google analytic

Nuffnang

Friday, January 10, 2014

Percutian ke Korea (Day 2) - Nami Island, Teddy Bear Farm dan Del Pino Golf & Resort

Selasa, 10 Disember 2013

Breakfast di The Residence Yeongjong
Ada nasi goreng, telur rebus, baked bean, roti, jem strawberry, butter dan kimchi!
Orang Korea ni makan kimchi dalam semua meal dorang, breakfast, lunch, dinner. Semua ada.
Mr. John bagitau dorang buat macam tu sebab nak sihatkan sistem penghadaman dorang.
Hari-hari berak. Memang sihat. 

Nami Island
Perjalanan ke Nami Island dari hotel kami mengambil masa lebih kurang 2 jam.
Ada la Mr. John ni cerita pasal Nami Island semua tu. Empangan la, Jeneral Nami la, etc.

 Turun bas ja terus ambil gambar.

 Beratur di 'imigresen' untuk naik bot ke Pulau Nami


Turun bot pun ambil gambar lagi

'Stone'man

Gambar satu tour group



Time kami pegi Nami Island tu, tanah ada becak-becak sikit sebab hari sebelum tu hujan.
Tiada salji tapi aku rasa bersyukur sebab aku fikir aku bertuah dapat rasa suasana musim luruh.



 Lina and Zara.

Feeling ala Winter Sonata konon.

Cuaca sejuk yang amat menyebabkan aku mengada-ngada minta Abang Edi belikan aku winterhat dengan toncet yang tinggi dan glove yang boleh guna fungsi touch phone tanpa buka glove.
Tapi agak mahai di situ le.. errr..
Mama aku sempat beli keropok, tapi lepas aku tegur tu halal ke tidak, terus dia buang. Hohoho..
Di kedai dekat jeti tu ada tempat caj henpon.

Korean seafood and vege lunch
Lepas round Nami Island, naik bot patah balik ke tanah besar, adalah masa untuk makan.
Mr. John bagitau yang kami akan dibawa ke restoran masakan Korea ala zaman dulu-dulu berasaskan amalan Buddha yang tidak makan daging.
Aku ni pun anxious la fikir macamana makan ala Buddha tu.
Rupanya macam ni.


Semua sodap!

Aku punya main risau kalau-kalau masakan Korea tidak sedap sampai bawa bekal sos cili, sambal ikan bilis segala dari Malaysia.
Sekalinya, tidak termakan pun segala bekal tu sebab semua lauk Korea ni sedap.

Nasi yang dihidang hanya semangkuk. Lauk pun dihidang sikit-sikit tapi ada macam-macam jenis.
Tapi boleh ja minta tambah kalau tidak cukup.  Tidak perlu minta pun sebab kalau dorang nampak mangkuk kosong ja dorang mesti tambah.
Aku rasa nasi tu cukup ja sebab kenyang makan lauk.
Dan minuman yang dihidang hanya air kosong. Memang cara pemakanan yang sihat.
Excitednya la aku sebab cara makan ni macam dalam cerita "Jewel in the Palace".

Duduk atas lantai 'ondol' pula tu.  Ondol means heated floor. Ada gas di bawah laminated floor tu.
So, time macam ni sesuai la kalau mau buka jaket luar segala.

Budak ni lepas makan ja, mesti mau baring-baring atas lantai. Selesa la tu agaknya.

Setiap restoran yang kami pegi, mesti disediakan sebuah bilik atau area untuk tour group buat solat jamak/kasar.
Jadinya, everytime berehat untuk lunch, kurang-kurang mesti ambil time sejam lebih. Makan + solat.

Kalau pegi Korea redah sendiri, kena la pandai-pandai adjust area yang sesuai untuk solat. 
Kalau ikut pakej muslim macam ni, InsyaAllah ibadah solat tu terjaga dan selesa.

Teddy Bear Farm
Lepas lunch, naik bas, travel untuk 2 jam lagi ke kawasan Mount Seorak untuk destinasi seterusnya iaitu Teddy Bear Farm.

