the world
- mau pegi UK sebab mau jumpa Stampylonghead
- mau buat youtube channel sendiri macam EvantubeHD. Tapi aku kena suruh jadi videographer dan belikan dia mainan so dia boleh review.

Pengsan.
Kenapa la si Addin ni tidak suka membaca?
Opposite betul sama aku dengan zaman aku sekolah dulu.
Ulat buku. Sampai iklan jual rumah surat khabar pun aku habis baca.

Maknanya, aku dan Addin kena lebih berusaha bersama-sama untuk meningkatkan prestasi akademik.

Apa yang penting (dan menggembirakan), Addin buat lebih baik dalam Sem 2.
Time Sem 1 Addin dapat 83.4%, sem 2 pula dapat 87.4%. Ada la peningkatan sikit. 
Dulu dapat no. 28 dalam kelas. Sekarang dapat no. 16 daripada 44 orang pelajar. 
Dulu dapat no. 63 daripada keseluruhan 381 pelajar tahun 2.
Sekarang dapat no. 34 daripada 395 orang pelajar.
Wah.. boleh ada tambah 14 orang murid pula.
Bertambah sasak la kamu di sana. Hoho.  

Yang paling aku suka, dari si Addin ni tahun 1 sampai sekarang, tidak pernah la dia dapat A dalam Dunia Seni Visual.
Tapi kali ni dia dapat A. Aku pula yang melompat kegembiraan. 

Rupa laman web untuk semak keputusan peperiksaan sekolah anak.

Dan yang terbaik lagi, semua keputusan prestasi akademik anak, ibu bapa boleh semak sendiri di laman web Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah.
Hanya masukkan no mykid anak, jenis sekolah dan tahun, maklumat sudah di hujung jari.
News ni pun aku tau dari Facebook sekolah si Addin. Bagus betul.

Dan apa yang penting lagi, kecemerlangan atitud yang menjamin kejayaan manusia di dunia dan akhirat.
Kecemerlangan pencapaian akademik itu adalah bonus.

Kalau pandai akademik mau mati tapi pemalas dan tidak pandai berkomunikasi, maka tidak ke mana la di dunia ni ya.
Contoh dan teladan memang banyak.
Depan mata aku sendiri pun ada.

Semoga Addin dan Zara menjadi anak yang soleh dan solehah dan berjaya dunia akhirat.
Amin.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...