Selepas travel macam 1 jam setengah gitu, kami diberi toilet break di sebuah RnR.
Di sini, hujan salji renyai-renyai sudah turun. Seronotnya!!
Mr. John cakap sini senang nak bersalji sebab kawasan tanah tinggi kan.


Dorang sibuk ambil gambar, aku sibuk pegi toilet.
Aku siap sempat beli long john berskirt dengan harga 15000 won.


 Suasana di RnR.

Lepas toilet break, sambung perjalanan dalam 20 minit gitu, sampai di Teddy Bear Farm.


Dalam muzium ni, segala aksi teddy bear ada. Western dan Korean style.
Addin dan Zara suka la. Kami yang sudah besar ni layankan ja.

 Me and my only brother, Jakir.

Dalam rumah beruang.

Outdoor park. Baca buku dengan beruang kunun.

Okeh. Lepas jalan-jalan tanpa terpengaruh untuk beli souvenir dari muzium ni, pegi dinner pula.

Tatau nama restoran apa. Taram sajalah.

 
Grilled mackerel. Sedap.
Perasan ka ada cili hijau kicap tu? 
Aku rasa tuan restoran sediakan ni sebab selalu dapat request dari Malaysian. 
Entah la. Hoho.



Aksi makan seaweed dengan Zara. 
Seaweed tu saja la yang Zara mau makan. 
Lain-lain dia tamau.
Sekarang sudah pandai memilih tamau makan nasi. 
Tu la makin kurang tembam.

Transfer to Seorak Delpino Golf and Resort for check-in
Lepas makan, kita pegi hotel seterusnya untuk bermalam.
The best part is, setiap kumpulan isi bilik akan dapat satu 2-bedroom suite.
Means, family kami 4 orang dapat satu suite, mama + macik aku + Jakir dapat satu suite, dan Nurul + Lina dapat satu suite. Begitulah halnya dengan keluarga yang lain.


 Suitenya besar. 
Channel pun banyak. Yang penting kartun mesti ada.

 Siap ada kitchenette. 
Lengkap dengan peti ais, rice cooker, dapur masak, plates, utensils, sabun cuci pinggan.

 Macam best pula guna sliding door untuk bilik.

 Master bedroom, western style.

 Dan yang paling Addin dan Zara suka, ada bath tub! Kids.
Toilettries yang disediakan hanya syampu dan cream bath.
Towel pun kecik ja.

Ini di gobok second bedroom. Yang berlipat tu adalah tilam tidur.
Kami semua tidur di master bedroom. Abang Edi bawa tilam ni tidur atas lantai.

Senang cerita, Del Pino ni amat menggembirakan except for one thing. 
Tiada wifi di bilik. Hanya ada wifi di lobi. Dan kelajuan wifi tu tidaklah hebat sangat. 

Sebelum bersiap untuk keesokkan harinya dan tidur, aku sempat lagi round di taman depan hotel untuk sesi bergambar dengan Jakir, Nurul dan Lina.



 Ada replika stonehenge lagi tu.

Sempat shopping susu coklat di blok hotel sebelah.


link berkaitan cuti-cuti winter sonata Korea!

Thursday, January 9, 2014

Percutian ke Korea (Day 1) - Penerbangan ke Incheon & malam pertama di Yeongjong

Jumaat, 6 Disember 2013

3 hari sebelum flight ke Seoul, rombongan dari Labuan (Mama, Jakir, Lina) dan KK (Macik Ilu - my mom's sister) sampai ke KL. Shopping beli apa yang patut sebagai persediaan musim sejuk di Seoul.

Aku sudah terlebih excited. A week before departure, aku sibuk nyanyi lagu "Do you want to build a snowman?" penangan tengok movie Frozen di GSC Alamanda.
Even Addin dan Zara pun tidak excited macam aku.
Zara dengan selambanya declare dia langsung tidak gembira ke Seoul kerana dia tidak suka winter with all the snow thing. Boleh?


Isnin, 9 Disember 2013

Rumah - LCCT - AirAsiaX
Gerak dari rumah jam 4.30 pagi. Booking family van untuk 7 dewasa dan 2 kanak-kanak dengan Airport Limo dengan kos RM180++.
Tour group kami diketuai oleh Pn. Zuraini iaitu regular customer Kembara Sufi. Puan Zuraini dan suami disponsor oleh Kembara Sufi untuk jadi pemudah cara di antara tour group dan tour guide di Seoul. Untung kan!





My first perception lepas masuk cabin AirAsiaX - Wow. Boleh tahan. Kerusi pun agak selesa dan luas untuk orang yang bersaiz kemetot macam aku ni. (Dulu kan kami experience yang flatbed seat ja. Tidak menjengah pun ke cabin seat biasa.)
Keterujaan ke Korea bertambah apabila tengok most of the flight attendants adalah Korean yang comel dan hensem macam artis K-Pop. Inflight announcement pun dalam bahasa Korea.
Best part of choosing AirAsiaX - Kita boleh pilih apa yang kita mau makan. Makanan pilihan inflight - rice with green curry. Sedap!
Ketidakcukupan tidur di malam sebelum flight (tidur jam 12 tgh malam dan bangun jam 3 pagi) menyebabkan kami menghabiskan masa penerbangan dengan tidur yang lena.

Sampai di Incheon international airport dan jumpa dengan tour guide
Sejam sebelum sampai ke Incheon, tingkap yang tadinya panas sudah menjadi semakin sejuk.

 Masih di ruang udara Malaysia. Cuaca cerah. 
Pegang tingkap pun panas.

Sudah masuk ruang udara Korea. Cuaca berkabus. 
Siap ada snowflakes di tingkap. Sejuk tingkap tu.

Abang Edi insist untuk mengeluarkan jaket kami yang aku simpan dalam compressed plastic bag dalam cabin luggage kami.
Tapi bila sudah masuk dalam terminal Incheon yang luas dengan suhu bilik, siap kena naik train lagi ke terminal seterusnya untuk ambil luggage, jadi panas pula sebab pakai baju tebal-tebal. Hohohoh.. 
Sudahnya, buka jaket dan ikat di pinggang.

 Sampai terminal ja, terus on wifi. Cek Facebook. Hehe.

Bersesak dalam train untuk ke terminal seterusnya.

Lepas ambil luggage segala, kami berjumpa dengan tour guide kami iaitu Mr. JongHyuk Yoon atau nama englishnya Mr. John.
Orangnya tinggi, ada hensem sikit, nampak cam budak baik dan tidak berapa pandai mau buat kelakar. Hoho.
Mr. John ni juga ditemani oleh kawannya, Mickey yang bertugas sebagai jurugambar dan pembantu Mr. John. Tidak pandai berbahasa english. Budak baik dan lurus macam Mr. John juga.
Driver bus aku tatau nama. Agak sedikit berumur, 40an atau 50an maybe, dan tidak pandai cakap english.  

Keluar ja daripada airport menuju ke bas, semua sudah terasa sejuk yang amat sebab time tu sedang hujan. Asap keluar dari mulut. Seronotnya!!
Cepat cepat masuk dalam bas! Sejuk!

Keluar ja airport terus buat 'asap' dengan mulut

Mr. John bgtau pada malam pertama, makan malam tidak disediakan.
Tapi dia boleh tolong tunjukkan restoran yang menyediakan makanan seafood sepenuhnya.
Nasib baik kami sudah bersedia dengan makanan tin dari Malaysia, so no worry.

The Residence Yeongjong
Dalam masa 10-15 minit macam tu, kami pun sampai di The Residence Yeongjong.
Lobinya kecil. Ada wifi.
Sempat la aku cancelkan booking yang aku buat untuk malam last kami di Korea. Sebab dalam itinerary awal penginapan malam terakhir tidak disediakan dan bermalam di airport ja kan.
Lepas dapat itinerary yang final, ada pula disediakan hotel di Seoul, Alhamdulillah.



Sampai bilik ja, Addin dan Zara request makan maggi.
Kami dapat bilik dengan 2 katil queen. Ada small kitchenette.
Tidak berapa luas. Dalam bilik air pun ada toilet, shower dan sabun sahaja.
Towel pun kecil ja.
Tiada bath tub. Duh. Bagi Addin dan Zara, itu bukan hotel. Hahaha.
Channel tv pula ada banyak. Ada channel kartun. Channel berbahasa inggeris dengan subtitle korea pun banyak.

Aircond pun ada cuma kami tidak pandai adjust sebab guna tulisan hangul.
Panas pun ngam-ngam ja, so let the suhu bilik be. 
Senang cerita, hotel ni amatlah basic dan sesuai untuk orang yang nak transit sekejap sebelum meneruskan penerbangan terutamanya kalau ada flight awal pagi atau lewat malam. 

Kami sempat keluar sekejap untuk beli instant rice, banana milk dan choc milk di convenience store yang berdekatan.
Walaupun ada masalah bahasa, orang di kedai tu cukup baik dan panaskan nasi kami tu bila aku sebut "Microwave".  
Oleh kerana kesejukan yang amat, aku, Addin dan Zara balik bilik untuk makan nasi tapi Abang Edi teruskan jalan-jalan round kawasan sekeliling.

 Sempat buat iklan minum susu pisang di luar hotel sambil kesejukan.

Aku ada toleransi yang kureng dengan cuaca sejuk.
Mula la aku start jadi beruang sebab mau berpanas-panasan dan berhibernasi.
Lagipun aku ada tugas lebih penting daripada round-round ronda kawasan.
Aku kena siapkan pakaian untuk besok sebab kena gerak awal jam 8.00 pagi untuk breakfast dan ke Nami Island.

link berkaitan cuti-cuti winter sonata Korea!

Thursday, January 2, 2014

Tips Percutian ke Seoul - Persediaan Pakaian, Aksesori dan Kosmetik untuk Musim Sejuk

Cuti ke tempat winter ni banyak belanja.
Sebab kena beli pakaian spesel.
Adik aku si Jakir yang penjimat gila dan kena paksa bercuti ke Korea ni pun mengeluh sebab kena beli pakaian yang memang tidak murah untuk didapati di Malaysia.
Sudah la kena paksa ikut ke Korea, kena do extra shopping pula tu. Huhuhuh..

Berikut ialah senarai pakaian yang kami prepare untuk percutian ke Korea.
Berserta reviewnya sekali berdasarkan pengalaman 5 hari menempuhi winter termasuklah 3 hari berhujan salji.
Macam bagus ja aku mo buat review kan. 5 hari ja pun. Boleh la :)

Outer coat/jacket
Wajib. Lebih sesuai kalau bersifat kalis air dan kalis angin. Suka la pakai tebal macamana pun yang penting ada winter coat.

Aku siap bawa 2 outer jacket/coat. Dua2 tu dibeli sebelum percutian ke Australia. Beli time sale di Elle, Midvalley. Rasanya macam kurang daripada RM350 ja untuk dua-dua pakaian tu. Oleh kerana sudah ada, so aku tidak perlu beli lagi. Time ke Australia, aku hanya bawa down jacket warna pink tu ja. Trench coat tweed hitam putih baru mau rasmi ke Korea.



Tweed trench coat yang baru rasmi di Korea. 
Dan pakai wet proof glove sebab mau main snow.

Addin hanya recycle balik jacket dengan fleece lined yang dibeli di Going Places, SACC Shah Alam dan pernah dipakai ketika bercuti ke Australia. Harga lupa.

Abang Edi beli down jacket di Uniqlo. Somehow, dia tidak yakin dengan keupayaan jaket TopMan dia sedia ada. Hohoho.. Abang Edi beli harga RM249. Time si Jakir beli, suda diskaun RM199 pula. Rugi la.

Hehehe.. Interestingly, time dorang mau beli tu, ada doubt di situ sebab  down jacket Uniqlo ni nipis dan ringan mau mati, siap boleh simpan dalam beg lagi. Tapi bila sudah merasai sendiri pengalaman suhu bawah negatif di Korea, Abang Edi dan Jakir bagitau ok pula jaket tu.

Jaket untuk Zara pula kami beli H&M saja. Mulanya berkenaan dengan down jacket yang ada di butik Zara, warna merah lagi. Tapi tiada size untuk si Zara pula. Duh.

Mama beli winter coat di Marks and Spencer, KLCC. Konpiden betul. Beli sebelum sign up pakej Korea lagi. Gilaks. Tapi cantek la coat tu. Harga pun boleh tahan juga. 


Semua pakai down jacket kecuali Mama. 
Semua ada kasut baru khas untuk cuti-cuti Korea kecuali Abang Edi, Addin dan Zara. 
Zara kena paksa pakai mask sebab bibir sudah biru.
Jakir tidak suka pakai winter hat atas sebab dia rimas. 
Lina hanya pakai inner, winter hat dan shawl untuk menutup aurat di kepala sebab tiada iron. 

Tips: 
Adalah lebih elok sekiranya dapatkan jaket/coat yang panjang ala-ala parka atau trench coat untuk menutupi bahagian punggung dan kaki.
Hujan salji yang ala-ala manja dan bukan mencapai tahap ribut, tidak akan membasahkan coat/jaket anda.


Long John
Rupa macam pijama tapi ketat. Dan kena pakai yang ketat untuk memastikan tiada angin yang terkena kulit. Ni la first layer (selepas panties, spender dan bra) yang kena pakai sebelum pakai baju berlapis-lapis di luar.

Abang Edi beli long john di Universal Traveller, Pavilion dalam masa seminggu lepas aku sign up dengan Kembara Sufi. Gila semangat. Salesgirl di kedai tu pun punya main gigih meyakinkan kami untuk borong sakan segala long john, jaket, glove, winter hat dan etc mak nenek di kedai tu tapi aku buat bodo. Sebab aku belum puas survey dan aku rasa harga pakaian di sana tu mahal. 

Long john yang dibeli Abang Edi pun bukan alang-alang. Wool material. High quality. Harga RM200++. Gilaks. The good thing is, Abang Edi tidak merungut sejuk pun di bahagian badan dan kakinya. Means, memang bagus la long john dia tu.

Untuk aku, Addin dan Zara pula, kami beli di Uniqlo ja, Heattech inner. Nipis gilak. Aku malas mo beli wool segala, cuba yg nipis2 ja. Alhamdulillah, Addin dan Zara tidak banyak merungut sejuk di bahagian badan dan kaki.

Cuma, aku saja yang sejuk tang paha. Badan ok ja.
Heran juga kan.. Ingat sudah banyak lemak di bahagian bawah ni bole tahan la kunun. Huhu..
Sudahnya, aku beli sepasang long john tebal with skirt di dekat2 town dengan Mt. Seorak dengan harga 15,000 Won. Baru la kurang sejuk bahagian paha tu. Kalau di Namdaemun, aku nampak boleh dapat around 10,000 Won ja.

Maknanya, di bahagian kaki sahaja, aku pakai 2 lapis longjohn.
(Mungkin kalau aku beli skirt ja pun ok, sebab paha aku ja yang sejuk. Betis ok ja. Stokin panjang sudah cover).

Cumanya, pembelian long john ni mungkin tidak wajib, bergantung kepada orang. Cam anak saudara Abang Edi, dia tahan sejuk sampai tidak perlu long john pun. Memang terer.
Dan, ada wife kepada kawan aku pun tidak beli long john rasmi segala. Dia hanya pakai inner dan legging sedia ada. Which is for me - genius.

So, kalau beli long john tebal-tebal macam Abang Edi punya tu mungkin ada sedikit kerugian kerana tidak sesuai untuk di pakai di Malaysia (kecuali kalau ke I-City bermain ais, err... sejuk ka sana?)
Cam heattech inner aku yg nipis tu boleh juga digunakan sebagai inner sekali sekala kalau pegi area yang beraircond ka, Genting or Cameron ka.
Atau boleh juga pakai di rumah untuk acara sukaneka "bolos saja dinding itu".  
Tapi kalau pakai bawah baju biasa untuk dipakai di tengah panas terik, cari nahas namanya.


Second dan third layer
Lepas pakai heattech, boleh pakai baju biasa. Suka la t-shirt cotton ka, baju kelawar etc. Tak cantek pun takpa. Kemungkinan besar orang tidak nampak. Sebab akan ada satu layer lagi sebelum pakai outer coat.

Pemakaian third layer ni pula bergantung di atas ketahanan kepada sejuk seseorang itu.
Ada orang, tidak perlu sampai tiga empat layer pun. Cukup 3 layer. Contoh cam aku ;)
Most of the time, aku selamba ja pakai heattech inner, baju long sleeve cotton biasa, dan outer coat.
Ada juga member-member yang sekali tour group hanya pakai tshirt, sweater dan outer coat (tiada long john).
Sweater tu pula, bole la pilih daripada material yang menebat haba contoh cam fleece dan wool.  

Untuk Addin dan Zara, aku pakaikan dorang 4 layer - heattech inner, tshirt, long sleeve t-shirt (sometimes thick sweater), outer coat.

Bagi layer terakhir sebelum outer coat, sila pastikan layer tu cantik mata memandang dan cantik di kamera. Kalau masuk indoor, sure nak buka coat sebab panas. Jadi, kalau dah bukak coat, tapi baju kat layer last tu buruk, tak comey le.

Saja keluar ke outdoor untuk testing macamana level sejuk dalam keadaan hujan snow lebat.
Rupanya, warm ja :)
No glove, no outer coat.

Untuk bahagian kaki pula, pakai jeans pun ok. Kalau mau pakai seluar sifon pun ok juga. Yang penting, ada lapisan seluar ketat di sebelah dalam.

Kalau mau yang lebih berkesan, boleh pakai seluar warm pant yang wind proof ada fleece line di sebelah dalam. Edi dan Mama aku beli di Uniqlo. Dorang kata memang cukup selesa.
Boleh juga bergaya dengan warm skirt juga boleh didapati di Uniqlo. Kalau aku beli benda alah ni, sure tiada masalah paha sejuk. Huhu!


Stokin dan Kasut
Aku beli stokin heattech Uniqlo. Rasa macam kurang berkesan ja. Sebab aku masih rasa jari-jari kakiku kebas. So, kena pakai stokin dua lapis. Nyesal pula tidak beli yang wool. Di Kok Kong banyak yang murah-murah.

Addin dan Zara pula pakai stokin wool, beli di Sox World. Dorang bagitau kaki dorang tak sejuk. Ye le kot.

Kasut pula, Abang Edi, Addin dan Zara pakai kasut sneakers mereka sedia ada ja.
Konon, kalau terjumpa yang murah-murah di Seoul, baru beli baru.
Tapinya, bila besoknya dah nak balik KL baru la kami ada peluang mau shopping.
Memang murah-murah.
Comel-comel ja winter boot budak2 yang aku nampak di Doota, Dongdaemun.
Walaupun Abang Edi, Addin dan Zara pakai sneakers ja, ok ja dorang berjalan.
Tapi, aku selalu nasihatkan Addin dan Zara untuk berhati-hati especially kalau ada ais atas jalan.
Boleh tergelincir kalau silap langkah.

Daddy dan anak-anak ok ja berkasut sedia ada.
Tapi si Mummy.. hehehe..

Mau juga yang baru kunun. Tapi tidak mau beli winter boot ala Ugg sebab aku rasa macam gabak ja.
Mau pakai boot juga kunun tapi punya la susah mau cari untuk saiz kaki aku.
Abang Edi galakkan cari boot panjang sampai ke lutut.
Masalahnya, orang normal pakai sampai lutut, aku pakai terlebih atas daripada lutut. Atau tak sampai pun sebab paha besar.

At last, jumpa yang berkenan di Clarks, Midvalley.
Sebenarnya, kasut untuk kanak-kanak. Saiz 1.5.
Siap beli spray untuk protect suede leather tu.
Sampai Korea, semua tempat pun aku main hentam ja berjalan.
Spray entah ke mana.

 Kasut kanak-kanak yang dipakai oleh orang dewasa.

Mama aku lagi sempoi. Dia beli ja kasut tertutup di Parkson Alamanda. Tapi tapak kasut tu macam tebal sikit dan daripada material getah. Mau kata wedges pun bukan sebab tebal tapi tiada heel. Harga? Less than RM100.
Mama aku langsung tidak merungut jari kaki kebas. Teori aku - tapak tebal, getah - udara sejuk tak dapat masuk. Good buy there, mama!

Kalau orang tempatan Korea pula, selamba ja aku nampak dorang pakai sneakers New Balance. Tapi mungkin kasut dorang tu ada fur lined.

Tips: Boleh juga dapatkan insole yang ada fur lining di Daiso. Size adalah standard dan boleh dipotong mengikut potongan yang diinginkan. Lepas potong, masukkan ke dalam kasut sebagai insole lapisan kedua. Teori aku ialah kalau buat macam tu mesti jari kaki akan terselamat daripada kesejukan. 


Hand glove
Amat penting. Wajibul Ghunnah. Sebabnya, hujung jari kaki dan tangan la yang paling sensitif dan senang kebas kalau kesejukan.

Kalau boleh, beli glove wool yang ada kind of pocket untuk keluarkan jari dengan lebih senang (tade gambar plak) atau glove yang ada some sort of technology yang membolehkan pemakainya guna henpon touch screen tanpa perlu buka glove.

Abang Edi siap beli glove kalis air dari KL. Aku hanya memandang sepi. Sudahnya, di Korea terpaksa beli juga di pusat sewa pakaian ski dengan harga lebih mahal, about 12,000 won untuk Addin dan Zara, dan 15,000 won untuk aku. Huhuhuh. Nyesal tiada guna.


Muffler
Abang Edi ja yang ada. Tu pun muffler dia beli di Old Trafford.

Kami 3 tiada. Tapi aku rasa bagus juga sebab lebih berkesan bertindak sebagai penutup leher dan boleh buat tutup muka. Addin dan Zara macam tiada masalah, maybe sebab pakai baju coat yang berhud dan inner layer yang ada turtle neck.

Earmuff
Kami beli di Daiso, comel-comel, siap boleh laras. Tapi tidak pakai pun. Membazir ja. Seb baik RM5 ja sebiji.


Facemask 
Better have terutamanya kalau time angin kuat. Dan sesuai untuk menutup bahagian hidung dan mulut supaya tidak terkesan dengan keadaan sejuk yang mencengkam. Tidak dilupakan, boleh cover malu kalau tentiba air hidung terkeluar sebab sejuk ya ampun.


Sunglass
Aku jarang pakai pun pasal bukan jenis orang suka pakai sunglass. Alhamdulillah, tiada masalah mata kering dan snow blind. 


Chemical Heatpack
Atau juga dikenali dengan nama pocket warmer, hand warmer, hot pack, heat pad dan yang sewaktu dengannya. 
Amatlah membantu. Terutama kepada sesiapa yang tidak tahan sejuk.
Senang ja guna. Buka plastik, renyuk-renyuk sikit, then, masuk dalam poket.
Kami beli siap-siap stok di Kok Kong. 1 pek untuk RM5.
Ada 3 jenis, 1 jenis untuk pegang di tangan, 1 jenis untuk lekat di long john, 1 jenis lagi untuk dilekat di stoking pakai dalam kasut.
Kononnya melalui pembacaan aku di internet, boleh dapat di Daiso. Tapi tiada pun.
Banyak Daiso aku terjah - Midvalley, Seri Kembangan, IOI Mall, Sunway Pyramid, Paradigm.
Hampa :(

Tour guide kami pun ada bagi sebiji heatpack jenama Lotte sebagai free gift konon.
Di Seoul boleh dapat dengan harga 1,500 - 2,000 won seunit.

Heat pack brand Lotte yang ada gambar artis K-Pop (aku tidak tau sepa).
Heatpack Lotte ni memang la teramat bagusnya daripada Kok Kong punya.
Kejap ja panas. Puas hati.
Kalau yang dibeli di Kok Kong (dan juga brand lain yang adik aku ada beli di Korea), lama masuk dlm poket baru la terasa panasnya. Cheh.

Heatpack yang dibeli di Kok Kong Winter Wear KL.
Atas kiri oren untuk dilekat di bawah stokin dalam kasut. 
Atas kanan kuning untuk dilekat di long john dalam baju. Suka la mau letak di perut ka, bahu ka, belakang ka, ketiak ka. Aku pernah guna untuk letak di paha pada hari pertama ke Nami
Bawah pink untuk dikeronyok di tangan dan simpan dalam poket.

Handbag 
Suka la pakai handbag jenis apa pun. Cumanya kalau travel ni, memang aku akan guna handbag yang besar dan ringan. Beg aku tu sudah macam beg doraemon. Macam-macam ada. Biskut la, botol air la, glove, sunglass, winter cap, heatpack, tisu etc. Duit ja tidak berapa mau ada. Hoho. Seb baik beg LongChamp tu ringan psl material nylon ja. Kalau beg pun suda berat, tambah lagi dengan segala isi beg, mau senget bahu sebelah.


Tudung
Sebelum ke Korea, jenuh la aku ni memikir mau pakai tudung jenis apa.
Aku ni hanya ada collection bawal, silk square scarf dan chiffon long shawl ja. Sesuai ka bawa ke tempat winter? 
Suka la mau fikir-fikir corak tudung macamana mau pakai kan, sebab kalau sudah pakai outer coat yang sama ja sepanjang cuti di Korea tu, macam boring la pula kan kalau tudung pun yang satu tu ja mau dipakai. Tiada kepelbagaian la.
So, aku pack ja 5 square scarf yang pelbagai corak. 1 hari 1 corak konon.
Tapi yang bengongnya, aku lupa bawa iron. Dan di bilik hotel pun tidak disediakan iron. Dan aku pun malas mau request iron daripada hotel kecuali di malam terakhir before balik KL tu.
Nasib baik aku ada bawa 4 helai pashmina shawl yang selama ni terperap ja dalam laci pakaian.
Kalau di Malaysia, jangan harap la aku mau pakai pashmina shawl sebab cuaca panas.
Tapi bila dibawa ke Korea memang just nice. Material tebal. Tidak menyejukkan leher dan kepala.
Tidak perlu iron. Cuma kena sediakan a handful of brooches and pins untuk semat shawl bagi cantik. Gulung saja then siap. Senang.


Losyen
Amat la penting. Oleh kerana aku bukan pemakai losyen, so before ke Korea, aku beli losyen tajuk Vaseline botol hijau perasa aloevera saiz kecil - untuk kegunaan sapuan badan sekeluarga. 
Tidak dilupakan lip balm cocoa butter - Addin cakap rasa coklat. 
Vaseline petroleum jelly pun aku bawa juga - untuk sapu di muka, leher dan telinga Addin dan Zara.
Dan untuk muka aku, aku guna Nutox serum, sunblock dan moisturiser. Abang Edi pau moisturiser aku.
Tapi ternyata vaseline hijau saiz kecil tu tidak cukup pula lepas 3 hari.
So, aku bantai pula losyen mama aku iaitu Palmers Cocoa Butter.
Alhamdulillah, dengan amalan perlindungan muka kami selama 5 hari ni, kejadian kulit kering, merah dan mengelupas lepas balik Korea tidak seteruk sebagaimana lepas kami balik dari Australia.
Sedangkan, Korea lagi berganda sejuk. Huhuhu.

p/s: Setelah try and error, kami sekeluarga mengesahkan losyen Cetaphil adalah yang terbaik untuk kami sekeluarga. Tiada bau, tidak melekit. But did it's job just great. Boleh pakai di badan, tangan, kaki malahan di kulit muka. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...